Send bilen forbi mekanikeren inden ferien

I det store hele er de danske bilister gode til at overholde deres bilers serviceintervaller, men ganske mange får ikke bilen tjekket før en bilferie. Det viser en rundspørge som Gallup har lavet for forsikringsselskabet Gjensidige.
Kun lige godt 1 ud af 10 svarer, at de helt sikkert får tjekket bilen før en bilferie. 46 pct. af de adspurgte svarer nej til, om de får bilen tjekket inden en bilferie, mens 41 pct. svarer, at de måske får den tjekket, hvis service alligevel er nært forestående.
“Vi har hvert eneste år kunder, der ringer til os, fordi bilen er gået i stykker på bilferien, og det kan også være hård kost for bilerne, når de pludselig kører mange timer i ét stræk. Bilen kommer til at køre ret mange kilometer på kort tid og måske endda i 30 graders varme eller endda mere,” siger Henrik Sagild, skadedirektør i Gjensidige.
Netop de uvante forhold er også en af de ting, Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark, peger på.
“Mange bilmærker har efterhånden langt mellem serviceeftersyn, så selv om man endda overholder sine serviceintervaller, kan der være gået lang tid siden seneste værkstedsbesøg, og det er ikke altid godt for bilen. Det kan også være, at dækkene måske trænger til fornyelse eller måske en sporing, fordi man selv har skiftet fra vinterhjul til sommerhjul,” siger Gitte Seeberg og anbefaler en tur omkring værkstedet inden ferien.
“Det giver tryghed at vide, at bilen i hvert fald er helt i orden, når ferien begynder, og som regel koster det slet ikke særligt meget at få bilen tjekket,” siger hun.
Rundspørgen viser, at 7 ud 10 danskere altid overholder deres bils serviceeftersyn og yderligere 18 procent overholder de fleste, så mange gør noget, men det er bare ikke altid nok i forhold til bilferien, der udfordrer motoren med mange kilometer, ofte i høj hastighed og måske endda i krævende temperaturer.
“Vi kan ikke understrege nok, at det er vigtigt at sørge for, at bilen er helt i orden inden hele familien sætter sig til rette og drøner ned til det, der helst skal være kvalitetstid og afslapning,” siger Henrik Sagild.
Nøgleord
Kontakter
Trine AndrupKommunikationschefGjensidige Forsikring
Tlf:27 52 51 06tran@gjensidige.dkCharlotte Brix AndersenKommunikationschefAutoBranchen Danmark
Tlf:31 36 94 00Billeder
Information om Gjensidige
Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, og er noteret på Oslo Børs. Vi er cirka 3.700 medarbejdere, heraf 700 i Danmark, og vi tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 28 mia. NOK i 2019, mens forvaltningskapitalen udgjorde 112 mia. NOK.
Følg pressemeddelelser fra Gjensidige
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Gjensidige
Ny undersøgelse: Hver femte dansker laver ulovligt el- og VVS-arbejde30.10.2025 07:38:00 CET | Pressemeddelelse
En gør-det-selv video på Youtube kan virke hjælpsom og brugbar i øjeblikket. Men uden den tekniske viden og erfaring kan en lille fejl i installationen blive dyr og medføre konsekvenser.
Gjensidige i Danmark tilpasser organisationen for at sikre fremtidig konkurrencekraft28.10.2025 16:07:38 CET | Pressemeddelelse
Den danske forretning er vækstet markant, men væksten har også medført et for højt omkostningsniveau i Gjensidige Danmark. De seneste år er der arbejdet målrettet med at reducere omkostningerne og effektivisere organisationen. Målet er fortsat at sikre en sund og konkurrencedygtig forretning, der også fremadrettet vil levere attraktive løsninger til kunderne. Tilpasningen betyder en reduktion i antallet af stillinger med 145. Heraf er der sagt farvel til 75 medarbejdere og ledere, mens 70 stillinger ikke genbesættes. Derudover lukkes enkelte afdelinger, herunder kontoret i Aabenraa pr. 31.12.2025. “Det har store menneskelige konsekvenser, når vi må sige farvel til kolleger, og vi ved, at det skaber usikkerhed og bekymring hos mange. Det er ikke en beslutning, vi har taget let på. Derfor har vi gennem længere tid haft fokus på at reducere omkostninger på en række andre områder end bemandingen, blandt andet ved at konsolidere ældre IT-systemer, sænke driftsomkostninger og automatisere pr
Tendens: Danskere tager sygdom med på arbejdspladsen23.10.2025 07:43:00 CEST | Pressemeddelelse
Med vinterens sygdomsbølge på vej og en tendens til at gå på arbejde trods sygdom og “bide tænderne sammen”, kan der opstå situationer på arbejdspladser, hvor smitte spreder sig og trivslen udfordres.
Pas på solarieforbruget: Hvert andet solcenter har fået påbud14.10.2025 07:36:00 CEST | Pressemeddelelse
For høj UV-stråling, forkert ophængt sikkerhedsplakat eller manglende beskyttelsesbriller har det seneste år betydet, at hvert andet kontrollerede solcenter har fået påbud for at have overtrådt reglerne. Det viser nye tal som Sikkerhedsstyrelsen har udleveret til Gjensidige.
Ubehagelig overraskelse: 7 ud af 10 glemmer vigtigt ferietjek7.10.2025 07:35:00 CEST | Pressemeddelelse
Efterårsferien nærmer sig, og danskerne ser frem til sol og afslapning. Men midt i feriestemningen overser mange en vigtig detalje. Væggelus kan nemlig forvandle hjemkomsten til et mareridt.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum


