Selvtest og coronapas er vigtige redskaber for virksomheder

TEKNIQ Arbejdsgiverne glæder sig over dagens trepartsaftale, der giver virksomheder lov til at bede arbejdsgivere om at se medarbejdernes coronapas og/eller foretage en selvtest.

Troels Blicher Danielsen, adm. direktør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Der er i dag blevet indgået en aftale mellem regeringen og arbejdsmarkedets parter, som blandt andet betyder, at arbejdsgivere nu må bede deres medarbejdere om at fremvise coronapas. Ifølge TEKNIQ Arbejdsgiverne kan det være et vigtigt redskab i kampen for at bremse smittespredningen på landets arbejdspladser.

”Det er noget, vi gennem længere tid har arbejdet på at få indført, og der er ingen tvivl om, at det vil gøre det lettere for arbejdsgiverne både at beskytte deres medarbejderes helbred samt sikre produktion og drift,” siger Troels Blicher Danielsen, adm. direktør hos TEKNIQ Arbejdsgiverne, der repræsenterer cirka 4.100 virksomheder indenfor el, vvs og metal, og uddyber:

”Vi står i en situation, hvor vi i forvejen mangler arbejdskraft, samtidig med at vi kan se smittetrykket vokse. Derfor er det også vigtigt, at vi gør, hvad vi kan for at begrænse smittespredningen.”

Aftalen giver også virksomhederne mulighed for at bede deres medarbejdere om at tage en selvtest på arbejdspladsen.

”Det handler ikke om at overvåge medarbejderne men om at undgå, at man uforvarende kommer til at starte smitteudbrud, som kan have store konsekvenser for både virksomheden og ikke mindst dens ansatte,” understreger Troels Blicher Danielsen.

Dagens aftale skal nu gennemføres ved lov, før den kan træde endeligt i kraft.

Læs hele aftalen her!

Troels Blicher Danielsen, adm. direktør i TEKNIQ Arbejdsgiverne – mobil: 72 14 20 17

Troels Blicher Danielsen, adm. direktør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer cirka 4.100 virksomheder inden for el, vvs og metal med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.