SIND Ungdom har succes med Netflix-partys for ensomme unge

I foreningen SIND Ungdom og lokalforeingen i Hvidovre gør man alt, hvad man kan for at holde liv i foreningen, holde gejsten oppe blandt foreningens medlemmer og ikke mindst understrege, at der er et fællesskab for de unge. At der er et sted hvor de kan mødes, være sammen, snakke eller chatte og bearbejde eller forebygge ensomhed – også selv om at det i disse tider må foregå derhjemme foran skærmen, hver for sig.
Foto: Sind Ungdom

SIND Ungdom er en forening for unge psykisk sårbare og deres pårørende. Almindeligvis udbyder de en række aktiviteter, giver unge et frirum og tilbyder stærke fællesskaber, hvor unge sårbare kan møde andre sårbare unge, bryde den negative ring af ensomhed og afmagt og genvinde styrken til at håndtere deres egen livssituation.

Men meget af det har COVID-19 sat en stopper for. Også derfor har SIND Ungdom været kreative, de har brainstormet på, hvordan de kan forebygge ensomheden og skabe et fællesskab for de unge – uden at være sammen. Og det er blevet til en række initiativer, der lige nu sikrer, at de unge kan mødes og som holder gang i fællesskabet.

Et af de initiativer, som foreningen har størst succes med, er Netflix-partys. De unge og de frivillige i foreningen ser den samme film på samme tid hjemmefra, alt imens chatten kører, og der bliver skrevet om filmen – og om alt muligt andet.

Et andet initiativ, som er igangsat i SIND Ungdom, er en oprettelse af et nationalt mødested for unge fra hele Danmark. Ved hjælp af programmet Discord kan de unge mødes i et online fællesskab og chatte, snakke, spille spil og meget andet. Platformen sikrer et mødested for de unge 24 timer i døgnet.

På lokalt plan har fleres af foreningens lokale klubfællesskaber arrangeret ugentlige online-møder. Her ses de unge og frivillige og er sammen, som de plejer, laver mad og spiser sammen foran skærmen, hver for sig. Derudover bliver der lavet fælles morgengymnastik, quizzet på kahoot, spillet Tegn og Gæt via Zoom og online brætspil på Tabletopia.com.

Wilhelm Larsen-Løvø er frivillig i lokalforeningen i Hvidovre og fortæller gerne mere om deres arbejde under COVID-19 (se kontaktinfo nedenfor).

De mange nye initiativer i SIND Ungdom har skabt stor glæde blandt foreningens medlemmer, der sætter pris på, at der er et sted at mødes. For selvom man stadig ikke må være sammen i fysiske fællesskaber, er det her trods alt bedre end slet ikke at ses.

At jeg kan snakke med mine venner online har den betydning, at jeg kan holde mig glad, og det bliver mindre ensomt. Man kan snakke om de udfordringer, der er ved at være alene, og man kan snakke om, hvordan man har det. På trods af man ikke kan kramme og tale sammen personligt, så har man stadig den sociale kontakt til nogen, som kan være med til at gøre en i et godt humør. Derudover er der en god humor, så man kan få grint i en ellers alvorlig situation,” fortæller Mikkel på 29 år, medlem i SIND Ungdom.

Og i SIND Ungdom er man slet ikke i tvivl om, at de unge savner at se hinanden, men at online-fællesskaberne er med til at hjælpe de unge psykiske sårbare gennem en svær tid og hjælpe dem med at opretholde gejsten indtil, de igen må mødes og være sammen.

For mange af vores medlemmer kan det være en stor grænse at overskride at skulle mødes i et klubfællesskab og også det at mødes online er svært for mange, men der er ingen tvivl om, at flere og flere af de unge finder glæde i at mødes, fornemme fællesskabet og have nogle at dele hverdagen med – også selvom at det hele foregår gennem en skærm,” siger Galina Nordby, sekretariats- og projektchef i SIND Ungdom.

Flere af de nye digitale initiativer i SIND Ungdom er igangsat med hjælp fra Tuborgfondet.

SIND Ungdom er en af 78 børne- og ungdomsforeninger under paraplyorganisationen DUF – Dansk Ungdoms Fællesråd.

Kontakt:

Wilhelm Larsen-Løvø, frivillig i Hvidovres lokalforening, wilhelm@sindungdom.dk

Galina Nordby, Sekretariats- og projektchef i SIND Ungdom, tlf: 53767072

Sidsel Stybe Vestergaard, Chefkonsulent i DUF – Dansk Ungdoms Fællesråd, tlf: 60201414

Foto: Sind Ungdom

DUF er en paraply- og interesseorganisation for landsdækkende børne- og ungdomsorganisationer. DUF fremmer unges deltagelse i foreningslivet og demokratiet.