Skoleklasse i Svogerslev vinder Alle Børn Cykler 2022

Over 92.000 skoleelever dystede landet over i september om flest cykeldage i Cyklistforbundets årlige kampagne Alle Børn Cykler. En skoleklasse i Svogerslev ved Roskilde vandt hovedpræmien, mens en dreng fra Vejen blev Årets Børnecyklist.
5B fra Lynghøjskolen med Jane Kofod bagerst..

Se lokale tal nederst.

Der var helt bogstaveligt vild jubel i teatersalen på Lynghøjskolen i Svogerslev, da 5B sammen med resten af skolens mindre klasser forleden fik at vide, at klassen havde vundet hovedpræmien i Alle Børn Cykler 2022. Og de 19 elever havde også været både dygtige og heldige for at vinde præmien. Hele 92.351 elever fra 4.382 klasser over hele Danmark cyklede nemlig med, da Cyklistforbundet gennemførte to ugers børnemotionskampagne. Nu er regnskabet talt sammen, og i alt cyklede børnene landet over 422.177 dage. Det svarer til hele 1156 år.

Det var Cyklistforbundets vicedirektør Jane Kofod, der afslørede for 5B, at de havde vundet hovedpræmien i Alle Børn Cykler 2022 og både gav dem medaljer og en symbolsk stor check.  Jo flere dage eleverne i en klasse cykler i den to uger lange kampagne, desto større er chancen for at vinde hovedpræmien.

De 19 elever og klasselæreren kan nu glæde sig til at få en lækker Principia-cykel sponseret af HF Christiansen. Klassen cyklede i alt 240 dage, og var også dygtige til at cykle med hjelm alle dage.

Også 13-årige Andreas Bay Lastein fra Vejen kan se frem til at modtage en Principia. Han vandt nemlig konkurencen som Årets Børnecyklist.

Dårlig udvikling skal vendes

Formålet med Alle Børn Cykler er at give børn gode oplevelser med at cykle og inspirere dem til at tage cyklen med sig som hverdagens transportmiddel videre i livet. Derfor er vicedirektør i Cyklistforbundet Jane Kofod glad for, at der i år var endnu flere elever med end sidste år. Næsten 700 flere cyklede med.

”Der er desværre færre og færre børn, der cykler. Det er en uheldig udvikling, som vi skal have vendt, og der kan kommunerne og skolerne spille en vigtig rolle ved at være med til at fremme, at børnene cykler. Heldigvis var der endnu flere børn, der cyklede med i Alle Børn Cykler, end sidste år. Det er virkelig glædeligt,” siger Jane Kofod.

Alle Børn Cykler  gennemføres i samarbejde med Novo Nordisk Danmark og Jyske Bank.

Afdelingsdirektør i Jyske Bank Jens Skov siger:

”En mere bæredygtig levevis er en nødvendighed, hvis vi skal nå den opstillede målsætning om en reduktion i udledningen af drivhusgasser i 2030 med 70 % i forhold til 1990. Cykling er ét af flere svar på, hvordan vi når den målsætning, og derfor er det glædeligt, at Alle Børn Cykler har aktiveret over 92.000 skoleelever i årets børnemotionskampagne. Der er stadig plads til mange flere børnecyklister i Alle Børn Cykler og vi kan kun opfordre alle landets skoleklasser til at spænde cykelhjelmen i 2023, så deltagerantallet runder magiske 100.000."

Novo Nordisk Danmark siger om årets kampagne:

"Mange af vores vaner grundlægges i barn- og ungdommen, og derfor skal vi gerne have flere børn og unge op på cyklen. Cykling er nemlig en god og nem måde at få motion på i hverdagen og er samtidig en miljøvenlig transportform, så det er godt at se, at mange elever og lærere rundt om på skolerne er engageret i ’Alle Børn Cykler’-kampagnen," siger Jeppe Theisen, landechef i Novo Nordisk Danmark.

Om Alle Børn Cykler

Alle Børn Cykler kører hvert år i de første to uger i september og henvender sig til alle klassetrin

Eleverne deltager på klassebasis i en landsdækkende cykeldyst, hvor det gælder det om at cykle flest dage til skole og i fritiden

Lærerne får adgang til undervisningsmaterialer, der med cyklen og cykling i centrum kan inddrages i den faglige undervisning i dansk, matematik, biologi og andre fag

Børnene cykler ikke bare, mange får også deres cykel tjekket og repareret. I år blev der foretaget 28.423 cykeltjek som en del af kampagnen.

Kampagnen gennemføres i samarbejde med Novo Nordisk Danmark og Jyske Bank

Læs mere på www.alleboerncykler.dk

ÅRETS RESULTATER

Resultater på kommunalt og skoleniveau - se link:

Regionale resultater Antal elever Cykeldage
Region Hovedstaden 31220 132815
Region Midtjylland 23920 115128
Region Syddanmark 20517 102086
Region Sjælland 10180 41989
Region Nordjylland 6559 34390

36 kommuner samarbejdede med Cyklistforbundet om Alle Børn Cykler 2022. Se hvilke her:

5B fra Lynghøjskolen med Jane Kofod bagerst..

Cyklen giver oplevelser, frihed og motion. Cyklen gør vores verden sundere, grønnere og mere bæredygtig. Vi arbejder for, at alle kan cykle sikkert og trygt. Uanset alder. Uanset om man bor på landet eller i byen. Vi er en demokratisk organisation, hvor alle, der ønsker en cykelvenlig verden, kan engagere sig. Vi er tilstede over hele Danmark og er en del af paraplyorganisationen European Cyclists’ Federation.