Slagelse Pantstation bliver mere bøvlefri

Slagelse Pantstation er ved at blive bygget om. Foto: Dansk Retursystem

Pantstationen på Japanvej i Slagelse bygges om og får ny teknologi. Fremover skal de tomme flasker og dåser hældes i en sluse, hvor de optælles og mases med det samme. Du får pengene indbetalt med det samme - og så er det bedre for miljøet.

Dansk Retursystem, der driver det danske pantsystem, er ved at teste, hvordan det kan blive endnu lettere for forbrugerne at aflevere deres tomme dåser og flasker. Fra mandag den 12. august kommer pantstationen i Slagelse til at spille en vigtig rolle i den forbindelse: Den er nemlig udvalgt til at være en af to pantstationer, der bygges om for at teste en ny teknologi.

"Vi arbejder løbende på at gøre det mere bøvlefrit for forbrugerne at aflevere deres pant. Det seneste år har vi testet en mobil løsning kaldet Drop & Go, hvor forbrugerne kunne aflevere meget pant på én gang. Vi vil gerne se, om teknologien herfra kan bruges på pantstationerne, og det tester vi ved at ombygge pantstationerne i Slagelse og Høje Taastrup", siger Marlene Fris, der er markedsdirektør i Dansk Retursystem.

Den nye teknologi gør det hurtigt og mere miljøvenligt at aflevere pant.

"Helt konkret hælder du dine tomme flasker og dåser ned i en sluse. Her bliver de talt og mast, og herefter bliver panten overført direkte til dig. Det er en fordel for både forbruger, som får pengene hurtigere, og en fordel for os, fordi vi skal tømme stationen sjældnere, når dåser og flasker er maste, og de dermed fylder mindre. Når vi kører færre gange, er det også bedre for miljøet", siger Marlene Fris.

Pantstationen er fortsat en løsning til de forbrugere, der gerne vil aflevere mange emballager på én gang så nemt og bekvemt som muligt. Det nye er, at forbrugerne nu kan komme med de tomme flasker og dåser i en papkasse, plasticpose eller en anden beholder og hælde det direkte i maskinen uden at være afhængig af de særlige pantsække.

Mens den nye teknologi indbygges i pantstationen, kan der afleveres pant i den mobile Drop & Go-løsning, som står klar ved siden af pantstationen fra den 12. august. Her får forbrugerne en forsmag på, hvad der venter dem, når ombygningen af pantstationen er færdig i løbet af efteråret.

FAKTA OM PANTSTATIONEN

Slagelse Pantstation, Japanvej 21, 4200 Slagelse

Åbningstider: Alle dage kl. 10-18

Aflevering af tomme flasker og dåser
Du kan fortsat aflevere alle dåser og flasker med pant på i aluminium, plastik og glas. Du må også hælde dåser uden pant i slusen. Du får naturligvis ikke pant for dem, men du sikrer, at de bliver genanvendt.

Udbetaling af pant
Når du indlæser dit kort ved afleveringen, får du pengene sat direkte ind på din konto næste bankdag. Så skal du ikke bekymre dig om pantbon eller kontanter. Vi har valgt en digital kortløsning, som tilgodeser langt de fleste forbrugere i dag.

Pantsækkene
Hverken i Drop & Go eller i den ombyggede pantstation er det nødvendigt at bruge pantsække, da man hælder sin pantemballager direkte ned i en sluse. Man kan fortsat få pant for sin pantsæk, da der vil være en scanner til formålet.

Slagelse Pantstation er ved at blive bygget om. Foto: Dansk Retursystem

Resen Friskole vinder klimakonkurrence8.11.2019 10:10:00 CETPressemeddelelse

Det blev 4. klasse fra Resen Friskole i Struer, som vandt klimakonkurrencen Årets Panthelte. Klassen har arbejdet med miljø og genanvendelse i uge 44 og samlet tomme flasker og dåser. Præmien på 2000 kroner til klassekassen blev overrakt torsdag af naturformidler og tv-vært Sebastian Klein. Det er Dansk Retursystem, som står bag konkurrencen. De oplever, at børn ønsker at gøre en konkret forskel for miljø og klima.

Verdensmålene kommer til Dianalund23.8.2019 07:42:00 CESTPressemeddelelse

Danmark for Målene handler om at udbrede kendskabet til verdensmålene i 48 byer i hele Danmark, og lørdag den 31. august kl. 10:00 - 14:00 besøger Danmark for Målene Dianalund Centret i Dianalund. Kom forbi og oplev Mikael Jarnvig, få en kop kaffe og prøv en tur i Dansk Retursystems interaktive udstilling, hvor du kan opleve, hvad der sker, når du har sendt din flaske eller dåse af sted til genanvendelse på båndet i flaskeautomaten. "Det handler om at gøre verdensmålene nærværende og relevante, så de kan blive omsat til konkrete handlinger i dagligdagen", siger Henrik Rud, der er direktør i Koncept Aarhus, som står bag Danmark for Målene. Dansk Retursystem, der driver det danske pantsystem, er med som partner på danmarksturneen. Miljøvirksomheden har en pavillon på Danmark for Målene-turnéen, hvor du blandet andet kan spille et pantspil og få mere information om, hvordan vi genanvender plast. "Man kan ikke redde klimaet alene ved at aflevere sine flasker og dåser, men hver enkelt flask