Sigrid Undsets berømte debutroman er for første gang oversat til dansk

Den store, norske forfatter Sigrid Undset udgav i 1907 sin debutroman "Fru Marta Oulie", der fortæller historien om en norsk kvinde i starten af det 1900-århundrede, som er sin mand utro. Nu er romanen for første gang blevet oversat til dansk af Karen Fastrup og med forord af Ida Jessen.

Bogens forside er designet af Heidi Schmidt Jensen, der også har designet de andre udgivelser i Turbines klassikerserie.

”Jeg har været min mand utro.” Sådan starter Sigrid Undset historien om Marta Oulie. Marta er gift med Otto og sammen har de fire børn. Men Marta har i en årrække været sin mand utro med hans bedste ven, Henrik, og det er ham, der er faderen til lille Aase, deres yngste barn, som Otto holder så meget af. Fru Marta Oulie udkom første gang i Norge i 1907, da utroskab var forbudt ved lov. Alligevel fortæller Sigrid Undset den tragiske historie om Martas bedrageri imod sin syge og døende mand i et indlevende sprog og uden at lægge fingrene imellem.

”Nu er jeg omtrent lige så ulykkelig som før. Jeg havde arbejdet mig ind i en stilfærdig, glad forhåbningsfuldhed ved at gå og fordybe mig i alle vores kærlighedsminder. Jeg var begyndt at tro på fremtiden. Så dukkede Henrik op. Og han vil være der i al fremtid. Jeg kan ikke forestille mig, hvordan man skulle kunne komme uden om ham.” (citat fra bogen)

Sigrid Undset skildrer i sin roman den enkeltes ansvar over for sig selv, fremfor at fokusere på samtidens love og regler. Mennesket (både mænd og kvinder) har ret til at gøre, som de vil, men skyldens tyngde må man leve med for evigt. Romanen er opbygget som en dagbog, hvor Marta giver læseren et indblik i sit liv med Otto: hvordan de mødtes og forelskede sig, hvornår affæren med Henrik begyndte, og hvorfor det hele gik så galt, som det gjorde.

Sigrid Undset (1882 – 1949) var datter af en dansk mor og norsk far, og hun boede flere år af sit liv i Kalundborg. Hun fik blandt andet stor succes med sine middelalderomaner om Kristen Lavransdatter, og i 1928 vandt hun som den tredje kvinde Nobelprisen i litteratur. Fru Marta Oulie er hendes debutroman, som aldrig før er udkommet på dansk.

Titel: FRU MARTA OULIE
Forfatter: Sigrid Undset
Oversætter: Karen Fastrup
Vejl. pris: 199,95
Udgivelsesdato: 22. oktober

Jack Kerouacs "Big Sur" for første gang oversat til dansk30.11.2021 10:51:00 CET | Pressemeddelelse

I 1962 udkom Jack Kerouacs roman "Big Sur" for første gang og nu er den oversat til dansk af Brian Dan Christensen, som en del af Turbines klassikerserie. Romanen følger Kerouacs alterego Jack Duluoz, som er ved at blive vanvittig efter tre år med konstant opmærksomhed fra journalister og nysgerrige fans og derfor søger tilflugt i en hytte i Big Sur, Californien. Men Jack kan ikke flygte fra sig selv, og kampen mod hans indre dæmoner fortsætter.

Martin Grøndal serverer dåsemad af høj kvalitet11.11.2021 08:16:00 CET | Pressemeddelelse

Den tid, hvor konservering af madvarer primært tjente det formål at gemme mad til dårligere tider, er for længst forbi. I dag kan man finde dåser, der indeholder de lækreste delikatesser, hvis man finder de rigtige. Martin Grøndal har gjort fiskekonserves af god kvalitet til sin levevej, og med kogebogen Dåsemad viser han, hvor nemt det er at lave et yderst delikat måltid baseret på indholdet fra små tindåser.

De klassiske pålægssalater får nyt liv10.11.2021 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

Rugbrødsmadder er det suverænt mest spiste måltid i Danmark. Men på trods af hvor meget rugbrød vi spiser, så syntes Jean-Michel Grønnegård Deleuran, at der manglede noget godt pålæg. Det fik ham i 2019 til at skabe RØRT, som laver deres egne pålægssalater. Og nu er han klar med en bog, hvor han lærer alle, hvordan man kan pifte julefrokosten eller andre frokoster op med en god, hjemmerørt pålægssalat af friske råvarer.