Skibe skal kunne sejle på metanol

Fremtiden kræver alternative drivmidler. FN og den internationale maritime organisation IMO ønsker, at skibsfarten skal reducere drivhusgasser med 40 % i 2030 og 50 % i 2050. Her er et af de mest lovende fossilfrie brændstoffer til fremtidens skibsfart metanol. Nu skal nyt projekt udvikle teknologi til at ombygge eksisterende dieselskibe til fremtidens brændstoffer som fx metanol.
- Metanol soder ikke, har meget lav partikeldannelse og kan fremstilles CO2 neutralt af bl.a. biogas eller træ. Men i dag kan metanol kun anvendes med dual-fuel teknologi, dvs. at skibet har diesel som støttefyring. Dette kræver også en meget dyr ombygning af motorerne, siger seniorspecialist Kim Winther, Teknologisk Institut.
Genvej til fossilfri
Et nyt projekt metanol som brændstof i marinedieselmotorer, som er støttet af Energistyrelsens støtteprogram EUDP, vil gøre det økonomisk muligt for mange eksisterende skibe at sejle på metanol. Teknologisk Institut er projektleder og derudover deltager MAN Energy Solutions, Nouryon Surface Chemistry, Alfa Laval, DTU og Nordic Green.
– Vi ønsker med projektet at skabe en genvej, så skibe med dieselmotorer kan blive fossilfrie. Vi vil finde frem til en enkel løsning til eksisterende motorer, så skibsfarten kan erstatte diesel med metanol som et CO2 neutralt alternativt brændstof, siger seniorspecialist Kim Winther, Teknologisk Institut om bevæggrunden for projektet.
Efterspørgsel på alternative løsninger
MAN Energy Solutions oplever en del efterspørgsel på motorer til alternative brændstoffer og ønsker med projektet at kunne tilbyde en økonomisk, effektiv løsning til deres 4-takts motorer.
– Vi ønsker at dække markedet for skibsmotorer til mange forskellige brændstoffer. Metanol er prismæssigt et godt alternativ til diesel. Samtidig er det muligt at skaffe metanol overalt i verden og det er let at transportere. Derfor giver projektet god mening for os, fortæller ingeniør Klaus Petersen fra MAN Energy Solutions.
Optimale additiver
Dieselmotorer kan som udgangspunkt ikke fungere på metanol. Derfor skal der i projektet arbejdes med en række tekniske tiltag, dog uden større indgreb i selve motoren. Der skal bl.a. tilføjes luftforvarmning på motoren og en anden brændstof-booster skal udvikles af Alfa Laval. Desuden vil den hollandske kemi-koncern Nouryon, tidligere en del af Akzo Nobel, undersøge hvilken tilsætning af additiver der er optimal for den pågældende dieselmotor.
– Jeg er overbevist om, at projektet vil lykkedes, så jeg forventer, at vi kommer til at tilbyde en attraktiv servicepakke til metanol, når projektet er slut. Denne servicepakke skal helst være konkurrencedygtig på prisen og sikre, at vi stadig kan sejle med så høj ydelse som muligt, siger Klaus Petersen, MAN Energy Solutions.
Nøgleord
Kontakter
Seniorspecialist Kim Winther, Teknologisk Institut, mobil: 7220 1310, mail: kwi@teknologisk.dk
Billeder
Information om Teknologisk Institut
Teknologisk Institut har siden 1906 arbejdet for at forbedre erhvervslivets konkurrenceevne, samfundets velstand og menneskers liv. Årligt kommer det mere end 10.000 virksomheder til gavn inden for så forskellige områder som; energi, fødevarer, life science, materialer, byggeri og produktion. Teknologisk Institut har datterselskaberne Danfysik A/S, Dancert A/S, Teknologisk Institut AB Sverige og DTI Spain.
Har du brug for yderligere oplysninger, fotos, udtalelser eller andet, er du meget velkommen til at kontakte kommunikationsafdelingen på pressetelefon 7220 1066 – eller kommunikation@teknologisk.dk
Fotos i dette nyhedsrum: ©Teknologisk Institut. Brug af fotos tilladt ved konkret omtale af Teknologisk Institut og med kreditering. I tvivlstilfælde kontakt venligst Kommunikationsafdelingen.
Følg pressemeddelelser fra Teknologisk Institut
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Teknologisk Institut
Nem adgang til forsknings- og testfaciliteter styrker europæisk konkurrenceevne22.10.2025 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
22.-23. oktober samles over 300 nøgleaktører til formandskabskonference i København. De skal udvikle anbefalinger til strategiske investeringer i avancerede laboratorier og testcentre - og til hvordan virksomheder får nemmere adgang til disse på tværs af EU, så ideer hurtigere kan blive til færdige produkter og øge konkurrenceevnen.
Ny og mere bæredygtig pottemuld kan halvere spagnumforbruget i gartnerier26.9.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
12 partnere med Teknologisk Institut i spidsen har udviklet lokalproducerede alternativer til CO₂-belastende spagnum – testresultater viser minimum 50% reduktion uden kvalitetstab.
Åben adgang til avanceret måleudstyr i markforsøg skal forbedre klimadata25.9.2025 08:57:44 CEST | Pressemeddelelse
Avanceret mobilt måleudstyr stilles til rådighed gennem SmartField-projektet – indsamlede data skal styrke ny klimamodel for landbruget.
Dancert er som de første i Danmark akkrediteret til ny EU Maskinforordning24.9.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Teknologisk Instituts certificeringsorgan, Dancert, er som de første herhjemme blevet akkrediteret til at lave typeafprøvninger i henhold til den nye EU Maskinforordning, der blandt andet har et øget fokus på AI- og cybersikkerhed. Dancert opfordrer producenterne til at søge i god tid.
44 millioner kr. skal accelerere dansk biosolutions22.9.2025 15:43:37 CEST | Pressemeddelelse
Den nye bevilling fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse skal øge danske biosolutions-virksomheders muligheder for at komme hurtigere og mere sikkert fra ide til marked.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum


