Skattesvindel er den hyppigste årsag til at boykotte brands i Danmark
Når et brand er genstand for skandale eller negativ omtale, går det som regel ud over forbrugernes tillid – i hvert fald for en stund. YouGov har undersøgt, hvad der får forbrugere i 10 europæiske lande til at boykotte et brand permanent eller midlertidigt.

Når man kigger på Europa, er det især spaniere (50%) og danskere (45%), der er tilbøjelige til at vende et brand ryggen som følge af en skandale eller negativ omtale.
I den anden ende af skalaen finder man lande som Østrig (30%), Sverige (29%) og Norge (28%), hvor under en tredjedel ville boykotte et brand i tilfælde af skandale eller negativ omtale.
I størstedelen af de adspurgte lande er mænd desuden mere tilbøjelige at boykotte et brand end kvinder.
Forbrugerne boykotter oftest brands fra fødevare- og finanssektoren
I alle landene er fødevaresektoren hårdest ramt af brandboykotning, men også banker og finanssektoren mister kunder som følge af en skandale.
Modebranchen er ligeledes repræsenteret i mange af landene, herunder både Norge, Sverige og Finland. Her skiller de danske boykottere sig ud fra deres nordiske naboer ved oftere at vende ryggen til brands fra telekommunikations-branchen, mens det i Spanien oftere går ud over supermarkederne.
For europæerne vægter miljøet højest – for danskerne er det skattesager
Europæerne er generelt enige om, at skade på miljøet, mishandling af dyr og uretfærdig behandling af de ansatte er de vigtigste årsager til at boykotte et brand.
Her skiller danskerne sig tydeligt ud, i og med den hyppigste årsag til boykot i Danmark er skatteomgåelse og -unddragelse (42%).
I Spanien er det i højere grad sager om korruption (29%), der får forbrugerne til at boykotte et brand, mens finnerne lægger større vægt på materialer og råvarers oprindelse (38%).
Rapporten, som også tegner et billede af den danske brandboykotter, kan downloades her.
Om undersøgelsen
Rapporten er udarbejdet ved hjælp data fra YouGov Profiles, YouGov BrandIndex og 3.803 interview med repræsentativt udvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGov panelet i perioden 27. juli - 19. august 2020. Heraf 745 i Tyskland, 149 i Østrig, 204 i Schweiz, 408 i Frankrig, 388 i Italien, 512 i Spanien, 453 i Danmark, 280 i Norge, 297 i Sverige og 366 i Finland.
Nøgleord
Kontakter
Tove KeldsenNordic Marketing Manager, PR og Marketing
Tlf:+45 3142 6154tove.keldsen@yougov.comBilleder





Links
Information om YouGov Denmark
Klosterstræde 9
1157 København K
What the world thinks
YouGov er en international data- og markedsanalysekoncern. Vores kerneydelse er meningsmålinger, som kommer fra vores meget engagerede panel på 9,6 millioner mennesker over hele verden. Vi kombinerer denne kontinuerlige datastrøm med vores ekspertise inden for dybdegående research og indgående kendskab til branchen i en systematisk research- og marketingkontekst.
Vores udvalg af syndikerede, egenudviklede dataprodukter omfatter YouGov BrandIndex, den daglige brandtracker, og YouGov Profiles, som er vores segmenterings- og profileringsværktøj. Den markedsledende YouGov Omnibus giver hurtigt og omkostningseffektivt svar på research-spørgsmål fra hele befolkningen eller udvalgte målgrupper. Vi tilbyder også en bred vifte af kvantitative og kvalitative services, som skræddersyes af vores specialistteams med henblik på at opfylde vores kunders specifikke behov.
Med 41 kontorer i 25 lande og panelmedlemmer i 44 lande er YouGovs internationale markedsanalysenetværk et af de ti største i verden. Besøg yougov.com for yderligere oplysninger.
Følg pressemeddelelser fra YouGov Denmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra YouGov Denmark
International undersøgelse: Hvor mange vil tage imod COVID-19-vaccinen?15.1.2021 12:50:14 CET | Pressemeddelelse
Thaier, briter og danskere er mest tilbøjelige til at lade sig vaccinere
International undersøgelse: Sådan har coronavirus påvirket vores privatliv10.12.2020 13:00:00 CET | Pressemeddelelse
En ny undersøgelse foretaget i 14 lande og regioner ser nærmere på, hvilken indflydelse COVID-19 har haft på parforhold, familieliv, tro og vores mentale helbred.
YouGov afslører rejseplanerne i de nordiske lande for det kommende år9.12.2020 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
I lyset af den igangværende coronavirus-pandemi undersøger YouGov rejseplanerne i de nordiske lande for det kommende år.
18% af verdens befolkning er Early Adopters af teknologi. Hvem er de?30.11.2020 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Ny software, smart homes og digitale assistenter. Hvem er de forbrugere, der stiller sig først i køen, når det kommer til ny teknologi?
Danmarks stærkeste varemærker17.11.2020 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Ved hjælp af 6 forskellige imageparametre udarbejder YouGov hvert år en global og en dansk ranking over varemærker, der klarer sig særligt godt.
Hvem er de danske tilbudsjægere?13.11.2020 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
63% af danskerne går som regel efter den billigste pris, når de handler, mens en tredjedel altid holder øje med særlige tilbud. Men hvad karakteriserer de danskere, der altid er på udkig efter et godt tilbud?
Skandinaverne gamer mindst i verden29.10.2020 09:24:07 CET | Pressemeddelelse
YouGovs seneste whitepaper undersøger det globale gaming- og esport-landskab på tværs af 24 markeder.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum