SMVdanmark: Godt udflytningsudspil styrker erhvervslivet uden for de store byer

Regeringens plan om at placere flere uddannelser uden for de største byer glæder SMVdanmark, men det er afgørende, at de nye uddannelsessteder bliver placeret efter arbejdsmarkedets behov og ikke ender med at kannibalisere på de allerede eksisterende uddannelsessteder.

Regeringen har offentliggjort deres uddannelsesudspil Tættere på - flere uddannelser og stærke lokalsamfund, der blandt andet vil skabe 25 nye uddannelser væk fra de store byer og begrænse optaget i de største byer.

Jakob Brandt, adm. direktør i SMVdanmark, der organiserer 18.000 små og mellemstore virksomheder, hvoraf mange ligger uden for de store byer, hilser udspillet velkommen.

”Jeg deler helt regeringens ambitionen om at sikre uddannelsesmuligheder i hele landet, og det glæder mig, at regeringen har dette fokus. Mange af de små virksomheder ligger i landdistrikterne, og hvis de skal kunne skaffe den fornødne arbejdskraft, så skal der være gode muligheder for at bo, arbejde og uddanne sig i hele landet, siger han.

Det er dog helt afgørende, hvordan udspillet bliver konkretiseret, blandt andet set i lyset af, at antallet af unge i alderen 20-29 år falder med 85.000 i løbet af de næste 20 år, særligt i landdistrikterne.

Jeg kan være bekymret for, at uddannelserne bliver spredt for tyndt ud, når man opretter flere uddannelsespladser i en tid med færre unge. Det har slået fejl i flere af de tilfælde, hvor man har forsøgt at flytte uddannelser ud, og nu kan vi se, at antallet af unge styrtdykker i årene, der kommer. Så denne gang kommer uddannelsesstederne også til at slås om færre og færre potentielle studerende,” siger Jakob Brandt.

Han peger konkret på de gode erfaringer fra designuddannelsen i Kolding som et forbillede.

’Uddannelserne skal placeres dér, hvor der er et arbejdsmarked, og hvor der kan skabes uddannelsesmiljøerder er så attraktive, at de kan tiltrække elever. Kolding er et godt eksempel. Her har man placeret en designuddannelse, der tiltrækker studerende fra hele landet. På den måde undgår vi, at de nye uddannelser kannibaliserer på de uddannelser, der allerede i dag findes uden for de store byer, og som i mange tilfælde er med til at forsyne det private arbejdsmarked med kvalificeret arbejdskraft,” siger Jakob Brandt.

SMVdanmark: Genåbning af erhvervslivet går for langsomt10.6.2021 09:49:11 CEST | Pressemeddelelse

Der er mange gode elementer i nattens genåbningsaftale, især for restaurationsbranchen, men alt i alt går genåbningen for langsomt. Hvis alle punkter i åbningen blev fremskyndet med en måned, havde vi været tilfredse. Men det her er er en kold afvaskning for blandt andre oplevelseserhvervene, at de stort set mister hele sommeren, som er deres absolutte højsæson og for de små ubemandede fitnesscentre, som må tjekke coronapas halvanden måned endnu. Desuden er det ærgerligt, at der stadig ingen plan er for, hvordan vi åbner for turister, mener SMVdanmark.