Skalbjerg modtager national trafikpris

SÆNK FARTEN: Der var meget at fejre i Skalbjerg søndag den 25. marts. Byen havde 725 års jubilæum og blev udnævnt som Årets Landsby i Assens Kommune. Samtidig modtog borgerforeningen GF Trafikpris til opsætning af børnetrafikskilte, der skal være med til sænke farten på indfaldsvejene.
Sophia og Theo var også forbi for at hilse på børnetrafikskiltene til søndagens afsløring i Skalbjerg. ( Foto: GF Fonden)

Skalbjerg Borgerforening har længe arbejdet med forslag til at få nedsat hastigheden i Skalbjerg. Alt for mange bilsterne kører for hurtigt og sænker ikke farten til de lovpligtige 40 og 50 km/t. Men mens byen venter på, at Assens Kommune  får etableret trafikdæmpende foranstaltninger, har Borgerforeningen taget sagen i egen hånd og søgt GF Trafikpris fra GF Forsikrings fond til produktion af børnetrafikskilte.

Søndag mødte Skalbjerg-borgerne taltstærkt op på trods af regn og rusk for at være med til afsløringen af de nye børnetrafikskilte og for at fejre byens jubilæum og udnævnelsen til Årets Landsby i Assens Kommune.

GF Trafikpris blev overrakt af borgmester Søren Steen Andersen på vegne af GF Fonden til repræsentant fra Skalbjerg Borgerforening, Troels Beck, og med prisen fulgte 24.000 kr.

De 12 børnetrafikskilte er placeret seks forskellige steder i byen ved indfaldsvejene. De er udarbejdet i jern og produceret af Vissenbjerg Maskinstation, og de er iklædt tøj, som blafrer i vinden og giver ekstra blikfang. Et blikfang som forhåbentlig kan skærpe bilisternes opmærksomhed og få dem til at sænke farten.

Fakta om GF Trafikpris
GF Trafikpris uddeles hvert år til små og store projekter rundt om i landet, som gør en aktiv indsats for den lokale trafiksikkerhed. Fondens nationale trafikpriskomite består af bl.a. repræsentanter fra GF Forsikring, Ulykkes Analyse Gruppen på OUH og fra det kommunale område.

Troels Beck fra Skalbjerg Borgerforening og Assens' borgmester, Søren Steen Andersen, afslørede to af de i alt 12 børnetrafikskilte i byen. (Foto: GF Fonden)
Ideen med "levende" børneskilte har borgerforeningen fra Håstrup ved Faaborg, der igennem flere år har haft lignende skilte stående for at få farten dæmpet. (Foto: GF Fonden)
Borgmester Søren Steen Andersen overrakte GF Trafikpris på vegne af GF Fonden til Troels Beck fra Skalbjerg Borgerforening. (Foto: GF Fonden)