Syddansk Universitet

Skoleforskere vil løfte undervisningen i grøn omstilling

Del

Der skal være fokus på kvalitet, når danske elever får undervisning i grøn omstilling. Det mener en række af landets skoleforskere, der sammen har fået en millionbevilling til at udvikle kvalitetskriterier for den gode undervisning i grøn omstilling.

Over alt på landets skoler eksperimenteres der i disse år med undervisning i grøn omstilling, men vi ved ganske lidt om kvaliteten i den undervisning, eleverne får.

Men god kvalitet er afgørende, når der undervises i grøn omstilling. For høj kvalitet mindsker risikoen for klimaangst, apati og bekymring blandt børnene, derudover er den grønne omstilling er en af tidens helt store samfundsudfordringer.

I et nyt forskningsprojekt skal Center for Grundskoleforskning på Syddansk Universitet i tæt samarbejde med Aarhus Universitet/Danmarks Pædagogiske Universitet, UC Syd, UC Lillebælt, Københavns Professionshøjskole og 2030-skolerne udvikle nye kvalitetskriterier for undervisningen i grøn omstilling til eleverne på mellemtrinnet i folkeskolen.

Mere fokus på handling

Projektet har netop fået en bevilling fra Danmarks Frie Forskningsfond på 6,1 mio. kr.

- Der foregår rigtig mange eksperimenter med undervisning i grøn omstilling, men vi ved ganske lidt om kvaliteten. Dog er det kendetegnende, at undervisningen typisk foregår i naturfagene og betoner det kognitive, siger Nikolaj Elf, der er leder af Center for Grundskoleforskning på SDU, og uddyber:

- I vores projekt lægges der vægt på, at kvalitet i undervisningen også omfatter følelsesmæssige og handlingsorienterede perspektiver. Så vi er nysgerrige på, hvor meget vi finder det i praksis. Derudover er vi også optaget af, hvor meget undervisning i grøn omstilling foregår i enkeltfag, i alle fag og på tværs af fag, forklarer han.

- Principielt mener vi, alle fag kan bidrage til grøn omstilling. Vi er også optaget af, hvor meget man arbejder med det på skoleniveau.

Mere samfundsbevidste elever

Også på UC Syd ser man frem til samarbejdet:

-Fra UCSYD ser vi spændt frem til et tæt samarbejde med SDU, UCL og KP om at forske i, hvordan elever aktuelt undervises i grøn omstilling og bæredygtig udvikling. Vi har en fælles interesse i at opnå viden om, hvordan skoler skaber stærke læringsmiljøer, hvor eleverne bliver mere bevidste om det samfund, der omgiver dem, og hvordan de selv tager del i det, siger Thomas Rohde Skovdal Albrechtsen, leder af forskningsprogram for skole og undervisning på UC Syd.

Han uddyber:

- Forskningsprojektet er også interessant, da det går i dybden med nogle af de følelsesmæssige aspekter, som er knyttet til temaet om bæredygtighed i undervisningen, hvilket vi endnu ikke ved særlig meget om. Vi forventer at der dukker nye indsigter op i projektet, der bidrager til den pædagogiske forskning i bæredygtighed og som vil blive til gavn for både skoler og læreruddannelse. 

Internationalt potentiale

Og der er både stort nationalt og internationalt potentiale i projektet, understreger professor Nikolaj Elf.

- På Center for Grundskoleforskning er vi meget optagede af at arbejde med verdensmålene, og med dette projekt bidrager vi meget direkte til verdensmål 4 – kvalitetsuddannelse, fordi vi udvikler kriterier for den gode grøn omstilling-undervisning, der vil være relevant i hele verden.

Konkret vil projektet gennemføre sammenlignende studier af tre danske skoler, der pt. arbejder med at implementere FN’s 17 verdensmål og et stort survey-studie af lærere og elever på tværs af folke-, privat- og friskoler.

Undersøgelserne skal munde ud i kriterier for kvalitetsundervisning, som både lærere og ledere vil kunne bruge i bestræbelsen på at realisere skolernes ambition om uddannelse for bæredygtig udvikling i dansk kontekst.

Kort om projektet:

Center for Grundskoleforskning på SDU skal sammen med AU/DPU, UC Syd, UCL, Københavns Professionshøjskole og 2030-skolerne over de næste tre år udvikle kvalitetskriterier for den gode undervisning i grøn omstilling. Projektet har netop fået en bevilling på 6,1 mio. kr. fra Danmarks Frie Forskningsfond til indsatsen.

Se mere om Center for Grundskoleforskning: 

https://www.sdu.dk/da/forskning/forskningsenheder/hum/center_for_grundskoleforskning

Kontakter

For yderligere oplysninger:
Kontakt professor Nikolaj Elf
Mail: nfe@sdu.dk, mobil: 2973 9638

Billeder

Information om Syddansk Universitet

Syddansk Universitet
Campusvej 55
5230 Odense M

https://www.sdu.dk/

Følg pressemeddelelser fra Syddansk Universitet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Syddansk Universitet

Influencere erobrer medielandskabet17.11.2020 08:24:03 CETPressemeddelelse

Med coronakrisen og samfundsbevægelser som Black Lives Matter og #metoo har influencere fået en ny rolle i medielandskabet, og de gør et voksende indhug i det publicistiske kredsløb. Sociale medier er unges foretrukne kilde til nyheder, underholdning og inspiration, og her har influencere en fordel i kampen om mediebrugernes opmærksomhed. Det viser et forskningsprojekt, som har udforsket, hvilken rolle influencere spiller blandt unge.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum