SMVdanmark: Husk kompensation til virksomhederne i hovedstadskommunerne

Når regeringen kommer med en ”kraftig opfordring” til, at virksomhederne i hovedstadsområdet lader deres ansatte arbejde hjemme, sender de chokbølger gennem dele af dansk økonomi. Mange virksomheder vil blive direkte ramt, som fx cateringvirksomhederne, der leverer frokoster til virksomhederne. Deres omsætning vil falde voldsomt. Men også en række andre brancher som fx caféer, restauranter og frisører vil mærke en effekt. Det er problematisk, at regeringen fortsat bruger opfordringer, uden at der følger yderligere støtte med. Nu må støttemulighederne udvides, mener SMVdanmark.

De nye tiltag for at begrænse smitten i 17 hovedstadskommuner inkluderer blandt andet en kraftig opfordring til, at virksomheder lader medarbejderne arbejde hjemme, hvis det kan lade sig gøre.

”Jeg er helt enig i behovet for at inddæmme smitten. Men telefonerne vil kime og aflysningerne af frokostordningerne vil vælte ind lige om lidt hos alle dem, der leverer frokostløsninger til virksomhederne i hovedstadsområdet, når de begynder at sende deres ansatte hjem. De har nu brug for yderligere kompensation med det samme,” siger Jakob Brandt, adm. direktør i SMVdanmark, der repræsenterer 18.000 små og mellemstore virksomheder.

Jakob Brandt frygter, at en række virksomheder i hovedstadsområdet igen bliver ramt, fordi folk generelt vil holde sig mere hjemme.

”Når regeringen sender et signal om, at man bør begrænse sin omgang med andre mennesker ved ikke at møde ind fysisk på arbejdet, er jeg bange for, at det også vil hæmme lysten til at gå ud på fx cafe, restaurant, frisør m.m. Det vil ramme erhverv, som efter 9 måneder med coronakrisen ikke har mere fedt på kroppen at tære af – blandt andet fordi de stadigt venter på at få udbetalt den støtte, de søgte for måneder siden,” siger han og fortsætter:

”Vi vil gerne opfordre til, at Folketinget nu sørger for, at virksomhederne i hovedstadskommunerne får den kompensation, de har så hårdt brug for. Heldigvis er det muligt under EU-lovgivningen at give mindre virksomheder mere støtte end den, de får i dag. Også i tilfælde af ‘kraftige opfordringer’. Det må og skal regeringen arbejde for nu,” siger Jakob Brandt.

SMVdanmark: Glædeligt at nystartede selvstændige nu også kan få kompensation21.1.2021 11:44:40 CETPressemeddelelse

Iværksættere, der startede virksomhed fra 9. marts til 1. november 2020, kan nu også kan få kompensation. Det er glædeligt, at politikerne nu spænder et sikkerhedsnet ud under de iværksættere, der har trodset krisen og har haft modet til at forsøge at skabe vækst og nye arbejdspladser, men blev ramt hårdt af coronaens anden bølge. Dét skal der lyde en stor tak for, mener SMVdanmark.

SMVdanmark: Fagbevægelsen og regeringen vil klippe en skaldet – ny trepart er en katastrofe15.1.2021 10:42:21 CETPressemeddelelse

Aftalen om at forlænge den eksisterende lønkompensationsordning i yderligere tre uger uden at rette op på, at aftalen er en stor økonomisk åreladning af virksomhederne, er et svigt af dansk erhvervsliv. Det er ganske enkelt ikke samfundssind fra fagbevægelsens, regeringens og de store arbejdsgiverorganisationers side at lade virksomhederne bære så stor en del af corona-regningen. Det vil skubbe virksomheder ud i konkurs, mener SMVdanmark.