Silotænkning gennemsyrer ny infrastrukturplan
Det er godt, at et samlet folketing i dag har landet en bred og langsigtet aftale for infrastruktur, der tilgodeser både lokale og landsdækkende behov. Aftalen er et tiltrængt opgør med det, vi har oplevet op gennem 10’erne, hvor partierne har halset efter kortsigtede og forskelligartede aftaler, mener IDA. Når det så er sagt, så efterlader infrastrukturplanen også en række ønsker tilbage.
”Jeg kan i infrastrukturaftalen slet ikke se sammenhængen mellem den kollektive trafik, cyklisme og bilisme. Det, vi ser med den aftale, er en masse siloopdelte initiativer og investeringer. Den tager slet ikke højde for, hvordan vi får flyttet folk fra bilen og over i den kollektive trafik eventuelt i kombination med cyklen. Vi havde gerne set en mere helstøbt aftale, der havde samtænkt transportformerne i langt større grad, end det der er tilfældet i infrastrukturplanen,” siger Thomas Damkjær Petersen, der er formand for Ingeniørforeningen, IDA.
Infrastrukturplanen indeholder en række gode elementer, når den peger på, at al togdrift i fremtiden baseres på el, der er sat penge af til cyklisme, prioritering af offentlig transport og investeringer i ladeinfrastruktur for elbiler. Den lægger et godt fundament, som man dog skal arbejde videre med, mener IDAs trafikekspert Svend Tøfting:
”Vi har fået en infrastrukturplan og ikke det, vi havde ønsket os – nemlig en grøn mobilitetsplan. Der er afsat en million til at undersøge en grøn takstreform, hvilket er noget af det, vi i IDA også har peget på. Det er vigtigt, at man netop ser på fordelingen af, hvad det koster at blive transporteret. Vi kan eksempelvis komme trængslens til livs med i hvert fald 50 procent, hvis vi kan fjerne fem procent af trafikken i spidstimerne på vores store motorveje.”
Infrastrukturplanen bryster sig af at være klimaneutral, hvorfor den blandt andet også høster opbakning fra samtlige partier. Men partierne burde have skruet endnu højere op for de grønne ambitioner i aftalen.
”Det kan godt være, at investeringsplanen er klimaneutral, men det er jo slet ikke godt nok. Den skulle jo faktisk reducere udledningerne og dermed være med til, at også transporten bidrager til at reducere vores udledninger, så vi kan komme i mål med vores klimaambitioner,” siger Thomas Damkjær Petersen.
Nøgleord
Kontakter
Tina Splidsboel, presserådgiverIngeniørforeningen, IDA
Tlf:60666700tsp@ida.dkInformation om Ingeniørforeningen, IDA
Følg pressemeddelelser fra Ingeniørforeningen, IDA
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Ingeniørforeningen, IDA
AI-anbefalinger kan skabe orden i kaos15.9.2025 14:36:40 CEST | Pressemeddelelse
IDA bakker op om ekspertgruppe, der vil skabe større transparens om AI-modeller og sikre økonomisk kompensation for at anvende ophavsretligt beskyttet materiale.
Milliarder til luftforsvar styrker Europas suverænitet12.9.2025 09:02:14 CEST | Pressemeddelelse
En aftale om et rekordstort indkøb af europæiske luftforsvarssystemer mindsker Europas afhængighed, mener Ingeniørforeningen, IDA.
Kulturminister sylter regler for ophavsret og AI12.9.2025 05:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Ophavsretten for kunstnere og forfattere bliver dagligt overtrådt af AI-virksomheder, men regeringens ekspertgruppe om AI og ophavsret er foreløbig otte måneder forsinket.
Danmark får ny naturvidenskabelig podcast8.9.2025 13:34:35 CEST | Pressemeddelelse
En ny podcast om biologi og bioteknologi ser dagens lys 11. september. Vært er Kristoffer Frøkjær, og bag podcasten står Ingeniørforeningen IDAs netværk IDA Bioscience.
IDA når historisk medlemsrekord4.9.2025 14:19:26 CEST | Pressemeddelelse
Med 175.000 medlemmer fortsætter fremgangen hos Ingeniørforeningen
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum