Green Building Council

Skemalagt undervisning skal gøre Danmark verdensmester i bæredygtigt byggeri

Dansk non-profit organisation har sat bæredygtigt byggeri på formel og på skoleskemaet. Undervisningen skal lukke det gap, der i dag er mellem ingeniørers, arkitekters og bygningskonstruktørers viden om bæredygtigt byggeri, og den viden, der i stigende grad efterspørges på arbejdsmarkedet.
Ingeniørhøjskolen Aarhus Universitet

Danmark har længe haft en international førertrøje i viden om og løsninger til energieffektivt byggeri. Udviklingen bevæger sig nu hurtigt i retning af bæredygtigt byggeri, ikke mindst internationalt, og det betyder krav om nye kompetencer i den danske byggebranche. Det gælder også på uddannelserne, der skal klæde fremtidens rådgivere på til at kunne designe og projektere bæredygtigt byggeri.

I 2010 blev den danske byggebranche enig om, at Green Building Council Denmark skulle udbrede bæredygtighed i byggebranchen ved at anvende DGNB, som er det bedste certificeringssystem inden for bæredygtigt byggeri, og derfor er det naturligt, at de studerende kan blive undervist om indholdet i det, således at de er klar til at løfte opgaven, når de kommer ud i arbejdslivet.

Som det første land udenfor Tyskland har Green Building Council Denmark udviklet et standard-undervisningsforløb. På sigt skal undervisningen understøtte dansk byggebranches globale førerposition i bæredygtigt byggeri.

”Vi har længe set behovet for en standardiseret undervisning i bæredygtighed, som er meget mere end det stærke fokus, vi i Danmark har haft på et lavt energiforbrug. Bæredygtigt byggeri integrerer også en social og økonomisk dimension i byggeriet, og det er der et stort behov for at få udbredt. Vi havde idéen, men ikke midlerne. Sidste år modtog vi ROCKWOOL PRISEN med det formål at udvikle et undervisningsforløb til de videregående tekniske uddannelser. Den foreløbige tilbagemelding viser, at der har været stort behov for vores undervisning” siger direktør i Green Building Council Denmark, Mette Qvist.

De 300.000 kr. organisationen modtog fra ROCKWOOL PRISEN har muliggjort udvikling af indhold og materialer samt afholdelse af en lang række kurser. Foreløbig er der planlagt kursus på 13 undervisningsinstitutioner. En af dem er DTU, hvor ca. 120 ingeniørstuderende bliver klædt på til at arbejde med bæredygtigt byggeri.

”Der bliver stillet stadig større krav til vores kandidaters kompetencer udi bæredygtighed og kvantificering heraf i forhold til fremtidens byggeri og bygningsdesign samt renovering af eksisterende byggeri. DTUs bygningsingeniørstuderende bliver som en fast del af bacheloruddannelsen, undervist i livscyklustankegangen og kvantitativ vurdering af bæredygtighed. Derfor har vi valgt også at integrere undervisningen fra Green Building Council Denmark om DGNB, da dette undervisningselement fungerer som et ideelt supplement til den etablerede undervisning i kvantitativ bæredygtighedsvurdering” siger lektor ved DTU Engineering, Morten Birkved.

Kursusmaterialet stilles frit til rådighed for institutionerne, således at de fremadrettet selv kan varetage undervisningern.

Om Green Building Council Denmarks undervisning i DGNB bæredygtigt byggeri

• Hvornår kører undervisningsforløbet? I september – november 2015 som resultat af ROCKWOOL PRISEN, og består af uddannelsesmaterialer og gæsteforelæsninger
  • Hvor mange vil blive undervist? 500 - 600 studerende forventes undervist ved dette første forløb
  • Hvilke uddannelsesinstitutioner deltager? Danmarks Tekniske Universitet (DTU), Aalborg Universitet (AAU), Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering (KADK), Syddansk Universitet (SDU), Københavns Erhvervsakademi (KEA), Erhvervsakademiet Sydvest, Erhvervsakademiet Lillebælt Ingeniørhøjskolen i Aarhus, VIA University College og Univercity College Nordjylland.
  • Læs mere om Green Building Council Denmark her: http://www.dk-gbc.dk/

Om ROCKWOOL PRISEN

• ROCKWOOL PRISEN er blevet uddelt siden 1966.
  • ROCKWOOL PRISEN er stiftet af ROCKWOOL Scandinavia med det formål at fremme bestræbelserne på at forbedre det akustiske, termiske og atmosfæriske indeklima samt at fremme udviklingen af dansk byggeri.
  • Det er en priskomité, der beslutter, hvem prisen skal tildeles. Komitéen består af Svend Svendsen, professor ved DTU, Curt Liliegreen, sekretariatschef i Boligøkonomisk Videnscenter, Anders Gade, Civilingeniør PhD samt Lars Hørberg, Marketingdirektør ROCKWOOL Scandinavia.
  • Læs mere om ROCKWOOL Scandinavia her:www.rockwool.dk

Yderligere information:

Mette Qvist

Direktør, Green Building Council Denmark

Tlf.: 61721020

E-mail: mette.qvist@dk-gbc.dk

Morten Birkved

Lektor, DTU Engineering

Tlf.: 45254669

E-mail: birk@dtu.dk

Ingeniørhøjskolen Aarhus Universitet

Information om Green Building Council

Green Building Council
Falkoner Allé 7, 4. sal

3672 1020http://www.dk-gbc.dk/
Green Building Council Denmark er en non-profit organisation, hvis formål er at fremme bæredygtighed i byggebranchen ved at arbejde mod et fælles dansk certificeringssystem (DGNB) til måling af bæredygtighed for såvel bygninger som byområder. Fondsmidler fra bl.a. Realdania har muliggjort tilpasning af DGNB kriterierne til danske forhold. Green Building Council Denmark har i dag 242 medlemmer.

Følg pressemeddelelser fra Green Building Council

Flere pressemeddelelser fra Green Building Council

Nu kan din virksomhed løfte standarden for bæredygtighed i byggeriet25.11.2015 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

Vi søger ejendomsselskaber, bygningsejere og rådgivere, der vil være med til at forløse det store potentiale for bæredygtighed i det eksisterende byggeri. I starten af 2016 igangsætter vi pilotfasen med den ny DGNB bæredygtighedsklasse for eksisterende kontorbyggeri. Her har din virksomhed eller organisation mulighed for at blive bæredygtighedscertificeret, og gå forrest i den bæredygtige udvikling.

DGNB introducerer nye certificeringskategorier22.10.2015 13:49:32 CEST | Pressemeddelelse

Green Building Council Denmark og DGNB fornyer kategorierne for certificering af bygninger og byområder. Som det højeste niveau introduceres nu platin. Kravene til et platincertifikat svarer nøjagtigt til de tidligere krav til et guldcertifikat. Ud over platin, vil nye bygninger fremover kunne opnå DGNB certifikatet guld og sølv. Green Building Council vil sørge for at fremsende nye plaketter og certifikater svarende til de nye kategorier til alle DGNB certificerede bygninger i Danmark.

Vær med til at sætte standarden for bæredygtighed i fremtidens skolebyggeri19.1.2015 11:16:13 CET | Pressemeddelelse

Står du foran renovering eller ombygning af en skole var det måske en god ide at overveje at få projektet bæredygtighedscertificeret. Green Building Council er netop på udkig efter skoler og institutioner, der vil deltage i de første pilotprojekter om bæredygtighedscertificering af undervisnings- og børneinstitutioner. Danske skoler og institutioner kæmper med dårligt indeklima. Koncentrationen af CO2 er stadig alt for højt i 60 procent af klasselokalerne. Det viser en nylig undersøgelse fra DTU, og ifølge professor George Clausen på DTU BYG, så vil et optimalt indeklima i de danske skoler øge elevernes indlæring med omkring 15%. Det betyder, at man vil kunne spare et år i folkeskolen - eller lære eleverne 15% mere på samme tid Men der er hjælp på vej til kommuner, der gerne vil sikre, at de kroner, der investeres i eksempelvis forbedringer af indeklima, også er givet godt ud. Den danske certificeringsvirksomhed Green Building Council (DK-GBC), der er støttet af et bredt udsnit af den