Sikkerhedsstyrelsen lader kampagne gå i sort for at mindske antallet af fyrværkeriulykker

En kampagne helt uden billeder og udelukkende i sort/hvid. Det er resultatet af Sikkerhedsstyrelsens samarbejde med bureauet Montgomery om at nå især tilskuere, som ikke tænker over, at også de kan blive ramt af fyrværkeri midt i nytårets festligheder.
”Tilskuere kommer også til skade med fyrværkeri – og det gælder både de, som står og ser på affyringen og de, som blot passerer tilfældigt forbi. Faktisk er 40 procent af de tilskadekomne ved fyrværkeriulykker tilskuere. Det er et vigtigt budskab. Ikke kun unge og dumdristige ender deres nytårsfest på skadestuen”, fortæller direktør i Sikkerhedsstyrelsen, Lone Saaby.
Følgerne kan være voldsomme. Øjenskader ved fyrværkeriulykker er noget, der fylder i vores fælles bevidsthed, og det er der god grund til. Med kampagnens budskab ’Vil du selv se livet – eller skal andre se det for dig?’, sætter Sikkerhedsstyrelsen fokus på, hvad det betyder at miste synet.
”Selvom du kun står i baggrunden nytårsaften for at nyde det smukke syn af farverig fyrværkeri, skal du huske at beskytte dine øjne, når nytårsraketterne skal affyres. I Dansk Blindesamfund ønsker vi ikke flere medlemmer med fyrværkeriskader, så hellere sikkerhedsbriller en gang om året end en blindestok hver dag resten af livet”, siger landsformanden i Dansk Blindesamfund, Ask Løvbjerg Abildgaard.
Sikkerhedsstyrelsens fyrværkerikampagner har igennem årene fået opmærksomhed. Det skyldes naturligvis, at formålet er vigtigt, nemlig at mindske antallet af alvorlige fyrværkeriulykker. Men det kan også hænge sammen med, at Sikkerhedsstyrelsen målretter de vigtige budskaber tydeligt:
”Vi læner os op ad tal og indsigter hvert eneste år. Så vi ved, hvem der er sårbare i forhold til at glemme de gode råd, og vi kender efterhånden de enkelte målgrupper ret godt. Vi ved, at det handler om at ramme målgrupperne, hvor de er mest åbne. For nogle er det på humor, for nogle er det på følelser, og for andre er det forbilleder, de skal høre budskabet fra. Årets kampagne målrettet tilskuerne taler direkte ind i vores følelser, når vi er til stede ved for eksempel en fødsel”, siger Lone Saaby.
Kampagnen kan opleves outdoor, på sociale medier og i forskellige annoncer, og kan ses på: https://www.sik.dk/fyrvaerkerikampagner2021
Kontakter
For yderligere information kontakt venligst Sikkerhedsstyrelsens pressevagt på 22 38 44 51.
Billeder
Information om Sikkerhedsstyrelsen
Sikkerhedsstyrelsens pressetelefon: 22 38 44 51
Følg pressemeddelelser fra Sikkerhedsstyrelsen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Sikkerhedsstyrelsen
Kampagne skal gøre det normalt at vise ID ved køb af alkohol, nikotin eller tobak7.7.2025 11:06:57 CEST | Pressemeddelelse
Sikkerhedsstyrelsen lancerer nu kampagnen ’Gør det let – Vis ID, når du handler’. Formålet er at sætte fokus på alderskontrol for unge. Med opbakning fra detailbranchen og andre interessenter er målet at styrke forståelsen for, at det er helt naturligt at skulle vise ID, når man handler alkohol, nikotin eller tobak.
Sikkerhedsstyrelsen går undercover på sociale medier for at stoppe ulovligt salg af lattergas30.6.2025 12:46:32 CEST | Pressemeddelelse
Fra i morgen får Sikkerhedsstyrelsen nye muligheder for at føre kontrol med salg af lattergas. Reglerne skal bremse brugen af lattergas som rusmiddel og forhindre ulovligt salg.
Produkter og tjenester skal være tilgængelige for flest mulige25.6.2025 09:25:36 CEST | Pressemeddelelse
Fremover bliver det lettere for forbrugere at anvende en række produkter og tjenester i hverdagen, også hvis man har en midlertidig eller permanent funktionsnedsættelse. Fra 28. juni 2025 er det et krav at leve op til EU's tilgængelighedsdirektiv og den danske tilgængelighedslov, og dermed kommer der nye krav til fx webshops, computere, betalingsterminaler og streamingtjenester. På nogle områder træder kravene i kraft straks, mens kravene skal anvendes på andre områder, efterhånden som der fx kommer nye udgaver af produkter i handelen.
Styrelser advarer: Ulovlige varer fra ferien eller nettet kan få alvorlige konsekvenser19.6.2025 09:24:45 CEST | Pressemeddelelse
Indførsel og bestilling af ulovlige nikotinprodukter kan føre til bøde, advarer Toldstyrelsen og Sikkerhedsstyrelsen op til sommerferien.
Hver fjerde butik på Bornholm solgte alkohol eller tobak til mindreårige på Folkemødets første dag13.6.2025 09:12:12 CEST | Pressemeddelelse
Flere butikker overholdt ikke reglerne om salg af alkohol, tobak eller nikotin torsdag under Folkemødet på Bornholm – Sikkerhedsstyrelsen har ført kontrol med unge kontrolkøbere.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum