Skou Gruppen sponsorerer dansk ju-jitsu-kæmper til World Games

Jesper Hoffmann Kilbak er en af Danmarks bedste ju-jitsu-kæmpere. Om få dage rejser han til Alabama i USA for at deltage ved World Games. Det sker med støtte fra Skou Gruppen, som har indgået en sponsoraftale med Jesper.
Jesper Hoffmann Kilbak og Martin Skou Heidemann. (Foto: Skou Gruppen)

Jesper Hoffmann Kilbak har dyrket ju-jitsu i 14 ud af sine 24 leveår, og han er en af Danmarks bedste ju-jitsu-kæmpere. Han har det sorte bælte og er på landsholdet i vægtklassen -69 kg. Jesper, der er vokset op i Gladsaxe, rejser om få dage til Alabama i USA for at deltage ved World Games. Det sker med støtte fra entreprenørvirksomheden Skou Gruppen, som han har indgået en sponsoraftale med.

”Det er første gang, jeg får et stort sponsorat. Jeg er glad for, at Skou Gruppen bakker op om min rejse af praktiske grunde. Men det betyder også noget for mig personligt, at nogen uden for ju-jitsu-miljøet kan se det fascinerende i sporten og finder min deltagelse ved World Games spændende,” siger Jesper.

Jesper fik en femteplads ved VM i 2021 og en tredjeplads ved Paris Open i år, og direktør i Skou Gruppen Martin Skou Heidemann glæder sig til at følge ham til World Games, som er en samling af de sportsgrene, som ikke er repræsenteret ved OL. Han siger om sponsoratet:

”Jesper kommer fra Gladsaxe, hvor jeg selv bor. Han er en ambitiøs ung man, men som ju-jitsu-udøver i Danmark kan være svært at gøre opmærksom på sig selv kommercielt, da der er mange andre populære sportsgrene. Derfor er vi glade for at kunne sende ham godt afsted til Alabama med sponsoratet.”

Fra japanske tegneserier til World Games

Jesper fortæller, at han som lille var interesseret i ninjaer og japanske tegneserier. Han var samtidig glad for at tumle rundt og være aktiv, og derfor begyndte han til ju-jitsu. Nu, 12 år senere, skal Jesper til World Games, og det bliver en milepæl i hans karriere. Han siger om konkurrencen:

”Der er kun de seks bedste i verden, som stiller op i hver vægtklasse. Derfor er jeg stolt over at deltage og repræsentere Danmark. Jeg glæder mig til at vise, at jeg kan være med på det højeste niveau.”

For at blive god til ju-jitsu kræver det først og fremmest, at man mestrer teknikken. Det kræver mange timers træning, og desuden vil man typisk supplere med grundtræning for at opbygge styrke, god kondition og hurtige fødder. Men ud over vedholdenhed og en smule talent, så er det også vigtigt at have det sjovt, fortæller Jesper. Hvis man ikke har glæden med, så går man sur i de mange træningstimer.

Ju-jitsu er kampsportens triatlon

Ju-jitsu fighting er en sport, som grundlæggende kombinerer tre velkendte måder at kæmpe på. Man bruger slag og spark fra stående, som man kender det fra karate. Man kaster og vælter hinanden som i judo. Og man bryder på gulvet, såkaldt brasiliansk ju-jitsu.

”Jeg plejer at sammenligne ju-jitsu med triatlon. Ju-jitsu er ikke så udbredt i Danmark, da lignende sportsgrene som judo, karate, MMA og taekwondo skygger lidt for sporten. Men i lande som Frankrig og Tyskland dyrker man ju-jitsu i skolen og har skolemesterskaber,” siger Jesper.

Ju-jitsu handler ikke om at slå sin modstander i gulvet. Man får point på baggrund af teknik - spark, slag og greb – og kæmperen med flest point vinder. En kamp varer i tre minutter, men den kan stoppes før tid, hvis dommerne vurderer, at en kæmper er overlegen i alle facetter. Det kaldes teknisk knock out.

Jesper er vokset op i Gladsaxe, men flyttede for et par år siden til Herlev, hvor hans klub, Herlev Ju-jitsu, ligger. Jesper er træner for nogle af de unge, og han er desuden i gang med en uddannelse i fødevarer og ernæring på Københavns Universitet. Han kæmper sin første kamp ved World Games den 16. juli.

Jesper Hoffmann Kilbak og Martin Skou Heidemann. (Foto: Skou Gruppen)
Jesper Hoffmann Kilbak er klar til World Games. (Foto: Skou Gruppen)
Jesper Hoffmann Kilbak er klar til World Games. (Foto: Skou Gruppen)