Skift varevognen ud med en el-ladcykel

Der er et kæmpe potentiale for virksomheder i at skifte varevognen ud med en ladcykel. Københavns Kommune, Region Hovedstaden og Cykelvæksthuset vil sætte skub i omstillingen fra varevogn til (el)-ladcykel og inviterer håndværks-, service- og distributionsvirksomheder, brancheforeninger og politikere til en dag i ladcyklens tegn den 27. august.
Chainge bringer bl.a. ud for Aarstiderne og Simple Feast

Køkørsel og besvær med at finde parkeringsplads er store og konkrete udfordringer for de virksomheder, der dagligt kører i bil og varevogn rundt til kunder og løser opgaver i bykernen. Her kan ladcykler være en løsning. Samtidig peger flere undersøgelser og erfaringer fra ind- og udland på, at ladcykler kan gøre den bynære erhvervstransport mere bæredygtig og reducere trafikkens klimaaftryk og partikeludledning. Færre biler vil også gøre en forskel i forhold til både trængsel og trafikulykker.

Region Hovedstaden, Københavns Kommune og Cykelvæksthuset, der er Cyklistforbundets rådgivningscenter for virksomheder, ønsker et større fokus på at erstatte varebiler med ladcykler. Det kan både svare sig for virksomhederne og er godt for den grønne omstilling af Danmark.

Derfor inviterer de tre aktører nu virksomheder, organisationer og andre interesserede til en mini-konference på Københavns Rådhus fredag den 27. august for at sætte fokus på fordelene ved at skifte diesel og benzin ud med el og rugbrød, og hvordan man som virksomhed kan komme i gang.

Virksomheder deler erfaringer

Arrangementet henvender sig til store og små håndværks- og serviceerhverv, distributionsvirksomheder, brancheforeninger, offentlige myndigheder samt presse og politikere. På konferencen, som desuden streames online via www.cykelvæksthuset.dk, vil der være særligt fokus på udfordringer og muligheder, og der vil med deltagelse af bl.a. SOS-autohjælp, Egholm VVS, DHL og Simple Feast blive præsenteret erfaringer og cases fra ind og udland.

Efterfølgende kan man se og prøve forskellige cykeltyper, når producenter og forhandlere af ladcykler viser de nyeste varecykler frem ved et ’sparke dæk’-event på Regnbuepladsen ved siden af rådhuset.

Direktør i Cyklistforbundet, Klaus Bondam, siger:

- Vi ser flere og flere virksomheder, der vælger cykel i deres opgaveløsninger. Det er meget positivt. Men cyklen er relevant for mange flere. Det koster penge at holde i kø, og mange opgaver kan fint løses med udgangspunkt i en elcykel. Der er store gevinster ved at omlægge fra bil eller varevogn til elcykel eller el-ladcykel.

Lars Gaardhøj (S), formand i Region Hovedstaden, siger:

- Vi har efterhånden omstillet en del af vores transport til el-drevne ladcykler i Region Hovedstaden, og vores medarbejdere sparer ofte tid, da de ikke skal finde parkering til bilen fx når de kører med blodprøver. Så vi vil forsætte med at udfordre vores logistik-planlægning og stille om til en grønnere transport, dér hvor det er muligt. Samtidig er vi som arbejdsgiver med til at skabe et bedre bymiljø og en sundere livsstil for vores medarbejdere. Her handler det om at stille ladcyklerne til rådighed – og dermed gøre det nemt og bekvemt at vælge den grønne løsning.

Ninna Hedeager Olsen (EL), teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune, siger:

- Jeg er glad for at se, at flere københavnske firmaer inden for varetransport og håndværk allerede er i gang med at skifte varevognene ud med eldrevne ladcykler. Det er en udvikling, som jeg kun kan støtte op om og opfordre flere virksomheder til, da det både er godt for vores målsætning om at mindske CO2-forureningen, partikelforureningen og trængslen i vores by, mens det også forbedrer trafiksikkerheden. Derudover er det også en åbenlys fordel for virksomhederne, da man sparer tid ved nemmere at komme rundt i byen.

Fakta om konferencen

• Se det fulde program her
  • Kl. 9.00 - 12.00: Konference på Københavns Rådhus, lokale Hovedkassen. Konferencen streames via www.cykelvæksthuset.dk
  • Kl. 12.00 - 14.00: “Sparke dæk” arrangement på Regnbuepladsen og /eller gåtur til Byrumsforsøg i Middelalderbyen
  • Eventet henvender sig til store og små håndværks- og serviceerhverv, distributionsvirksomheder, brancheforeninger, offentlige myndigheder samt presse og politikere.
  • Konferencen planlægges af Københavns Kommune, Region Hovedstaden og Cyklistforbundet i regi af rådgivningscenter for virksomheder, Cykelvæksthuset.

Fakta om cykellevering:

• Et engelsk studie viser, at ladcyklen i bykerner leverer 60% hurtigere end varebilen. Endvidere reducerer ladcykler CO2-udledningen med 90% sammenlignet med diesel-varebiler. (The Guardian, 2021)
  • Ifølge det europæiske cyklistforbund, ECF, kan 25% af alle varer i byen transporteres på cykel. Taler man udelukkende om lette varer, handler det om 50%. (European Cyclist’s Federation, 2012)

Læs mere på www.cykelvaeksthuset.dk/viden/cykellogistik

Chainge bringer bl.a. ud for Aarstiderne og Simple Feast

Cyklen giver oplevelser, frihed og motion. Cyklen gør vores verden sundere, grønnere og mere bæredygtig. Vi arbejder for, at alle kan cykle sikkert og trygt. Uanset alder. Uanset om man bor på landet eller i byen. Vi er en demokratisk organisation, hvor alle, der ønsker et cykelvenlig verden, kan engagere sig.