Sidste chance for at betale restskat med lav rente

Det er nu ved at være sidste chance, hvis man ønsker at betale sin restskat med lav rente. Hvis du betaler senest den 1. juli 2020 slipper du med en dag-til-dag rente på 2 % pro anno regnet fra 1. januar 2020, mens du efter den 1. juli 2020 i stedet for dag-til-dag renten skal betale et fast tillæg på 4 %. Hvis du vil spare penge, bør du derfor betale nu, anbefaler PwC.

Per Ørtoft Jensen, partner og skatteekspert i PwC

Knap 1,1 millioner danske borgere skal betale restskat i år på i alt 6,8 milliarder kroner. Tilhører man den gruppe af danskerne, der endnu ikke har betalt restskatten, kan man med fordel betale pengene senest den 1. juli 2020.

”Du kan slippe med en dag-til-dag rente på 2 % pro anno, hvis du betaler din skatteregning senest den 1. juli 2020. Det er faktisk billigere, jo hurtigere du betaler, da renten er en såkaldt dag-til-dag-rente,” forklarer Per Ørtoft Jensen, partner og skatteekspert i PwC og understreger, at renten efter den 1. juli stiger til et fast tillæg på 4 % med et slag.

Betaler man nu, dvs. her i slutningen af juni og dermed ca. midt i året, så udgør dag-til-dag renten ca. 1 % af restskatten, hvilket jo er noget lavere end tillægget på 4 % i tilfælde af betaling efter den 1. juli​​​, ” uddyber han.

Hvis man har penge stående på bankbogen til negativ eller meget lav rente, er det en klar fordel at betale restskatten senest den 1. juli 2020:

”Jeg vil som udgangspunkt klart anbefale, at man betaler sin restskat senest 1. juli, hvis man alligevel har pengene stående på en bankkonto. Hvis man ikke betaler nu, skal”lånet” ved SKAT under alle omstændigheder betales tilbage inden længe i form af indregning i dine skatter for 2021, eller betaling i efteråret 2020, hvis der er tale om større beløb,” forklarer Per Ørtoft Jensen og uddyber, at især for de større restskatter over indregningsgrænsen på 20.500 kr. er SKAT’s faste tillæg på 4% en ret høj pris at betale for at udskyde skatten i nogle få måneder.

Grænsen for at udskyde skatteregningen til næste år går ved en restskat på 20.500 kr.
En restskat på 20.500 kr. (plus 4 % tillægget, dvs. i alt 21.320 kr. inkl. tillægget) eller derunder vil automatisk blive indregnet i næste års forskudsopgørelse, hvis man ikke selv foretager sig noget. En skattegæld på 20.500 kr. bliver med rentetillægget til en gæld på 21.320 kr., der overføres til skatterne for året 2021.

”Har man en restgæld, der overstiger 21.320 kr., inkl. 4%-tillægget, kan man dog ikke komme udenom at skulle betale den del, der overstiger de 21.320 kr. i 2020. De skal betales i tre rater i efteråret 2020, ” slutter Per Ørtoft Jensen.

Om restskat for indkomståret 2019

• Du skal ikke betale renter, hvis du har betalt din restskat inden den 1. januar 2020.
  • Betaler du din restskat i perioden 1. januar 2020 til 1. juli 2020, skal du betale en dag-til-dage rente på 2 % p.a., regnet fra den 1. januar til og med betalingsdagen.
  • Betaler du først restskatten efter den 1. juli 2020, skal du i stedet betale et fast procenttillæg på 4 %.
  • Betaler du ikke frivilligt din restskat, opkræves restskat op til 20.500 kr. automatisk i skatten for 2021 sammen med tillægget på 4 %.
  • Restskat over 21.320 kr. (inklusiv 4 % tillægget) bliver dog opkrævet i tre rater i efteråret 2020.
  • Dag-til-dag renten og procenttillægget kan ikke trækkes fra i skat.

Per Ørtoft Jensen, partner og skatteekspert i PwC

I PwC arbejder vi for at styrke tilliden i samfundet og være med til at løse væsentlige problemstillinger. Det gør vi med udgangspunkt i vores viden inden for revision, skat og rådgivning. Vores kunder kommer fra alle dele af erhvervslivet og den offentlige sektor, og vi er flere end 2.500 medarbejdere og partnere, som brænder for at gøre en positiv forskel for kunder og kolleger. Globalt er vi over 276.000 PwC'ere i 157 lande, og i Danmark er vi markedsledende. Mød os over hele landet. Vi er der, hvor du er.

En høj CO₂-afgift kan fjerne forretningsgrundlaget for dele af dansk erhvervsliv18.9.2020 06:00:00 CESTPressemeddelelse

En indførelse af en høj afgift på udledning af CO₂ rammer dansk erhvervsliv hårdt. Det viser en ny rapport fra PwC og Axcelfuture, der har beregnet konsekvenserne af en indførelse af en høj afgiftssats pr. ton udledt CO₂ i 2030. Særligt den energiintensive industri, transportsektoren og landbruget står til at blive hårdt ramt på deres forretningsgrundlag med en høj afgift, men dansk erhvervsliv vil blive ramt bredt, fastslår rapporten.

Finansfunktionens rolle er under forandring med øget fokus på databehandling10.9.2020 08:10:50 CESTPressemeddelelse

Indenfor de nærmeste år vil finansfunktionen i højere grad beskæftige sig med andre områder end det finansielle og vil dermed kunne levere en bredere datamæssig indsigt i organisationer. Det kræver dog, at finansfunktionen har de rigtige værktøjer og kompetencer til rådighed, konkluderer en ny undersøgelse, som PwC har foretaget i samarbejde med ACCA (Association of Chartered Certified Accountants) med svar fra 3.500 CFO’er, revisorer og controllere.