SMVdanmark: Glædeligt at skolerne åbner – erhvervslivet har brug for en fleksibel genåbning

Det er en kæmpe lettelse for især de mindre virksomheder, at der nu bliver åbnet for skolerne før oprindeligt planlagt. For mindre virksomheder har ikke altid mulighed for at lade andre medarbejdere tage over for dem, der er forhindret. SMVdanmark vil gerne opfordre til, at regeringen også på andre områder vil bruge en mere fleksibel genåbningsplan, så de dele af erhvervslivet, der er hårdt ramt, men hvor smitterisikoen er lille, kan åbne før tid.

Regeringen har her til aften meddelt, at skolerne åbner for skolebørn i 0.- 4. klasse fra d. 8. februar.

“Det er en meget glædelig nyhed og en kæmpe lettelse for mange lønmodtagere og virksomhedsejere. Det kan naturligvis være svært for en medarbejder at arbejde på fuld kraft, når han eller hun samtidigt skal understøtte sine børns skolegang. Og især i mindre virksomheder kan det være svært at deles om arbejdet, for ofte er der kun én person, der varetager en række opgaver,” siger Jakob Brandt, adm. direktør i SMVdanmark, der organiserer 18.0000 små og mellemstore virksomheder.

Udmeldingen giver også Jakob Brandt håb for, at der kan lukkes op andre steder.

“Erhvervslivet har hårdt brug for en fleksibel genåbningsplan, hvor de brancher og virksomheder med lav smitterisiko og store økonomiske udfordringer får lov at åbne før d. 28. februar. Fx brugtbilforhandlerne er hårdt ramt økonomisk, og de har typisk meget store lagerhaller, hvor de sundhedsmæssige retningslinjer sagtens kan overholdes, hvis man åbner for kunderne. Regeringens melding giver mig håb for, at vi også andre steder kan åbne gradvist. Det vil jeg kraftigt opfordre til,” siger han.