SMVdanmark: En vigtig sejr for de små og mellemstore virksomheder

Nattens aftale ikke alene forlænger, men forbedrer også de eksisterende kompensationsordninger for virksomheder, der er ramt af corona-restriktioner. SMVdanmark vil nu bidrage med bud på hvilke virksomheder, der må anses for at være de facto tvangslukkede og derfor kan gå i dvale. Samtidig opfordrer vi regeringen til at indkalde til trepartsdrøftelser for at give lønkompensationsordningen et eftersyn.

Den nye aftale er en sejr for især de mindre virksomheder, mener Jakob Brandt, adm. direktør i SMVdanmark, der taler på vegne af 18.000 små og mellemstore virksomheder.

”Mindre virksomheder får nu mere og bedre hjælp, hjælpen udvides til 31. januar 2021, og de virksomheder der er så hårdt ramt, at de er de facto nedlukkede, kan nu lægges i dvale med adgang til den kompensation, som vi kender fra foråret. Jeg er godt tilfreds med, at politikerne har lyttet til os,” siger han.

Den nye hjælpepakke omfatter bl.a. højere kompensation for faste udgifter på op til 15 pct. point mere til virksomhederne, at virksomheder nu kan omfattes, hvis de har omsætningsfald på 30 pct., hvor det før var 35 pct., og at underleverandører til arrangementer, fx lyd, lys, busser og taxakørsel vil kunne få kompensation. Desuden bliver momslåneordningen, med lån til 0 pct. i rente, forlænget.

”Aftalen viser også, at politikerne er kommet et skridt tættere på virkeligheden og virksomhedernes konkrete udfordringer. Fx får forlystelsesparkerne, der kun har haft et meget lille slid på deres køretøjer, maskiner, gynger og karusseler, nu en refusion af de omkostninger de vil få til de kommende, lovbestemte eftersyn. Det er en god og håndgribelig støtte til en meget presset branche, jeg gerne vil kvittere for,” siger Jakob Brandt.

Regeringen bør nu med input fra erhvervslivets organisationer vurdere hvilke virksomheder, der kan siges at være de facto tvangslukkede. SMVdanmark vil i den forbindelse levere en liste over de mange typer af virksomheder, der fortsat er hårdt ramt:

“Vi ser frem til at bidrage til diskussionen om hvilke virksomheder, der er de facto tvangslukkede, og derfor bør have mulighed for at blive lagt i dvale. Og vi vil gerne appellere til, at regeringen har særligt fokus på at få alle med. I den forbindelse vil det være helt naturligt, at de omfattede virksomheder ikke fortsat skal betale for 25 pct. af medarbejdernes løn. For virksomhederne har ikke råd. Vi opfordrer derfor regeringen til at indkalde til trepartsforhandlinger snarest muligt for at ændre lønkompensationsmodellen, så man ikke sætter de hårdest ramte virksomheder i en situation, hvor de fortsat bløder penge,” siger Jakob Brandt.

Regnskabsorganisationerne Cereda og FDBR bliver lagt sammen5.7.2021 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Foreningen Danske Bogholdere & Regnskabskonsulenter (FDBR) bliver per 1. juli 2021 lagt sammen med Cereda. Det blev besluttet på et ekstraordinært landsmøde hos FDBR 17. juni 2021. Cereda og FDBR har allerede et godt samarbejde om en række mærkesager og deler målet om at skabe en stærk brancheorganisation indenfor regnskab og økonomi, der favner alle fagområder. FDBR’s 84 medlemmer inviteres til at blive medlem af Cereda. ”Vi er glade for FDBR’s beslutning og ser frem til at byde foreningens medlemmer velkommen i Cereda. Med sammenlægningen får vi flere gode kræfter i organisationen, flere gode kolleger at netværke med og mulighed for at tilbyde endnu bedre medlemsfordele,” siger Cereda’s bestyrelsesformand, Peter Skjerning. Større mulighed for at sætte den politiske dagsorden Sammen med SMVdanmark kæmper Cereda og FDBR allerede for vigtige erhvervspolitiske mærkesager, fx en certificeringsordning, der skal være med til at sikre en høj kvalitet inden for regnskabsbranchen. Med i dette

SMVdanmark: Genåbning af erhvervslivet går for langsomt10.6.2021 09:49:11 CEST | Pressemeddelelse

Der er mange gode elementer i nattens genåbningsaftale, især for restaurationsbranchen, men alt i alt går genåbningen for langsomt. Hvis alle punkter i åbningen blev fremskyndet med en måned, havde vi været tilfredse. Men det her er er en kold afvaskning for blandt andre oplevelseserhvervene, at de stort set mister hele sommeren, som er deres absolutte højsæson og for de små ubemandede fitnesscentre, som må tjekke coronapas halvanden måned endnu. Desuden er det ærgerligt, at der stadig ingen plan er for, hvordan vi åbner for turister, mener SMVdanmark.