Slut med buræg i Irmas egne varer

Mens dansk detail udfaser buræg, har Irma endnu en gang taget et syvmileskridt fremad på dyrevelfærden med totalstop for buræg i produktionen af egne varemærker.

For 25 år siden satte Irma som de første en stopper for salget af buræg. Siden er en lang række andre spillere på det danske dagligvaremarked fulgt trop med tiltag, der gør det svært at finde buræg på de danske supermarkedshylder. Så længe vi taler salg af hele, ferske æg.

Men for Irma stopper indsatsen mod buræg ikke blot ved æggene i æggebakkerne.

Primo ’17 satte Irma også en stopper for al salg af buræg, der indgår som ingrediens i produktionen af Irmas egne varemærker.

Det betyder, at Irmas kunder ikke blot kan læne sig tilbage og nyde brunchen og de blødkogte æg med god samvittighed - men også en lang række andre færdigvarer som frisk pasta, is, lagkagebunde, mayonnaise, pasta, brød og småkager, uden at bekymre sig om indhold af buræg eller ej.

Stop for brug af buræg i 850 produkter

Udfasningen inkluderer i alt 850 produkter fra Irmas eget varemærke, og beslutningen om helt at stoppe salget af buræg i varemærkerne lægger i naturlig forlængelse af kædens tidligere indsatser omkring buræg og Irmas fokus på dyrevelfærd.

”Vi har fjernet buræg fra alle vores egne varemærker, hvilket er i tråd med efterspørgslen fra vores kunder. Vores undersøgelser viser, at 63 procent af kunderne tænker på dyrevelfærd, og at æg er en varegruppe, der i høj grad har forbrugerens bevågenhed, netop når vi taler dyrevelfærd. Derfor fjernede vi i sin tid de ferske buræg, og det er et helt naturligt skridt videre, at vi også har udfaset de buræg, der indgår i produktionen af vores egne varer,” siger Leif Larsen, kategorichef hos Irma.

Længe undervejs

Den endelige udfasning af buræg i Irmas egne varemærker kom primo 2017, men den konsekvente udfasning har længe været undervejs. Udfasningen har dog ladet vente på sig, fordi processen har budt på udfordringer i enkelte varegrupper som mayonnaise, flødeboller, forårsruller og æbleskiver i forhold til at sikre de samme smagsoplevelser, da æg ikke opfører sig ens i slutproduktet ved skift fra konventionelt til fritgående eller økologiske æg.

I dag indeholder samtlige af Irmas egne varemærker udelukkende æg fra fritgående og økologiske høns.

Yderligere information: Kategorichef i Irma Leif Larsen, 5159 3882.

Ny salgsdirektør i SuperBrugsen13.2.2019 12:00:00Pressemeddelelse

Jesper Gottschalck er udnævnt til ny salgsdirektør for Danmarks største supermarkedskæde, SuperBrugsen, pr. 1. april. Jesper Gottschalck er 38 år, og kommer fra en stilling som salgsdirektør for fakta, region Syd, et job han har haft de seneste tre år. Før da var han salgschef i to år i kæden, og inden havde han en 10 år lang karriere i forsvaret. Han er i gang med at tage en MBA. ”At arbejde med supermarkedsformatet i en kæde i vækst og sikre samspillet mellem brugsforeningerne og Coop, synes jeg er attraktivt og spændende,” siger Jesper Gottschalck. Han skal køre parløb med kædedirektør Jesper K. Andersen. ”Jeg er glad for, at Jesper vil være med. SuperBrugsen satser på to ting i disse år: At vinde hverdagen tilbage fra discount – og udvikle vores særpræg. Ikke mindst til det første har Jesper dyb viden og indsigt, som vi vil nyde godt af,” siger Jesper K. Andersen. Jesper Gottschalck efterfølger Ole Ebdrup Andreasen, der skal være direktør for Brugsforeningen for Middelfart og Omegn

Coop-kunder har besparelser for over 1,5 milliard kr. til gode7.2.2019 07:00:00Pressemeddelelse

Medlemmerne af Coop får automatisk samlemærker, for hver 50 kr. de køber varer for i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, LokalBrugsen, Irma, Coop.dk Shopping og Coop.dk MAD. Men efter at medlemmer ikke får mærkerne fysisk, men digitalt, så hober besparelserne sig op. Lige nu har medlemmerne således 1,63 milliard kr. i ubenyttede samlemærker. Med samlemærkerne kan kunderne købe kendte mærkevarer med op til 78 procents rabat. I øjeblikket er det kvalitetsglas fra Spiegelau, man kan få meget billigt ved hjælp af samlemærkerne. ”Mange kunder er nok ikke klar over, at de har denne mulighed. Derfor vil vi godt gøre opmærksom på, at der er et stort uudnyttet potentiale for at gøre et godt køb,” siger loyalitets manager Thomas W. Pohlentz, Coop. Selv om kunderne har brugt samlemærker til at købe flere hundrede tusinde Spiegelau glas i den aktuelle kampagne, er der stadig mulighed for at bruge de ubenyttede samlemærker frem til 8. marts. Senere på året kommer der nye kampagner for kendte mærk