Skadestatistik afslører: Pensionister blev hjemme under coronakrisen

En ny opgørelse fra Codan over skader under coronakrisen afslører, at danskere over 75 år formentlig har lyttet til myndighedernes anbefaling om at blive hjemme. Bilisterne er dog tilbage på vejene, men data viser, at de nu kører mere i Nordjylland, men langt mindre på Sjælland. Derfor kan der være penge at spare på bilforsikringen.

Skadesbilledet er ved at være normalt igen, efter at antallet af anmeldelser på især ulykkes-, sundheds- og indboforsikringen faldt som følge af nedlukningen af Danmark i foråret.

Der er dog markante ændringer i kørselsmønstret, både blandt bestemte aldersgrupper og i forskellige dele af landet, som kan fortsætte fremover.

Det viser en ny opgørelse fra Codan, der har analyseret skader under coronakrisen blandt de 245.000 husstande og 50.000 virksomheder, der er kunde i forsikringsselskabet.

”De skader, som vi anmelder til vores forsikringsselskaber, er et direkte billede af omverdenen og et af de første områder, hvor vi kan aflæse ændringer i vores samfund. Vi kan i opgørelsen se, at der inden for bilskader har været en ændret adfærd hos særligt vores ældre kunder. Og meget tyder også på, at vi nu kører anderledes i forskellige dele af landet,” siger Christian Baltzer, CEO i Codan Danmark.

”Selvom vi uden tvivl ikke har set alle konsekvenser af coronakrisen endnu, så kan vi i statistikkerne se effekten af, at samfundet gradvist er åbnet igen, og vi er tilbage i gear på mange områder,” siger han.

Pensionister holdt sig hjemme
Der har været et klart fald i antallet af bilskader blandt Codans privatkunder fra marts og frem til maj 2020.

Her er der registreret 31% færre skader om dagen sammenlignet med gennemsnittet i samme periode de seneste to år. I samme periode er trafikken på landets store veje tilsvarende faldet med op til 50%, viser trafikmålinger fra Vejdirektoratet.

Dykker man yderligere ned i tallene fra Codan, afslører skadestatistikken, at det specielt er kunder i alderen 75-90 år, hvor antallet af skader er faldet drastisk under coronakrisen.

”Det er ret tydeligt i skadestatistikken se, at ældre kunder har holdt sig væk fra vejene i foråret. En stor andel af pensionister har formentlig lyttet til sundhedsmyndighederne anbefaling om at blive hjemme og passe på sig selv, da mange er personer med øget risiko for alvorlig sygdom,” siger Christian Baltzer.

Normalt står gruppen af kunder i alderen 75-90 år i gennemsnit for 1 ud af 6 bilskader (15-17%), mens de i perioden marts og frem til maj kun har stået for 1 ud af hver 11. bilskade (9%).

Der køres nu mere i Nordjylland, men mindre på Sjælland
Udviklingen i trafikken efter nedlukningen i foråret peger også på en interessant forskel på tværs af landet.

”Vi kan se en indikation i eksterne tal på, at der nu er store geografiske forskelle på, hvor meget vi kører. Det har ikke været tilfældet tidligere, og den nye adfærd, forventer vi, vil afspejle sig i skadestatistikken for resten af året,” siger Christian Baltzer.

Apple Maps har i forlængelse af coronakrisen eksempelvis gjort data for mobilitet tilgængelig for alle i hele verden.

Opgørelsen fra Apple Maps viser, at biltrafikken efter et fald i foråret nu faktisk er steget med 56% i Nordjylland, 25% i Hovedstaden og med 2% i Region Syddanmark i forhold til niveauet i januar 2020, altså lige før coronakrisen.

Til gengæld er biltrafikken faldet med 14% i Region Sjælland og 19% i Region Midtjylland.

”Har kørslen ændret sig markant hos vores kunder, så kan de have betalt en pris på baggrund af et behov, som ikke modsvarer virkeligheden. Forandrer verden sig, forandrer behovet for forsikringer sig også. Derfor opfordrer vi kunder til at kontakte deres forsikringsselskaber for at få gennemgået deres dækning,” siger Christian Baltzer.

For Codans kunder betyder en markant ændring, at det samlede kørselsbehov for hele året skal stige eller faldemed over 5.000 kilometer. Hvis det er tilfældet, vil prisen typisk kunne justeres med op til 10%.

Codan Forsikring har 245.000 danske husstande og 50.000 små og store virksomheder som kunder. Codan Forsikring er en del af Codan-koncernen, der bl.a. ejer det svenske forsikringsselskab Trygg-Hansa. Codan-koncernen er i dag 100 % ejet af den britiske forsikringskoncern RSA, der har 13.500 medarbejdere på verdensplan. Læs mere om Codan på www.codan.dk.

Halvårsresultat 2020 for Codan Danmark30.7.2020 08:00:00 CESTPressemeddelelse

Nettopræmieindtægter i Codan Danmark på 3.327,2 millioner DKK (HY2019: 3.525,8 millioner DKK) Samlet positivt underwritingresultat i Codan Danmark på 250,4 millioner DKK (HY2019: -106,7 millioner DKK) Combined Operating Ratio (COR) for Codan Danmark på 89,6% (HY2019: 104%) i henhold til britisk anvendelse af internationale regnskabsstandarder (IFRS) Codan er en del af den internationale forsikringskoncern RSA Insurance Group. De samlede halvårsresultater for hele koncernen, inklusiv det skandinaviske resumé, er tilgængelige her (på engelsk). Christian Baltzer, CEO for Codan i Danmark, kommenterer resultatet: ”Vi er nået rigtig langt siden de seneste udfordrende år, og vi har forbedret lønsomheden på vores kerneforretning. Det er et resultat af de planer, som vi har igangsat primært i erhvervsforretningen, og blandt andet afløbsgevinster fra tidligere år. Jeg er især stolt af, at vi i vores privatforretning fortsætter fremgangen, hvor kunder vælger os til, fordi vi har attraktive værdit

Codan/Trygg-Hansa ansætter ny CFO17.7.2020 14:15:00 CESTPressemeddelelse

Gavin Wilkinson er udpeget som ny skandinavisk CFO i RSA Scandinavia, der omfatter Codan i Danmark og Norge samt Trygg-Hansa i Sverige. ”Jeg ser frem til at byde Gavin velkommen. I min tid som CEO for RSA Irland havde jeg fornøjelsen af ​​at arbejde sammen med Galvin. Jeg er sikker på, at han er den rigtige person for os og vil bidrage positivt til vores rejse for at styrke den skandinaviske forretning. Han kommer med værdifulde erfaringer og viden fra tidligere roller i RSA såvel som stærk, teknisk ekspertise og lederegenskaber. Jeg ser frem til at samarbejde med Gavin igen,” siger Ken Norgrove, CEO for RSA Scandinavia. Gavin Wilkinson, født 1981, kommer fra en stilling som CFO for RSAs forretning i Storbritannien og internationalt (RSA UK & International ). Han har været i den globale forsikringskoncern i knap 10 år og har tidligere haft en række ledende positioner i RSA Groups finansfunktioner, blandt andet rollen som Group Performance og Capital Director. Gavin Wilkinson er uddanne