SMVdanmark: Ingen festivaler og markeder vil føre til konkurser og kræver kompensation

Hvis politikerne følger ekspertgruppens anbefalinger, vil det i praksis være umuligt at afholde sommerens store festivaler og markeder. Dermed ryger højsæsonen for alle de underleverandører, der tjener størsteparten af deres årsindtægt om sommeren. Derfor skal de have kompensation for et helt år, mener SMVdanmark.

Regeringens ekspertgruppe har netop afleveret deres anbefalinger til, hvordan sommerens store arrangementer kan afholdes sundhedsmæssigt.

De anbefalinger modtages ikke med glæde hos Jakob Brandt, adm. direktør i SMVdanmark, der organiserer 18.000 små og mellemstore virksomheder, herunder mange event-leverandører.

“Det er en iskold klud i ansigtet. Det ser sort ud for alle de større festivaler og markeder, hvis politikerne følger disse anbefalinger. Der bliver lagt op til, at der ikke må overnattes til festivaler, og ekspertgruppen annoncerer det ene benspænd efter det andet, fx at der maks. må være 3.000 deltagere opdelt i sektioner a’ 300 personer i hver. Samt et krav om 4 m2 pr. deltager. Ekspertgruppens vilkår vil i praksis gøre det umuligt at afholde store arrangementer,” siger han og fortsætter:

“Alle de underleverandører, der sørger for, at sådan et arrangement glider som smurt, fx dem der sætter scene og lyssystem op, står for toiletter eller leverer fadøl, de har stort set ingen indtjening haft siden krisen, og nu slukker man også det lys, som sommerens arbejde skulle have været. De tjener jo en meget stor del af årets løn ved at knokle hele sommeren. Hvis politikerne følger de anbefalinger, så blive de nødt til at levere et finmasket økonomisk sikkerhedsnet,” siger Jakob Brandt.

Han peger på, at der skal indføres en 12 måneders referenceperiode, hvilket vil sige, at når man opgør omkostningsnedgangen for de virksomheder, der rammes af restriktioner, så skal det sammenlignes med, hvad de normalt har i omsætning i en normal 12-måneders periode.

Ellers svarer det til at sige til juletræshandleren, at han ikke må sælge juletræer i december, men han godt må resten af året, og så får han kompensation som om, december er en gennemsnitsmåned,” siger Jakob Brandt.