Skoleelever skal have mere viden om livet i havet

Den internationale miljømærkningsorganisation MSC lancerer i dag den danske udgave af et nyt undervisningsmateriale, rettet mod at øge elevernes viden om livet i havet.
Undervisningsfilmen "Min far er fisker"
Materialet skal hjælpe og inspirere lærere til at udbrede kendskabet til, hvordan vi alle kan bidrage til at nå FN’s Verdensmål nr. 14 om et levende hav.

- "Vi har udviklet dette materiale fordi vi tror, vi kan bidrage med vores indgående kendskab til bæredygtigt fiskeri og udnyttelse af marine ressourcer", siger landechef i MSC, Ole Schmidt.
De seneste år har der været en stigende opmærksomhed om havenes tilstand og om den vitale rolle de spiller i forhold til klima og forsyning med fødevarer.

- ”Flere og flere har fået øjnene op for det enorme pres vores have er udsat for, og derfor er det ekstra vigtigt at bidrage til at sprede håb og se på de muligheder vi har for faktisk at nå Verdensmålene. I den sammenhæng mener vi, at det er vigtigt at skoleeleverne får kendskab både til problemer og løsninger”, siger Ole Schmidt.

Materialets omdrejningspunkt er en prisbelønnet kortfilm på 15 minutter (”Min far er fisker”), der behandler en række komplicerede emner på en måde så de bliver håndterbare for eleverne i folkeskolens ældste klasser.

- ”Det er vigtigt for os, at man ikke lader som om der er enkle løsninger på meget komplicerede problemstillinger. I stedet håber vi, at materialet kan give eleverne et indblik i, hvordan tingene spiller sammen, hvordan vi mennesker har indflydelse på naturen, og hvordan vi kan sikre at havets ressourcer bliver udnyttet bæredygtigt.”

- ”Havkundskab er fremtiden! Det er i hvert fald en del af løsningen. Med større kendskab til – og respekt for – vores have, vil også fremtidige generationer kunne spise sig mætte i de sunde fødevarer vi får fra havet", siger Ole Schmidt

Undervisningsfilmen "Min far er fisker"

Fakta for skoler og lærere.

Undervisningsmaterialet skal hjælpe lærere i folkeskolens udskoling med at undervise om livet i havet og bæredygtigt fiskeri. Materialet kan tilpasses såvel natur- som samfundsfag og kan hentes gratis på MSCs hjemmeside

denne rapport er der flere oplysninger om MSCs arbejde med de 17 verdensmål.

Om Marine Stewardship Council (MSC)

Marine Stewardship Council (MSC) er en international Non-Profit organisation, der står bag MSC-mærket, der er kendetegnet af en blå fisk. MSC driver et globalt program, hvor vi samarbejder med vores partnere om at fremme bæredygtige fiskeriprincipper for fisk og skaldyr over hele verden. MSC blev etableret for 20 år siden og er i dag verdens mest anerkendte certificeringsprogram for bæredygtigt, vildtfanget fisk og skaldyr.

For at blive solgt med MSCs blå fisk skal fisk og skaldyr komme fra et fiskeri, der er certificeret af en tredjeparts certificeringsorganisation efter MSC´s fiskerimiljøstandard for bæredygtigt fiskeri.

Standarden sikrer:

• At fiskebestandene er bæredygtige/er fra en sund bestand - der er nok fisk tilbage i havet for at reproducere.
  • At havmiljøet bevares, så det kan understøtte livet i havet.
  • At fiskeriet har implementeret effektive forvaltningsplaner, der sikrer at man hurtigt kan reagere ved ændringer i status quo.

Mere end 390 fiskerier i over 35 lande er certificeret i henhold til MSCs standard. Disse fiskerier står for ca. 15 procent af den globale fangst af fisk og skaldyr. Mere end 41.000 fiske- og skaldyrsprodukter verden over bærer MSCs miljømærke. For yderligere oplysninger besøg www.msc.org.