SMVdanmark kårer Danmarks mest erhvervsvenlige kommune

Herning løber med førstepladsen i konkurrencen om at blive den kommune i Danmark, der tilbyder de bedste forhold for de små og mellemstore virksomheder. Kåringen er resultatet af SMVdanmarks barometer, der vurderer kommunerne ud fra 26 målepunkter. Se kommunernes placering i listen via linket til sidst.

Er det nemt at finde parkering i kommunen? Hvor godt håndterer kommunen erhvervsaffaldet? Hvor hurtigt går sagsbehandlingen af byggetilladelser? Det er tre eksempler på de 26 forskellige målepunkter i SMVdanmarks store SMVbarometer, der kårer Danmarks mest SMV-venlige kommune.

Valgkampen, der skal afgøre, hvem der sætter sig på borgmesterposten og i byrådene i landets kommuner, begynder nu for alvor at gå i gang, og SMVdanmark vil have vilkårene for de små og mellemstore virksomheder øverst på dagsordenen op til kommunevalget d. 16. november.

Mia Amalie Holstein, cheføkonom og politisk chef i SMVdanmark, fortæller, at barometeret er et meget konkret redskab, der specifikt kan pege på, hvor der er ømme tæer i kommunens behandling af det lokale erhvervsliv.

”Kommunerne spiller en helt afgørende rolle, når det kommer til at sikre gode rammevilkår, så det bliver nemt og attraktivt at drive virksomhed lokalt. Det er virksomhederne, der er grundlaget for den kommunale økonomi, og de små og mellemstore virksomheder udgør 99 pct. af alle landets virksomheder. Vi håber derfor, at vores SMVbarometer kan bidrage til en debat om, hvordan man lokalt kan sikre de bedst mulige vækstvilkår i den enkelte kommune,” siger hun.

Hun opfordrer alle lokalpolitikere til at granske SMVbarometeret og finde de steder, hvor de kan sætte ind, hvis de vil gøre det lettere og bedre at være lokal virksomhed i kommunen.

“Barometeret afdækker, hvordan virksomhederne netop nu vurderer og vægter forskellige erhvervspolitiske forhold. Og det giver en retning for, hvor kommunerne bør sætte ind for at forbedre forholdene, det kan fx være en vedligeholdelse af vejnettet, mobildækning, gebyrniveauet og kommunens betalingsfrister,” siger hun.

Herning er nr. 1

Herning løber med førstepladsen. Det er især kommunens indsats for at skaffe kvalificeret arbejdskraft og lave skatter og afgifter, der giver topplaceringen, men fx også kommunens let forståelige kommunikation får en høj placering.

“Det er naturligvis altid tilfredsstillende og glædeligt, når Herning Kommune placerer sig godt i den slags målinger. Men vi ved også, at vi altid kan gøre det endnu bedre, siger Herning Kommunes borgmester Dorte West, (V) og fortsætter:

“Vi bestræber os dagligt på at yde den bedste service og hele tiden have kontakt til erhvervslivet, så vi ved, hvor der kan være udfordringer, og hvor vi som kommune kan gøre en positiv forskel. Aktuelt arbejder vi med en ny erhvervsstrategi, hvor erhvervslivet inddrages. Vi vægter den tætte dialog højt. Samtidig har vi disse år stærkt fokus på bæredygtighed, hvor vi i samarbejde med erhvervslivet forsøger at gribe de nye muligheder,” siger Dorte West.

Alle målepunkter i barometeret har det til fælles, at kommunen har indflydelse på dem og derfor aktivt kan arbejde for, at stærke positioner fastholdes, og der gøres noget ved de svage. Barometeret er delt op i seks kategorier, fx Infrastruktur og Bureaukrati, der hver har ca. 4-5 målepunkter.

Se SMVbarometeret her