Simon Strauss forbinder nutiden med fortiden

Simon Strauss, der skabte ravage i det tyske kulturparnas med debutbogen Syv nætter, er tilbage med endnu en dybt personlig bog om at blive opslugt af den fortid, der danner grundlaget for vores samtid.

Jeg sidder på en restaurant over Piazza Navona og gør det, som så mange andre har gjort før mig: Jeg er i Rom og håber, at nogen lægger mærke til det. Forestiller mig, at mit ophold bliver vigtigt.

En ung mand er taget til Rom for at tilbringe sommeren i den evige by og følge i fodsporene på Goethe. Han ser Rom, oplever Rom, føler Rom, føler sig elsket og føler sig udstødt.

Denne by er ikke skabt til troskab, den lader sig elske af enhver, der tænker på den. Og alligevel kunne jeg sværge, at jeg er den første, som er blevet set på den måde, som har fået gengældt sit blik.”

Simon Strauss skriver om gammelt og nyt, om flere tider, der sameksisterer, i sin helt egen personlige stil, der i den tyske presse er blevet kaldt “Essayerzählung” – “essayfortælling”.

Romerske dage er en vandring gennem Rom, gennem sindet, og en fortælling om en ung mand, der forsøger at finde sin plads i verden.

Intet virker for os moderne mennesker mere moderne end samtidigheden af det usamtidige. Samspillet mellem gammelt og nyt. Og dog plages jeg af spørgsmålet:

Hvilken tid tilhører jeg? Hvilke tider bor i mig?

I modtagelsen af debutbogen Syv nætter blev Strauss kaldt “en af sin generations største talenter”, og med Romerske dage udfolder han igen sit skarpe blik på vores kulturelle fundament og selvforståelse. Romerske dage er en bog, der selv i sin åbenlyse flugt fra nutiden er højaktuel læsning.

Simon Strauss er født i 1988 i Berlin. Han er uddannet historiker med speciale i antikkens historie fra universiteterne i Basel, Poitiers og Cambridge. Derudover har han en ph.d. fra Humboldt-universitetet i Berlin. Han bor i Frankfurt og skriver for forskellige tyske aviser, blandt andet som kultur- og teaterredaktør for Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Turbine udgav Syv nætter sidste år.

Romerske dage // Simon Strauss // På dansk ved Maj Westerfeld

TURBINE // ISBN: 9788740661576 // 164 sider // Vejl. pris 229,95 kr.

Udkommer d. 12. juni 2020