Smarte lifte fra Mors vinder DI’s Initiativpris

Dansk Industris Initiativpris går i år til virksomheden Smart Lift A/S på Mors. Virksomheden får prisen, fordi den har skabt markant vækst og arbejdspladser og samtidig forbedret arbejdsmiljøet på byggepladser overalt i verden.

H.K.H. Prins Joachim overrakte prisen til Smart Lift A/S på DI’s SMV Dag 2019 onsdag i Industriens Hus i København i overværelse af op mod 400 gæster.

Virksomheden har udviklet intelligente lifte, som erstatter håndkraft ved løft af store, tunge vinduespartier, og Smart Lift A/S vil i fremtiden bl.a. samarbejde med Aalborg Universitet om udvikling af mere intelligente lifte, der er i stand til selv at observere og tilpasse sig målet ved montering af store byggeelementer.

- Årets vinder af DI’s Initiativpris har formået at nytænke løsningen på en velkendt udfordring. Fra virksomheden tog sine første, spæde skridt, bredte dens ambitioner sig langt ud over landets grænser. Smart Lift A/S så nemlig et behov for at styrke sikkerheden på arbejdspladsen og bidrog dermed til at løfte standarden for arbejdsmiljøet, sagde H.K.H. Prins Joachim bl.a. i sin tale ved overrækkelsen af prisen.

- At få DI´s landsdækkende Initiativpris er en fantastisk anerkendelse af Smart Lifts værdigrundlag, og på alle medarbejdernes vegne er jeg pavestolt af, at vi sammen har opnået den hæder, siger adm. direktør Nicolai Tange Jørgensen, Smart Lift A/S.

Arbejdsmiljøet på byggepladser i ind- og udland har nydt godt af de smarte lifte, fordi der skal bruges meget lidt manpower til de tunge løft. Vinduespartier bliver stadigt tungere, fordi de er monteret med energibesparende ruder i op til tre lag. Når medarbejdere på byggepladserne undgår tunge løft, er risikoen for at de bliver nedslidte mindre. Samtidig sker der også færre skader på materiel.

Virksomheden i Nykøbing Mors har en ambitiøs strategi om vækst. Det kan bl.a. lade sig gøre på grund af en stadigt stigende produktivitet. Det har ført til vokseværk på Smart Lift A/S. Antallet af medarbejdere er steget fra ca. 19 i 2016 til knap 50 i dag. I samme periode er produktionen øget med over 100 pct.

Smart Lift A/S har vundet prisen i konkurrence med 18 andre nominerede kandidater, som alle er udpeget af DI’s regionalforeninger over hele landet. Initiativprisen uddeles som en hyldest til virkelysten, kreativiteten og skabertrangen blandt de mindre og mellemstore virksomheder i DI's medlemskreds.

Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

Download
Fra venstre fungerende adm. direktør Kim Graugaard, DI, H.K.H. Prins Joachim, adm. direktør Nicolai Tange Jørgensen, Smart Lift A/S, Marketing Manager Kristian Stefan Kjærgaard, Smart Lift A/S og formand for DI, adm. direktør Lars-Peter Søbye, COWI A/S
Download

NEKST-anbefalinger til mere grøn varme bør sættes i værk nu14.3.2024 08:02:15 CET | Pressemeddelelse

Den nationale energikrisestab, NEKST, har i dag afleveret 10 anbefalinger til, hvordan der kan komme mere grøn varme i danske hjem. Mange af anbefalingerne kan straks implementeres, så der er ingen undskyldninger for ikke at komme ud over rampen. Især forslagene om overskudsvarme og brug af biogas i stedet for naturgas vækker begejstring i landets største erhvervsorganisation, Dansk Industri.