Sigrid Undsets berømte debutroman er for første gang oversat til dansk

Den store, norske forfatter Sigrid Undset udgav i 1907 sin debutroman "Fru Marta Oulie", der fortæller historien om en norsk kvinde i starten af det 1900-århundrede, som er sin mand utro. Nu er romanen for første gang blevet oversat til dansk af Karen Fastrup og med forord af Ida Jessen.
Bogens forside er designet af Heidi Schmidt Jensen, der også har designet de andre udgivelser i Turbines klassikerserie.

”Jeg har været min mand utro.” Sådan starter Sigrid Undset historien om Marta Oulie. Marta er gift med Otto og sammen har de fire børn. Men Marta har i en årrække været sin mand utro med hans bedste ven, Henrik, og det er ham, der er faderen til lille Aase, deres yngste barn, som Otto holder så meget af. Fru Marta Oulie udkom første gang i Norge i 1907, da utroskab var forbudt ved lov. Alligevel fortæller Sigrid Undset den tragiske historie om Martas bedrageri imod sin syge og døende mand i et indlevende sprog og uden at lægge fingrene imellem.

”Nu er jeg omtrent lige så ulykkelig som før. Jeg havde arbejdet mig ind i en stilfærdig, glad forhåbningsfuldhed ved at gå og fordybe mig i alle vores kærlighedsminder. Jeg var begyndt at tro på fremtiden. Så dukkede Henrik op. Og han vil være der i al fremtid. Jeg kan ikke forestille mig, hvordan man skulle kunne komme uden om ham.” (citat fra bogen)

Sigrid Undset skildrer i sin roman den enkeltes ansvar over for sig selv, fremfor at fokusere på samtidens love og regler. Mennesket (både mænd og kvinder) har ret til at gøre, som de vil, men skyldens tyngde må man leve med for evigt. Romanen er opbygget som en dagbog, hvor Marta giver læseren et indblik i sit liv med Otto: hvordan de mødtes og forelskede sig, hvornår affæren med Henrik begyndte, og hvorfor det hele gik så galt, som det gjorde.

Sigrid Undset (1882 – 1949) var datter af en dansk mor og norsk far, og hun boede flere år af sit liv i Kalundborg. Hun fik blandt andet stor succes med sine middelalderomaner om Kristen Lavransdatter, og i 1928 vandt hun som den tredje kvinde Nobelprisen i litteratur. Fru Marta Oulie er hendes debutroman, som aldrig før er udkommet på dansk.

Titel: FRU MARTA OULIE
Forfatter: Sigrid Undset
Oversætter: Karen Fastrup
Vejl. pris: 199,95
Udgivelsesdato: 22. oktober

Edith Södergrans samlede digte i ny gendigtning ved Ursula Andkjær Olsen1.5.2024 11:47:00 CEST | Pressemeddelelse

I sit korte liv, der var præget af sygdom, nåede Edith Södergran at skrive et af de største og mest holdbare forfatterskaber i Nordens litteraturhistorie. Et forfatterskab, som i disse år kun stiger i popularitet i takt med, at nye generationer af læsere opdager hendes digte, deres sproglige ekvilibrisme og den relevans for vores tid, der stadig lever i dem. Med Samlede digte foreligger nu Edith Södergrans digte i en komplet gendigtning ved Ursula Andkjær Olsen.