Send bilen forbi mekanikeren inden ferien

I det store hele er de danske bilister gode til at overholde deres bilers serviceintervaller, men ganske mange får ikke bilen tjekket før en bilferie. Det viser en rundspørge som Gallup har lavet for forsikringsselskabet Gjensidige.
Kun lige godt 1 ud af 10 svarer, at de helt sikkert får tjekket bilen før en bilferie. 46 pct. af de adspurgte svarer nej til, om de får bilen tjekket inden en bilferie, mens 41 pct. svarer, at de måske får den tjekket, hvis service alligevel er nært forestående.
“Vi har hvert eneste år kunder, der ringer til os, fordi bilen er gået i stykker på bilferien, og det kan også være hård kost for bilerne, når de pludselig kører mange timer i ét stræk. Bilen kommer til at køre ret mange kilometer på kort tid og måske endda i 30 graders varme eller endda mere,” siger Henrik Sagild, skadedirektør i Gjensidige.
Netop de uvante forhold er også en af de ting, Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark, peger på.
“Mange bilmærker har efterhånden langt mellem serviceeftersyn, så selv om man endda overholder sine serviceintervaller, kan der være gået lang tid siden seneste værkstedsbesøg, og det er ikke altid godt for bilen. Det kan også være, at dækkene måske trænger til fornyelse eller måske en sporing, fordi man selv har skiftet fra vinterhjul til sommerhjul,” siger Gitte Seeberg og anbefaler en tur omkring værkstedet inden ferien.
“Det giver tryghed at vide, at bilen i hvert fald er helt i orden, når ferien begynder, og som regel koster det slet ikke særligt meget at få bilen tjekket,” siger hun.
Rundspørgen viser, at 7 ud 10 danskere altid overholder deres bils serviceeftersyn og yderligere 18 procent overholder de fleste, så mange gør noget, men det er bare ikke altid nok i forhold til bilferien, der udfordrer motoren med mange kilometer, ofte i høj hastighed og måske endda i krævende temperaturer.
“Vi kan ikke understrege nok, at det er vigtigt at sørge for, at bilen er helt i orden inden hele familien sætter sig til rette og drøner ned til det, der helst skal være kvalitetstid og afslapning,” siger Henrik Sagild.
Nøgleord
Kontakter
Trine AndrupKommunikationschefGjensidige Forsikring
Tlf:27 52 51 06tran@gjensidige.dkCharlotte Brix AndersenKommunikationschefAutoBranchen Danmark
Tlf:31 36 94 00Billeder
Information om Gjensidige
Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, og er noteret på Oslo Børs. Vi er cirka 3.700 medarbejdere, heraf 700 i Danmark, og vi tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 28 mia. NOK i 2019, mens forvaltningskapitalen udgjorde 112 mia. NOK.
Følg pressemeddelelser fra Gjensidige
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Gjensidige
Mange danskere kender ikke anbefalingerne: Betalinger i udlandet kan give ekstraregning6.7.2025 07:46:00 CEST | Pressemeddelelse
Hver anden dansker kender ikke deres banks anbefalinger for betaling med kort i udlandet, og det kan føre til en ærgerlig ekstraregning på ferien, lyder advarslen fra Gjensidige og Sparekassen Kronjylland.
Hedebølge resulterer i dehydrering for danske feriegæster3.7.2025 07:33:00 CEST | Pressemeddelelse
Mens der opleves rekordhøje temperaturer og hedebølge i Europa, er det alfa omega at danskerne husker at drikke rigeligt med væske og sørge for saltbalancen, når de er på ferie. Sådan lyder opfordringen.
Boligkøbere drømmer om et godt energimærke: Men mange boliger lever ikke op til ønskerne2.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Kun 12 procent af landets boligejere ville vælge et hus med et lavt energimærke, hvis de skulle købe i dag. Men over halvdelen af de danske boliger har energimærke D eller lavere. Det viser en ny undersøgelse.
På ferie med sygdom: Det skal man være opmærksom på1.7.2025 07:31:00 CEST | Pressemeddelelse
Sol, varme og saltvand kan lyde tillokkende i sygdomstider. Danskere med kendt sygdom bør dog gøre sig overvejelser inden turen går sydpå på ferie, og især være opmærksomme på deres rejseforsikring, lyder opfordringen.
Her er de ting, der irriterer danskere mest i lufthavnen28.6.2025 09:01:00 CEST | Pressemeddelelse
Sommerferien står for døren, og for rigtig mange kan opholdet i lufthavne være en stressende oplevelse. Og i en ny undersøgelse afslører danskerne, hvad der særligt irriterer dem ved andre rejsende, når de er i lufthavnen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum