SMVdanmark: Ingen festivaler og markeder vil føre til konkurser og kræver kompensation

Hvis politikerne følger ekspertgruppens anbefalinger, vil det i praksis være umuligt at afholde sommerens store festivaler og markeder. Dermed ryger højsæsonen for alle de underleverandører, der tjener størsteparten af deres årsindtægt om sommeren. Derfor skal de have kompensation for et helt år, mener SMVdanmark.

Regeringens ekspertgruppe har netop afleveret deres anbefalinger til, hvordan sommerens store arrangementer kan afholdes sundhedsmæssigt.

De anbefalinger modtages ikke med glæde hos Jakob Brandt, adm. direktør i SMVdanmark, der organiserer 18.000 små og mellemstore virksomheder, herunder mange event-leverandører.

“Det er en iskold klud i ansigtet. Det ser sort ud for alle de større festivaler og markeder, hvis politikerne følger disse anbefalinger. Der bliver lagt op til, at der ikke må overnattes til festivaler, og ekspertgruppen annoncerer det ene benspænd efter det andet, fx at der maks. må være 3.000 deltagere opdelt i sektioner a’ 300 personer i hver. Samt et krav om 4 m2 pr. deltager. Ekspertgruppens vilkår vil i praksis gøre det umuligt at afholde store arrangementer,” siger han og fortsætter:

“Alle de underleverandører, der sørger for, at sådan et arrangement glider som smurt, fx dem der sætter scene og lyssystem op, står for toiletter eller leverer fadøl, de har stort set ingen indtjening haft siden krisen, og nu slukker man også det lys, som sommerens arbejde skulle have været. De tjener jo en meget stor del af årets løn ved at knokle hele sommeren. Hvis politikerne følger de anbefalinger, så blive de nødt til at levere et finmasket økonomisk sikkerhedsnet,” siger Jakob Brandt.

Han peger på, at der skal indføres en 12 måneders referenceperiode, hvilket vil sige, at når man opgør omkostningsnedgangen for de virksomheder, der rammes af restriktioner, så skal det sammenlignes med, hvad de normalt har i omsætning i en normal 12-måneders periode.

Ellers svarer det til at sige til juletræshandleren, at han ikke må sælge juletræer i december, men han godt må resten af året, og så får han kompensation som om, december er en gennemsnitsmåned,” siger Jakob Brandt.

Regnskabsorganisationerne Cereda og FDBR bliver lagt sammen5.7.2021 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Foreningen Danske Bogholdere & Regnskabskonsulenter (FDBR) bliver per 1. juli 2021 lagt sammen med Cereda. Det blev besluttet på et ekstraordinært landsmøde hos FDBR 17. juni 2021. Cereda og FDBR har allerede et godt samarbejde om en række mærkesager og deler målet om at skabe en stærk brancheorganisation indenfor regnskab og økonomi, der favner alle fagområder. FDBR’s 84 medlemmer inviteres til at blive medlem af Cereda. ”Vi er glade for FDBR’s beslutning og ser frem til at byde foreningens medlemmer velkommen i Cereda. Med sammenlægningen får vi flere gode kræfter i organisationen, flere gode kolleger at netværke med og mulighed for at tilbyde endnu bedre medlemsfordele,” siger Cereda’s bestyrelsesformand, Peter Skjerning. Større mulighed for at sætte den politiske dagsorden Sammen med SMVdanmark kæmper Cereda og FDBR allerede for vigtige erhvervspolitiske mærkesager, fx en certificeringsordning, der skal være med til at sikre en høj kvalitet inden for regnskabsbranchen. Med i dette

SMVdanmark: Genåbning af erhvervslivet går for langsomt10.6.2021 09:49:11 CEST | Pressemeddelelse

Der er mange gode elementer i nattens genåbningsaftale, især for restaurationsbranchen, men alt i alt går genåbningen for langsomt. Hvis alle punkter i åbningen blev fremskyndet med en måned, havde vi været tilfredse. Men det her er er en kold afvaskning for blandt andre oplevelseserhvervene, at de stort set mister hele sommeren, som er deres absolutte højsæson og for de små ubemandede fitnesscentre, som må tjekke coronapas halvanden måned endnu. Desuden er det ærgerligt, at der stadig ingen plan er for, hvordan vi åbner for turister, mener SMVdanmark.