YouGov Denmark

Skattesvindel er den hyppigste årsag til at boykotte brands i Danmark

Del

Når et brand er genstand for skandale eller negativ omtale, går det som regel ud over forbrugernes tillid – i hvert fald for en stund. YouGov har undersøgt, hvad der får forbrugere i 10 europæiske lande til at boykotte et brand permanent eller midlertidigt.

Når man kigger på Europa, er det især spaniere (50%) og danskere (45%), der er tilbøjelige til at vende et brand ryggen som følge af en skandale eller negativ omtale.

I den anden ende af skalaen finder man lande som Østrig (30%), Sverige (29%) og Norge (28%), hvor under en tredjedel ville boykotte et brand i tilfælde af skandale eller negativ omtale.

I størstedelen af de adspurgte lande er mænd desuden mere tilbøjelige at boykotte et brand end kvinder.

Forbrugerne boykotter oftest brands fra fødevare- og finanssektoren

I alle landene er fødevaresektoren hårdest ramt af brandboykotning, men også banker og finanssektoren mister kunder som følge af en skandale.

Modebranchen er ligeledes repræsenteret i mange af landene, herunder både Norge, Sverige og Finland. Her skiller de danske boykottere sig ud fra deres nordiske naboer ved oftere at vende ryggen til brands fra telekommunikations-branchen, mens det i Spanien oftere går ud over supermarkederne.

For europæerne vægter miljøet højest – for danskerne er det skattesager

Europæerne er generelt enige om, at skade på miljøet, mishandling af dyr og uretfærdig behandling af de ansatte er de vigtigste årsager til at boykotte et brand.

Her skiller danskerne sig tydeligt ud, i og med den hyppigste årsag til boykot i Danmark er skatteomgåelse og -unddragelse (42%).

I Spanien er det i højere grad sager om korruption (29%), der får forbrugerne til at boykotte et brand, mens finnerne lægger større vægt på materialer og råvarers oprindelse (38%).

Rapporten, som også tegner et billede af den danske brandboykotter, kan downloades her.

Om undersøgelsen

Rapporten er udarbejdet ved hjælp data fra YouGov ProfilesYouGov BrandIndex og 3.803 interview med repræsentativt udvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGov panelet i perioden 27. juli - 19. august 2020. Heraf 745 i Tyskland, 149 i Østrig, 204 i Schweiz, 408 i Frankrig, 388 i Italien, 512 i Spanien, 453 i Danmark, 280 i Norge, 297 i Sverige og 366 i Finland.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Download
Download
Rapporten er udarbejdet ved hjælp data fra YouGov Profiles, YouGov BrandIndex og 3.803 interview med repræsentativt udvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGov panelet i perioden 27. juli - 19. august 2020. Heraf 745 i Tyskland, 149 i Østrig, 204 i Schweiz, 408 i Frankrig, 388 i Italien, 512 i Spanien, 453 i Danmark, 280 i Norge, 297 i Sverige og 366 i Finland.
Rapporten er udarbejdet ved hjælp data fra YouGov Profiles, YouGov BrandIndex og 3.803 interview med repræsentativt udvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGov panelet i perioden 27. juli - 19. august 2020. Heraf 745 i Tyskland, 149 i Østrig, 204 i Schweiz, 408 i Frankrig, 388 i Italien, 512 i Spanien, 453 i Danmark, 280 i Norge, 297 i Sverige og 366 i Finland.
Download
Rapporten er udarbejdet ved hjælp data fra YouGov Profiles, YouGov BrandIndex og 3.803 interview med repræsentativt udvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGov panelet i perioden 27. juli - 19. august 2020. Heraf 745 i Tyskland, 149 i Østrig, 204 i Schweiz, 408 i Frankrig, 388 i Italien, 512 i Spanien, 453 i Danmark, 280 i Norge, 297 i Sverige og 366 i Finland.
Rapporten er udarbejdet ved hjælp data fra YouGov Profiles, YouGov BrandIndex og 3.803 interview med repræsentativt udvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGov panelet i perioden 27. juli - 19. august 2020. Heraf 745 i Tyskland, 149 i Østrig, 204 i Schweiz, 408 i Frankrig, 388 i Italien, 512 i Spanien, 453 i Danmark, 280 i Norge, 297 i Sverige og 366 i Finland.
Download
Rapporten er udarbejdet ved hjælp data fra YouGov Profiles, YouGov BrandIndex og 3.803 interview med repræsentativt udvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGov panelet i perioden 27. juli - 19. august 2020. Heraf 745 i Tyskland, 149 i Østrig, 204 i Schweiz, 408 i Frankrig, 388 i Italien, 512 i Spanien, 453 i Danmark, 280 i Norge, 297 i Sverige og 366 i Finland.
Rapporten er udarbejdet ved hjælp data fra YouGov Profiles, YouGov BrandIndex og 3.803 interview med repræsentativt udvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGov panelet i perioden 27. juli - 19. august 2020. Heraf 745 i Tyskland, 149 i Østrig, 204 i Schweiz, 408 i Frankrig, 388 i Italien, 512 i Spanien, 453 i Danmark, 280 i Norge, 297 i Sverige og 366 i Finland.
Download

Links

Information om YouGov Denmark

YouGov Denmark
Klosterstræde 9
1157 København K

What the world thinks

YouGov er en international data- og markedsanalysekoncern. Vores kerneydelse er meningsmålinger, som kommer fra vores meget engagerede panel på 9,6 millioner mennesker over hele verden. Vi kombinerer denne kontinuerlige datastrøm med vores ekspertise inden for dybdegående research og indgående kendskab til branchen i en systematisk research- og marketingkontekst.

Vores udvalg af syndikerede, egenudviklede dataprodukter omfatter YouGov BrandIndex, den daglige brandtracker, og YouGov Profiles, som er vores segmenterings- og profileringsværktøj. Den markedsledende YouGov Omnibus giver hurtigt og omkostningseffektivt svar på research-spørgsmål fra hele befolkningen eller udvalgte målgrupper. Vi tilbyder også en bred vifte af kvantitative og kvalitative services, som skræddersyes af vores specialistteams med henblik på at opfylde vores kunders specifikke behov.

Med 41 kontorer i 25 lande og panelmedlemmer i 44 lande er YouGovs internationale markedsanalysenetværk et af de ti største i verden. Besøg yougov.com for yderligere oplysninger.

Følg pressemeddelelser fra YouGov Denmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra YouGov Denmark

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum