Skiglæden kan hurtigt blive pist væk

Det er højsæson for skiskader. Mange tror, at det blå sygesikringskort er nok på pisterne, og det kan blive dyrt. Forsikringsoplysningen råder danskere til at få styr på rejseforsikringen inden skiferien.

Tusindvis af danskere slutter hvert år skiferien med brækkede knogler eller ødelagte knæ. Allerede i de første tre uge af januar har SOS International måttet hjælpe næsten 100 danskere med alvorlige skader.

- Man kan få sig en slem økonomisk mavepuster, hvis man efter et uheld skal transporteres hjem med et ambulancefly og ikke selv har en rejseforsikring. Her dækker det blå sygesikringskort nemlig ikke, siger konsulent hos Forsikringsoplysningen Anja Lintrup Sørensen.

Næsten en ud af fem danskere ved ikke, om det blå sygesikringskort dækker det samme som en rejseforsikring. Eller også tror de, at det dækker på lige vilkår med en forsikring. Det viser de nyeste Epinion-tal fra brancheorganisationen Forsikring & Pension og Forsikringsguiden.dk.

Det kan blive en dyr fornøjelse for de skiglade danskere at rejse uden forsikring. For det blå sygesikringskort sikrer kun danskerne adgang til behandling på lige fod med borgerne i det land, de besøger.

Hver fjerde har ikke en rejseforsikring

Hele 26 pct. af danskerne har ikke en rejseforsikring og risikerer derfor at få sig en grim overraskelse på skiferien. Det viser tallene fra Epinion.

Uden en rejseforsikring kommer man til at betale af egen lomme, hvis man fx skal behandles på et privathospital, har behov for særlig hjemtransport, eller hvis der er en egenbetaling ved lægebehandling i det land, man er på skiferie. For det er ikke dækket af det blå sygesikringskort.

- Det er vigtigt at tjekke, om man har den rigtige rejseforsikring – evt. som en del af ens indboforsikring – og om den også dækker skiferier. Nogle rejseforsikringer kræver, at man køber en tillægsforsikring, der dækker skisport. Det er en god idé at få styr på ens forsikringsdækning, inden man klikker skistøvlerne i skiene, siger Anja Lintrup Sørensen.

På Forsikringsguiden.dk kan man nemt sammenligne rejseforsikringer på både dækning og pris.

Gode råd når du skal på skiferie

• Husk, at det blå kort ikke dækker hjemtransport, behandling på privatklinik og egenbetaling, så supplér det blå kort med en rejseforsikring
  • Tjek, om skisport kræver en udvidelse på din rejseforsikring
  • Overvej, om du har behov for en tillægsdækning for fx ubenyttet udstyr, ødelagt ferie m.m.
  • Sørg for at have en ulykkesforsikring – også til dine børn
  • Tjek FIS-reglerne (færdselsregler på ski), og sørg for at have en privat ansvarsforsikring
  • Kører du på skiferie i egen bil – så hent den gratis app ’Rødt kort’

Om Forsikringsguiden.dk

Forsikringsguiden.dk er det eneste sammenligningsværktøj på nettet, der tilbyder nuanceret sammenligning af pris, dækning og service på de mest gængse forbrugerforsikringer, nemlig på bil-, hus-, fritidshus-, ulykkes-, indbo- og rejseforsikringer.

Forbrugerrådet TÆNK og brancheorganisationen Forsikring & Pension står bag Forsikringsguiden.dk. Der er 23 selskaber med på Forsikringsguiden, som udgør knap 90 pct. af markedet for de forsikringsprodukter, du finder på Forsikringsguiden.dk.

Kilde:

SOS international og Epinion.

Epinion har for Forsikring & Pension i perioden 11. april – 23. april 2017 gennemført i alt 5.030 interviews med repræsentativt udvalgte danskere på 18 år og derover.

Forsikring & Pension er brancheorganisation for forsikrings- og pensionsselskaberne i Danmark.

Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring22.10.2019 09:33:01 CESTPressemeddelelse

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, hvilken forsikring der skal dække, når naboens trampolin flyver ind i deres have? Ved de, hvem der har skylden, når man bliver påkørt af en overhalende bil, eller hvem der er ansvarlig for at forsikre sig mod vandskader, som opstår fra en lejers akvarie?

Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring24.9.2019 11:52:12 CESTPressemeddelelse

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, om man kan få dækket udgifter til at forebygge skybrudsskader? Ved de, hvilke rettigheder man har, hvis man bliver påkørt på den tyske motorvej, eller om et forsikringsselskab er forpligtet til at betale for, at en skade bliver udbedret efter nyeste regler i bygningsreglementet?

Pensionsbranchen offentliggør milliardinvesteringer i grøn omstilling23.9.2019 01:55:15 CESTPressemeddelelse

NEW YORK: Den danske pensionsbranche har sammen med regeringen på et event forud for FN’s klimatopmøde offentliggjort danske pensionsselskabers planer om at investere mere end 350 milliarder kroner frem mod 2030 i grøn omstilling. Der er tale om investeringer i energiinfrastruktur og andre grønne aktiviteter som grønne aktier, grønne obligationer og investeringer i energieffektivt byggeri. Branchen har i forvejen investeret 126 milliarder kroner i grønne aktiver, og yderligere 35 milliarder kroner er allerede planlagt udmøntet. Med de nye investeringer kommer der dermed et markant løft af investeringer i bæredygtig omstilling.

Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring20.8.2019 13:47:18 CESTPressemeddelelse

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, om man er dækket af sin bilforsikring, hvis ens kørekort er udløbet? Ved de, hvordan man er dækket, når der har været indbrud i en campingvogn, mens den stod opmagasineret, eller hvordan man sikrer sig i tilfælde af sygdom, når man rejser flere familier sammen?