Skoleelever fra Silkeborg sender klimastafet til Aalborg i anledning af Børnenes Kampdag

En sort boks fyldt med børns visioner for fremtiden har de seneste uger rejst Danmark rundt. I dag sender elever fra Langsøskolen i Silkeborg stafetten ud på den sidste strækning. Initiativet kommer fra UNICEF Danmark, der på søndag den 20. november markerer Børnenes Kampdag. Målet er at give børn en platform til at råbe voksne op om deres ansvar for at løse klimakrisen.
Elever fra Langsøskolen i Silkeborg dekorerer årets klimastafet.

En sort boks er normalt et værktøj, der er udviklet til at overleve flystyrt, og som indeholder svar på, hvad der forårsagede katastrofen. Men i år er en lidt anden slags sort boks sendt på rejse. Frem mod Børnenes Kampdag på søndag rejser en stafet i form af en stor sort boks nemlig hele vejen fra Bornholm til Aalborg. Og ligesom den sorte boks i fly indeholder stafetten bud på, hvad der kan forhindre en af vor tids største katastrofer; klimakatastrofen.

Det er elever fra fem UNICEF-rettighedsskoler, der har sendt årets kampdags-stafet gennem Danmark og undervejs fyldt den med kreative projekter, som viser deres bud på, hvordan vi skal skabe en klimavenlig fremtid. På søndag ender stafetten i Aalborg, hvor den udstilles på kulturcenteret Nordkraft. Boksen har to transparente sider, så besøgende kan se, hvad eleverne har fyldt den med.

Frederik Rantzau Vejvad og Sven Asmus Lehrmann Styrbæk er to af de elever fra Langsøskolen i Silkeborg, der i dag sender stafetten afsted mod endestationen Aalborg. Drengene synes begge, det er vigtigt at være en del af Børnenes Kampdag:

"Det kan være med til at sætte en højere standard for bæredygtighed og sociale vilkår for næste generation. Hele skolen er involveret i projektet, så vi sammen kan udarbejde den bedste idé til at hjælpe vores planet," fortæller de.

Sammen med deres skolekammerater har de lavet en video, hvor de advarer mod at smide skrald i naturen og desuden opfordrer skoler til at undervise mere i bæredygtighed. Videoen har de lagt på et USB-stik og puttet i kassen.

En platform for børneinddragelse

Sidste år viste en undersøgelse foretaget blandt 1000 danske børn, at klimaforandringer utvetydigt er det problem, børn mener, det haster mest med at få løst. Samme undersøgelse viste, at børn kun i ringe grad oplever, at medier og beslutningstagere lytter til dem. Det er derfor UNICEFs håb, at årets stafet kan være med til at skabe en platform for, at børn og unge bliver inddraget og taget alvorligt, når det kommer til at løse klimakrisen:

”Mange børn mister tilliden til voksne, når de ser, hvordan det halter med at skabe konkrete løsninger på klimakrisen. Samtidig oplever de, at magthavere ikke lytter til dem. En af de vigtigste rettigheder, vi kæmper for i UNICEF, er, at børn altid skal tages med på råd i spørgsmål, der vedrører dem. Og det må man sige, at klimakrisen gør. Men det er vigtigt at understrege, at børns opgave begrænser sig til at råbe op, og så er det de voksnes ansvar at lytte og handle,” siger UNICEF Danmarks generalsekretær, Susanne Dahl.

Kampagnen kulminerer på søndag, hvor stafetten når sin endestation, Aalborg. På dagen modtager Aalborg desuden sin officielle certificering som såkaldt Børnevenlig By.

FAKTA OM BØRNENES KAMPDAG:

• Den 20. november 1989 blev FN’s konventionen om børns rettigheder underskrevet. For andet år i træk omdøber UNICEF Danmark børnekonventionens fødselsdag til Børnenes Kampdag for at sætte fokus på de problemer, børn mener, er de vigtigste at kæmpe for

• På Børnenes Kampdag certificeres Aalborg som Børnevenlig By. Programmet Børnevenlig By er et globalt UNICEF-initiativ, hvis formål er at integrere børns rettigheder i lokalpolitiske vedtægter, beslutninger og projekter. Aalborg har været gennem en tre år lang proces frem mod certificeringen den 20. november

• Det er elever fra UNICEFs rettighedsskoler, der dekorerer og fragter stafetten gennem landet. I Danmark er der aktuelt mere end 50 grundskoler, der gennem UNICEF Danmark er certificeret Rettighedsskoler. På hver deres måder arbejder skolerne systematisk med børns rettigheder

• Under normale omstændigheder ville UNICEF opfordre monumenter og bygninger verden over til at være lyst op i blåt den 20. november, men på grund af den globale klima- og energikrise opfordrer de i år i stedet til, at bygningerne er mørklagt hele dagen – på nær 15 minutter fra kl. 18

• Den 20. november annoncerer UNICEF Danmark modtageren af den årlige UNICEF-pris, der går til en person, organisation eller virksomhed, der gennem flere år har ydet en særlig bemærkelsesværdig indsats for børn i Danmark eller internationalt

• For første gang siden COP15 i København er UNICEF Danmark med på et klimatopmøde. Med sig har de deres nyudnævnte klimaforkæmper; den 17-årige klimaaktivist Selma De Montgomery

Louise Bjerring Svensson
Lærer og rettighedsrådskoordinator på Langsøskolen
Mail: loui9008@silkeskole.dk
Mobil: 28736666

Elever fra Langsøskolen i Silkeborg dekorerer årets klimastafet.