DIGISENSE

Skæv kampagne: Digitaliseringseksperter sender flad 50’er til virksomheder

I et forsøg på at ruske op i de 6000 virksomheder, der endnu ikke har taget et skridt mod et digitalt bogholderi, søsætter Digisense en storstilet brev-kampagne, hvor de blandt andet udsender en flad 50’er. Foto: PR.

Mulighederne for at digitalisere virksomheders økonomistyring er praktisk talt uendelige. Alligevel er der 6000 danske virksomheder med mindst 40 medarbejdere, der endnu ikke har taget selv de allerførste skridt hen imod en digital behandling af fakturaer. Sådan lyder konklusionen på den helt analoge rundringning til virksomheder i målgruppen, som de danske digitaliseringseksperter i selskabet Digisense står bag. Det høje antal virksomheder forbavser direktør.

– Økonomisystemer har i dag machine learning, kunstig intelligens og meget mere. De kan godkende og foretage betalinger på egen hånd, og inden længe kan de endda automatisk overføre data til selvangivelse og årsopgørelse i SKAT. Med alle de muligheder til rådighed, er det chokerende, at hele 6000 virksomheder endnu ikke engang har et EAN-nummer og dermed taget det første skridt mod en digitalisering, mener Henrik Kruse, der er direktør i Digisense.

­– Det tyder måske på, at mange virksomheder stadig har berøringsangst når det kommer til digitalisering. Men fordi den digitale behandling af bilag kan lægges som et ekstra lag ovenpå selv gamle økonomisystemer, så tager omstillingen kun få dage og udgiften til bilagshåndtering reduceres til knap en fyrrendedel, fortæller Henrik Kruse.

Det tog over en måned at gennemføre den omhyggelige rundringning til danske virksomheder, der gav dem et unikt indblik i, hvor langt de mellemstore virksomheder er med digitaliseringen af bogholderiet.

Virksomheder går glip af milliarder

På grund af de mange virksomheder, der stadig manuelt printer, underskriver og indtaster fakturaer, forsøger den ellers så digitale virksomhed at tale modtagernes sprog i en ny marketingkampagne. Digisense søsætter nemlig en omfattende brevkampagne, hvor trykt informationsmateriale lander i 6000 virksomheders postkasse. Af de mange virksomheder vil 200 tilfældigt udvalgte endda modtage en lille erkendtlighed for den forstyrrelse, et stykke post skaber.

– Vi vil gerne gøre opmærksom på, at det kan være dyrt og uhensigtsmæssigt at behandle et brev eller en faktura. Undersøgelser viser, at det koster en virksomhed 50 kroner at håndtere et brev – mens en faktura nemt kan koste det dobbelte, hvad enten det kommer i fysisk form eller på mail. Som plaster på såret lægger vi derfor en kontant 50’er i 200 af kuverterne, smiler Henrik Kruse og uddyber:

– Selvom kampagnen har en humoristisk tilgang, er selve formålet meget seriøst. De danske virksomheder bruger unødigt milliarder af kroner på manuel bogføring. Vi vil gerne hjælpe dem til at realisere de enorme forretningsmuligheder, der er i elektronisk fakturering. Jeg lægger gerne hovedet på blokken og siger, at samtlige af disse 6000 virksomhed kan spare omkostninger ved at overgå til brug af EAN-numre og digital fakturering.

EAN-numre er en forudsætning for at komme i gang med digitaliseringen af bogholderiet og benytte det veletablerede, statslige netværk NetHandel, hvor virksomheder sikkert og nemt kan sende elektroniske fakturaer og dermed minimere risikoen for fejl.

I forbindelse med udrulningen af Digiflow hos virksomhederne opretter Digisense automatisk EAN-numre for virksomhederne, hvilket i gennemsnit sikrer en digitaliseringsgrad af bilag på 87 procent. De resterende bilag som ikke kan findes digitalt, kan scannes eller blot affotograferes, og Digiflow kan med en kombination af machine learning og kunstig intelligens omdanne fotoet til data og sende det direkte i økonomisystemet uden manuelle indtastninger.

Henrik Kruse
CEO, Digisense A/S
hk@digisense.dk

Billeder

Download
Holdet bag Digisense ved godt, at det kan være dyrt og uhensigtsmæssigt at håndtere et brev eller faktura. Derfor lægger virksomheden en kontant betaling på en 50’er i 100 at de breve, som virksomheden sender ud i forbindelse med kampagnen. Foto: PR.
Download
Selvom kampagnen har en humoristisk tilgang, er selve formålet meget seriøst. De danske virksomheder bruger unødigt milliarder af kroner på manuel bogføring. Vi vil gerne hjælpe dem til at realisere de enorme forretningsmuligheder, der er i elektronisk fakturering, siger Henrik Kruse, CEO i Digisense. Foto: PR.

Information om DIGISENSE

DIGISENSE
P. O. Pedersens Vej 9
8200 Aarhus N