Slut med buræg i Irmas egne varer
For 25 år siden satte Irma som de første en stopper for salget af buræg. Siden er en lang række andre spillere på det danske dagligvaremarked fulgt trop med tiltag, der gør det svært at finde buræg på de danske supermarkedshylder. Så længe vi taler salg af hele, ferske æg.
Men for Irma stopper indsatsen mod buræg ikke blot ved æggene i æggebakkerne.
Primo ’17 satte Irma også en stopper for al salg af buræg, der indgår som ingrediens i produktionen af Irmas egne varemærker.
Det betyder, at Irmas kunder ikke blot kan læne sig tilbage og nyde brunchen og de blødkogte æg med god samvittighed - men også en lang række andre færdigvarer som frisk pasta, is, lagkagebunde, mayonnaise, pasta, brød og småkager, uden at bekymre sig om indhold af buræg eller ej.
Stop for brug af buræg i 850 produkter
Udfasningen inkluderer i alt 850 produkter fra Irmas eget varemærke, og beslutningen om helt at stoppe salget af buræg i varemærkerne lægger i naturlig forlængelse af kædens tidligere indsatser omkring buræg og Irmas fokus på dyrevelfærd.
”Vi har fjernet buræg fra alle vores egne varemærker, hvilket er i tråd med efterspørgslen fra vores kunder. Vores undersøgelser viser, at 63 procent af kunderne tænker på dyrevelfærd, og at æg er en varegruppe, der i høj grad har forbrugerens bevågenhed, netop når vi taler dyrevelfærd. Derfor fjernede vi i sin tid de ferske buræg, og det er et helt naturligt skridt videre, at vi også har udfaset de buræg, der indgår i produktionen af vores egne varer,” siger Leif Larsen, kategorichef hos Irma.
Længe undervejs
Den endelige udfasning af buræg i Irmas egne varemærker kom primo 2017, men den konsekvente udfasning har længe været undervejs. Udfasningen har dog ladet vente på sig, fordi processen har budt på udfordringer i enkelte varegrupper som mayonnaise, flødeboller, forårsruller og æbleskiver i forhold til at sikre de samme smagsoplevelser, da æg ikke opfører sig ens i slutproduktet ved skift fra konventionelt til fritgående eller økologiske æg.
I dag indeholder samtlige af Irmas egne varemærker udelukkende æg fra fritgående og økologiske høns.
Yderligere information: Kategorichef i Irma Leif Larsen, 5159 3882.
Information om Coop Danmark A/S
Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Coop udskriver valg til ny ungeminister7.5.2025 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Efter tre år med en stærk stemme for unge i Coop er tiden moden til, at Coops ungeminister, Tobias Simonsen, træder af. Derfor udskriver Coop nu valg til posten som ungeminister, der skal fortsætte indsatsen for at gøre det sjovt, meningsfuldt og udviklende for de over 25.000 ansatte i alderen 13-25 år at arbejde i Coop.
Kvickly Ry lancerer TRYG kassen30.4.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Måske den første af sin slags i Danmark: En kasse med ro og tid til snak åbner i Kvickly Ry
Coop Crew 2.0 - Ny aftale sikrer fortsættelsen af landets største fritidsjobindsats29.4.2025 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Med støtte fra Den A.P. Møllerske Støttefond har Ungdomsskoleforeningen og Coop siden 2019 ledet og drevet landets største fritidsjobindsats, Coop Crew, hvor over 2.000 unge har deltaget, og cirka 55 % af de unge har fået et fritidsjob. Efter planen ophører den økonomiske støtte fra fonden i 2025, men med en ny aftale mellem Ungdomsskoleforeningen og Coop sikrer parterne, med Coop Crew 2.0, fortsættelsen af den landsdækkende fritidsjobindsats.
Coop Tradings direktør fratræder til fordel for international topstilling25.4.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Administrerende Direktør i Coop Trading, Michael la Cour, har valgt at takke ja til en ny international rolle i en topstilling for IKEA i Sydøstasien. Med udgangen af august 2025 forlader han derfor direktørrollen i det nordiske indkøbsselskab – og efterlader sig et stærkt team, en tydelig retning og en masse nordisk momentum til det videre arbejde for en ny direktør. Coop Tradings direktør takker af efter stor indsats, som har skabt fokus på styrken ved det nordiske fællesskab og på, hvordan de nordiske private brands – Coop, Xtra og Änglamark – leverer stor værdi på både pris og kvalitet. Direktørens farvel markerer en ny fase i Coop Tradings rejse mod at levere private brands i verdensklasse til de nordiske hjem. ”Vi vil gerne takke Michael la Cour for hans markante bidrag til Coop Trading gennem de seneste år. Han har været drivende i at tage det nordiske samarbejde ind i en ny æra med endnu stærkere fokus på at skabe forbrugernes foretrukne produkter i Norden. Ud over at kæmpe for
Coops resultat for 2024: Større fremgang end forventet24.4.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Coop Danmark leverer et EBIT-resultat før særlige poster på + 162 mio. kr. Det er en fremgang på 879 mio. kr. i forhold til 2023.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum