SMVdanmark: En vigtig sejr for de små og mellemstore virksomheder

Nattens aftale ikke alene forlænger, men forbedrer også de eksisterende kompensationsordninger for virksomheder, der er ramt af corona-restriktioner. SMVdanmark vil nu bidrage med bud på hvilke virksomheder, der må anses for at være de facto tvangslukkede og derfor kan gå i dvale. Samtidig opfordrer vi regeringen til at indkalde til trepartsdrøftelser for at give lønkompensationsordningen et eftersyn.

Den nye aftale er en sejr for især de mindre virksomheder, mener Jakob Brandt, adm. direktør i SMVdanmark, der taler på vegne af 18.000 små og mellemstore virksomheder.

”Mindre virksomheder får nu mere og bedre hjælp, hjælpen udvides til 31. januar 2021, og de virksomheder der er så hårdt ramt, at de er de facto nedlukkede, kan nu lægges i dvale med adgang til den kompensation, som vi kender fra foråret. Jeg er godt tilfreds med, at politikerne har lyttet til os,” siger han.

Den nye hjælpepakke omfatter bl.a. højere kompensation for faste udgifter på op til 15 pct. point mere til virksomhederne, at virksomheder nu kan omfattes, hvis de har omsætningsfald på 30 pct., hvor det før var 35 pct., og at underleverandører til arrangementer, fx lyd, lys, busser og taxakørsel vil kunne få kompensation. Desuden bliver momslåneordningen, med lån til 0 pct. i rente, forlænget.

”Aftalen viser også, at politikerne er kommet et skridt tættere på virkeligheden og virksomhedernes konkrete udfordringer. Fx får forlystelsesparkerne, der kun har haft et meget lille slid på deres køretøjer, maskiner, gynger og karusseler, nu en refusion af de omkostninger de vil få til de kommende, lovbestemte eftersyn. Det er en god og håndgribelig støtte til en meget presset branche, jeg gerne vil kvittere for,” siger Jakob Brandt.

Regeringen bør nu med input fra erhvervslivets organisationer vurdere hvilke virksomheder, der kan siges at være de facto tvangslukkede. SMVdanmark vil i den forbindelse levere en liste over de mange typer af virksomheder, der fortsat er hårdt ramt:

“Vi ser frem til at bidrage til diskussionen om hvilke virksomheder, der er de facto tvangslukkede, og derfor bør have mulighed for at blive lagt i dvale. Og vi vil gerne appellere til, at regeringen har særligt fokus på at få alle med. I den forbindelse vil det være helt naturligt, at de omfattede virksomheder ikke fortsat skal betale for 25 pct. af medarbejdernes løn. For virksomhederne har ikke råd. Vi opfordrer derfor regeringen til at indkalde til trepartsforhandlinger snarest muligt for at ændre lønkompensationsmodellen, så man ikke sætter de hårdest ramte virksomheder i en situation, hvor de fortsat bløder penge,” siger Jakob Brandt.

SMVdanmark: Husk kompensation til virksomhederne i hovedstadskommunerne1.12.2020 17:27:03 CETPressemeddelelse

Når regeringen kommer med en ”kraftig opfordring” til, at virksomhederne i hovedstadsområdet lader deres ansatte arbejde hjemme, sender de chokbølger gennem dele af dansk økonomi. Mange virksomheder vil blive direkte ramt, som fx cateringvirksomhederne, der leverer frokoster til virksomhederne. Deres omsætning vil falde voldsomt. Men også en række andre brancher som fx caféer, restauranter og frisører vil mærke en effekt. Det er problematisk, at regeringen fortsat bruger opfordringer, uden at der følger yderligere støtte med. Nu må støttemulighederne udvides, mener SMVdanmark.

SMVdanmark: Regeringen skuffer med klimapolitisk strudsereform23.11.2020 11:01:47 CETPressemeddelelse

Regeringen stikker hovedet i busken med deres udspil til grøn skattereform, hvor de ikke får taget hånd om de virkelige klimaproblemer. Energiafgifterne er ikke i tilstrækkelig grad målrettet CO2-udledningen, og rammer ikke for alvor dem, der udleder rigtigt meget, og begunstiger de store virksomheder på bekostning af de små. Regeringen skylder erhvervslivet en gennemskuelig plan for indfasning af CO2-afgifter, der skal gøre det muligt for virksomhederne at indrette sig, mener SMVdanmark.