Seniorpolitik: Penge er ikke alt

Hav fokus på at skabe en arbejdsplads, hvor seniorerne har lyst til at blive frem for at tænke ensidigt i økonomiske incitamenter, lyder det fra Middelfart Sparekasse - Danmarks bedste arbejdsplads for seniorer - i en kommentar til debatten om, hvordan vi sikrer, at ældre bliver flere år på arbejdsmarkedet.
Adm. direktør Martin Baltser ser gerne, at fokus bliver bredere end økonomiske incitamenter, hvis missionen om at få flere seniorer til at blive længere på arbejdsmarkedet skal lykkes.

Selv om en økonomisk gulerod vil have en effekt i bestræbelserne på at fastholde seniorer længere tid på arbejdsmarkedet, så må man ikke stirre sig blind på økonomien som den eneste løsning på udfordringen.

Sådan lyder det fra Middelfart Sparekasse i en kommentar til Seniortænketankens 20 anbefalinger til, hvordan vi fastholder ældre på arbejdsmarkedet i flere år.

- Når jeg hører udtryk som, at vi skal overtale seniorerne til at blive flere år på arbejdsmarkedet, så er jeg bange for, at vi har det forkerte fokus, hvis missionen skal lykkes. Vi skal fokusere på at indrette arbejdspladserne, så de ældre medarbejdere har lyst til at blive, og vores erfaring er, at det handler om meget andet end penge, siger adm. direktør Martin Baltser.

Middelfart Sparekasse blev forleden kåret til Danmarks bedste seniorarbejdsplads af konsulentvirksomheden Great Place to Work. Det skyldes ikke økonomiske incitamentsprogrammer, men hensyntagen til den enkelte medarbejder – uanset alder.

Et positivt fokus

Af Seniortænketankens rapport fremgår det, at det er vigtigt for seniorerne at blive anerkendt og værdsat af både kolleger og ledelsen.

- Det er helt centralt - for medarbejdere i alle aldre, siger Martin Baltser og påpeger, at det skal give trivsel og livskvalitet at gå på arbejde, hvis seniorerne skal fastholdes i flere år.

- Når man er på en arbejdsplads med god stemning, fleksible vilkår og med mulighed for de rette faglige udfordringer uanset alder, så oplever vi, at medarbejderne faktisk har lyst til at blive ved med at arbejde, siger han.

Alder er ikke et tema

Det kan Henrik Arnold Jung Christensen, privatkunderådgiver i Middelfart Sparekasse, skrive under på. Han blev ansat som 60-årig. I dag er han 64 og en af superbrugerne af sparekassens nye rådgivningsværktøj.

- Jeg mærker overhovedet ikke, at man ser på min alder. Jeg får udfordringer i hverdagen, og det er enormt stærkt, siger Henrik Arnold Jung Christensen.

15 procent af de cirka 350 medarbejdere i Middelfart Sparekasse er over 60 år. At have en bred aldersmæssig fordeling bidrager til diversiteten på arbejdspladsen - og mange års erfaring fra sektoren kommer både kolleger og kunder til gode.