Skanderborg er god til at skaffe arbejdskraft

Men kommunen falder alligevel tilbage i undersøgelsen Lokalt Erhvervsklima 2020 fra Dansk Industri.

- Adgangen til kvalificeret arbejdskraft er afgørende for virksomhedernes vækst og udvikling, siger Anders Strange, formand for DI Østjylland.

Han glæder sig over, at Skanderborg er blandt de tre bedste kommuner i landet, når det drejer sig om jobcentrenes samarbejde med virksomhederne og i det hele taget kommunens indsats for at opfylde virksomhedernes indsats.

På den lidt længere bane glæder Anders Strange sig også over, at kommunens indsats for at uddanne sine folkeskoleelever og for samarbejdet mellem den lokale folkeskole og kommunens virksomheder er blandt landets 10 bedste.

- Det er vigtigt, at fremtidens medarbejdere får de fornødne grundlæggende færdigheder tidligt ind, og at der er godt samspil mellem virksomheder og folkeskolen, så eleverne får en fornemmelse af de gode karrieremuligheder i erhvervslivet, siger Anders Strange.

Sagsbehandlingen skal forbedres
Men hvor det går godt på arbejdskraftområdet, er der klare forbedringsmulighederne på den kommunale behandling af miljøsager, byggesager og sygedagpengesager. Kommunen er her nede på en 60. plads blandt de 93 kommuner. Det er stærkt medvirkende til, at Skanderborg går tilbage på ranglisten fra 11. til 33. pladsen og faktisk får sin dårligste placering i de 11 år, DI har lavet undersøgelsen.

- Sagsbehandling er virkelig et område, virksomhederne i Skanderborg mener, kommunen skal gøre noget ved, siger Anders Strange.

- Det er ikke sikkert, kommunen er blevet dårligere til at sagsbehandle, men det er et område, hvor mange andre kommuner forbedrer sig rigtig meget.

Ligeledes har Skanderborg, ifølge DI’s temperaturmåling hos virksomhederne, et potentiale for bedre involvering af private leverandører, både hvad angår udbudsprocesser og kommunens betalingsfrister.

Skanderborg er dog stadig blandt de mest erhvervsvenlige kommuner i Østjylland, mens Ikast-Brande topper listen på landsplan.

Placering i Lokalt Erhvervsklima 2010-2020

Kommune

Skanderborg

Østjyske kommuners placering i Lokalt Erhvervsklima 2020

Kommune

Aarhus

Skanderborg

Norddjurs

Favrskov

Randers

Syddjurs

Fakta om Lokalt Erhvervsklima 2020

• DI’s undersøgelse, Lokalt Erhvervsklima 2020, er Danmarks mest omfattende undersøgelse af kommunernes erhvervsklima. Det er 11. år i træk, at DI laver undersøgelsen.
  • 7.616 virksomheder inden for DI’s brancher, blandt andre produktion, byggeri, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service, har svaret på undersøgelsen. Besvarelserne repræsenterer omkring 323.320 arbejdspladser, hvilket svarer til mere end 18 pct. af den private beskæftigelse.
  • Virksomhedsledernes bedømmelser vejer 2/3 af undersøgelsens resultat, mens den sidste tredjedel afgøres af statistiske faktorer som skat, grundskyldspromille, privat beskæftigelse, antal nystartede virksomheder og erhvervsfrekvens mv.
  • Resultaterne fra spørgeskemaerne og de statistiske indikatorer er opdelt i ni kategorier. De giver et billede af, hvor godt kommunerne klarer sig på forskellige områder – ud over det samlede resultat.
  • 93 ud af landets 98 kommuner er blevet bedømt. De fem mindre kommuner Samsø, Langeland, Ærø, Læsø og Fanø deltager ikke, da der ikke kan indhentes en tilstrækkelig mængde svar.

Yderligere oplysninger – kontakt chefkonsulent Michael Jul-Nørup Pedersen, mail mjnp@di.dk , tlf.: 2924 7006 eller presserådgiver Nis Peder Kolby, mail: nipk@di.dk, tlf.: 4032 3400