Skal vi fortsætte med at stille urene efter sommer- og vintertid?
Sommertiden er indført for at give borgerne flere timer med dagslys om sommeren, men den har altid været til debat. Senest har et flertal i EU-Parlamentet stemt for at afskaffe de nuværende regler om et halvårligt tidsskift.
Men hvad mener, danskerne og vores nordiske naboer om den nuværende ordning? Og hvad skal i givet fald erstatte den? Sommertid med lyse sommeraftener og mørke vintermorgener eller vintertid med knap så mørke vintermorgener og knap så lyse sommeraftener?
For at se dette indhold fra d25d2506sfb94s.cloudfront.net, så skal du give din accept på toppen af denne side.
Danskerne har tilsyneladende færrest problemer med at få døgnrytmen forstyrret to gange om året. Hver tredje dansker (31%) ønsker at beholde den nuværende ordning med skift mellem sommer- og vintertid, mens hver sjette (16%) ingen mening har om emnet.
I Finland, hvor debatten omkring logikken i sommertid blusser op, hver gang uret skal stilles en time frem og tilbage, er der færrest, der foretrækker den nuværende ordning (9%).
Over halvdelen af danskerne (53%) vil dog foretrække at slippe for skiftet mellem sommer- og vintertid, men de er splittede omkring, hvad den nye normaltid så skal være. 29% ønsker kun sommertid, mens 24% kun ønsker vintertid. Kun vintertid som den nye normaltid er mest populær blandt de ældre over 60 år (33%) og mindst populær blandt de unge under 29 år (13%).
I Sverige og Norge foretrækker majoriteten af dem, som ikke ønsker den nuværende ordning, at sommertid bliver den nye normaltid. Lidt under halvdelen (45% i Norge og 44% i Sverige) ønsker kun sommertid.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er baseret på interview med repræsentativt udvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGov panelet. Heraf 1007 i Danmark, 1016 i Sverige, 1013 i Norge og 1006 i Finland i perioden 3. – 10. september 2018.
Nøgleord
Kontakter
Tove KeldsenNordic Marketing Manager, PR og Marketing
Tlf:+45 3142 6154tove.keldsen@yougov.comBilleder
Links
Information om YouGov Denmark
Klosterstræde 9
1157 København K
What the world thinks
YouGov er en international data- og markedsanalysekoncern. Vores kerneydelse er meningsmålinger, som kommer fra vores meget engagerede panel på 5 millioner mennesker over hele verden. Vi kombinerer denne kontinuerlige datastrøm med vores ekspertise inden for dybdegående research og indgående kendskab til branchen i en systematisk research- og marketingkontekst.
Vores udvalg af syndikerede, egenudviklede dataprodukter omfatter YouGov BrandIndex, den daglige brandtracker, og YouGov Profiles, som er vores segmenterings- og profileringsværktøj. Den markedsledende YouGov Omnibus giver hurtigt og omkostningseffektivt svar på research-spørgsmål fra hele befolkningen eller udvalgte målgrupper. Vi tilbyder også en bred vifte af kvantitative og kvalitative services, som skræddersyes af vores specialistteams med henblik på at opfylde vores kunders specifikke behov.
Med 30 kontorer i 20 lande og panelmedlemmer i 38 lande er YouGovs internationale markedsanalysenetværk et af de ti største i verden.Besøg yougov.com for yderligere oplysninger.
Følg pressemeddelelser fra YouGov Denmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra YouGov Denmark
Danmarks stærkeste brands 202327.2.2024 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
REMA 1000 er tilbage som Danmarks stærkeste brand målt på det overordnede image, mens 365discount er brandet, der oplever størst fremgang i 2023.
Is Valentine’s Day a ‘proper’ special occasion, or is it too commercialised?10.2.2023 13:37:37 CET | Press release
Across the world, people have a cynical view of the celebration. Just 5% of Danes and 15% of Swedes see Valentine’s Day as being celebrated on its own terms.
Sådan takler globale og danske forbrugere de stigende leveomkostninger8.2.2023 10:02:32 CET | Pressemeddelelse
YouGovs Global Financial Outlook-rapport giver indsigt i 18 internationale markeder, og beskriver hvordan forbrugerne klarer de aktuelle finansielle udfordringer.
Have the 2023 Men’s IHF World Handball Championship partners made an impression?3.2.2023 06:00:00 CET | Press release
World Men's Handball Championship is a popular event in Scandinavia that gathers thousands to the matches and in front of the screens. In this piece, we have explored the impression sponsors had among the general population in Scandinavia and fans of the handball championship.
Swedes are much more worried about the country’s economy than Danes26.1.2023 10:48:23 CET | Press release
According to our cost-of-living tracker, 61% of Swedes and Danes have felt the rising cost of living and have cut their usual spending. Swedes, however, have a much more pessimistic economic outlook for their country than the Danes.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum