Slut med buræg i Irmas egne varer

Mens dansk detail udfaser buræg, har Irma endnu en gang taget et syvmileskridt fremad på dyrevelfærden med totalstop for buræg i produktionen af egne varemærker.

For 25 år siden satte Irma som de første en stopper for salget af buræg. Siden er en lang række andre spillere på det danske dagligvaremarked fulgt trop med tiltag, der gør det svært at finde buræg på de danske supermarkedshylder. Så længe vi taler salg af hele, ferske æg.

Men for Irma stopper indsatsen mod buræg ikke blot ved æggene i æggebakkerne.

Primo ’17 satte Irma også en stopper for al salg af buræg, der indgår som ingrediens i produktionen af Irmas egne varemærker.

Det betyder, at Irmas kunder ikke blot kan læne sig tilbage og nyde brunchen og de blødkogte æg med god samvittighed - men også en lang række andre færdigvarer som frisk pasta, is, lagkagebunde, mayonnaise, pasta, brød og småkager, uden at bekymre sig om indhold af buræg eller ej.

Stop for brug af buræg i 850 produkter

Udfasningen inkluderer i alt 850 produkter fra Irmas eget varemærke, og beslutningen om helt at stoppe salget af buræg i varemærkerne lægger i naturlig forlængelse af kædens tidligere indsatser omkring buræg og Irmas fokus på dyrevelfærd.

”Vi har fjernet buræg fra alle vores egne varemærker, hvilket er i tråd med efterspørgslen fra vores kunder. Vores undersøgelser viser, at 63 procent af kunderne tænker på dyrevelfærd, og at æg er en varegruppe, der i høj grad har forbrugerens bevågenhed, netop når vi taler dyrevelfærd. Derfor fjernede vi i sin tid de ferske buræg, og det er et helt naturligt skridt videre, at vi også har udfaset de buræg, der indgår i produktionen af vores egne varer,” siger Leif Larsen, kategorichef hos Irma.

Længe undervejs

Den endelige udfasning af buræg i Irmas egne varemærker kom primo 2017, men den konsekvente udfasning har længe været undervejs. Udfasningen har dog ladet vente på sig, fordi processen har budt på udfordringer i enkelte varegrupper som mayonnaise, flødeboller, forårsruller og æbleskiver i forhold til at sikre de samme smagsoplevelser, da æg ikke opfører sig ens i slutproduktet ved skift fra konventionelt til fritgående eller økologiske æg.

I dag indeholder samtlige af Irmas egne varemærker udelukkende æg fra fritgående og økologiske høns.

Yderligere information: Kategorichef i Irma Leif Larsen, 5159 3882.

Coop og Cofoco bag fremtidens færdigretter22.10.2018 07:10pressemeddelelse

Med en ny serie af italienske retter vil Cofoco Food og Coop sammen sætte en ny standard for, hvordan færdigretter kan smage, se ud og opleves. De fire første retter i serien kan nu fås i Irma, Kvickly, SuperBrugsen og Coop.dk MAD. ”Efter utallige tests, smagninger og forsøg er vi nået et resultat, som vi er meget stolte over. Et resultat hvor alt fra emballagens udtryk til madens udseende og smag er af den højeste kvalitet og er med til at sikre, at måltidet virkelig kommer til sin ret,” siger adm. direktør Kåre Find Nielsen, Cofoco Food. ”Den moderne forbruger stiller stadig større krav til den mad, de køber færdig i supermarkedet. Det er ikke længere nok, at det er nemt og hurtigt at tilberede. Smagen skal også være i orden, og det er den i den grad i denne serie,” siger Sylvester Vantore, kategoriplanlægger i Coop. Serien består i første omgang af 4 retter: Svamperisotto kogt på Arborio ris rørt med Grand Padano og cremet mascarpone samt stegte svampe, Spaghetti med sicilianske kød

Coop tilslutter sig global kampagne for bedre arbejdsmiljø18.10.2018 09:17pressemeddelelse

Som den første danske dagligvarevirksomhed har Coop tilsluttet sig Vision Zero, der er en international kampagne for forebyggelse af ulykker og nedslidning. ”Det er glædeligt, at Coop Danmark, bakker op om Vision Zero,” siger Hans-Horst Konkolewsky, Generalsekretær for ISSA, der står bag kampagnen. Med i kampagnen er fra Danmark blandt andre Novo Nordisk og Lego. ”Tankegangen bag Vision Zero er rigtig, og passer godt til Coop, fordi vi har en stærk ansvarlighedsprofil i forvejen. Vi er ca. 40.000 ansatte fordelt på ca. 1.100 adresser. Vores 40.000 kolleger skal kunne forvente, at det er trygt og sikkert at gå på arbejde”, siger Peter Høgsted, administrerende direktør i Coop. ”Ideen i Vision Zero er, at vi skal arbejde på en konstant reduktion af ulykker og nedslidning. Samtidig er der fokus på sundhed”, fortæller Thomas Hermann, der er arbejdsmiljøchef i Coop. Forskellen på denne kampagne og andre er at Coop Danmark står på mål for: Lederskab og engagement fra topledelse og gennem hele