Selvstændige skal hjælpes på samme niveau som ansatte

Mange selvstændige er hårdt ramt af coronakrisen. Derfor skal støtten til dem bringes på niveau med, hvad virksomheder kan få for hver ansat, der sendes hjem som følge af krisen.

Hjælpepakkerne, som gives til dansk erhvervsliv i disse uger, er helt nødvendige for at undgå, at økonomien taber for meget flyvehøjde, mens coronakrisen står på. Men politikerne skal passe på ikke at glemme de selvstændige og de nystartede iværksættere, lyder det fra Niklas Praefke, cheføkonom hos Ledernes Hovedorganisation.

- Desværre halter hjælpen til de selvstændige bagefter. Det er ikke rimeligt. Derfor foreslår vi, at de selvstændige skal kunne modtage samme støtte, som virksomhederne kan få for hver medarbejder, der sendes hjem, siger Niklas Praefke.

For selvstændige er det maksimale støttebeløb i dag på 23.000 kr. Det svarer til, hvad virksomhederne indtil mandag maksimalt kunne modtage for hver medarbejder, der er sendt hjem. Men med trepartsaftalen mandag blev beløbet per ansat forhøjet til 30.000 kr., mens det for selvstændige stadig kun er 23.000 kr.

Hjælp til nystartede iværksættere
Mens virksomheder kan få støtte til alle medarbejdere, også nyansatte, kan selvstændige kun få støtte, hvis de har været i gang i en længere periode og opnået en vis omsætning. Det vil Ledernes Hovedorganisation rette op på.

- Vi vil gerne sikre, at nystartede iværksættere, der har bevist deres værd, får en chance for at komme gennem krisen. Derfor foreslår vi, at nystartede selvstændige også skal kunne få kompensation – forudsat at de kan dokumentere, at de har mistet opgaver som følge af krisen, siger Niklas Praefke.

Kompensationen for nystartede selvstændige skal være på op til 75 procent af det beløb, og den skal kun gives til selvstændige, der kan fremlægge dokumentation for fx aflyste ordrer, arrangementer mv. som følge af nedlukningen af samfundet.

Desuden foreslår Ledernes Hovedorganisation et loft for støtten på 60.000 kr. i perioden 9. marts til 9. juni.

Brug for klarhed om restriktioner23.10.2020 19:06:18 CESTPressemeddelelse

Lederne bakker op regeringens bestræbelser på at bekæmpe corona-smitten. Men der er brug for større gennemsigtighed og forudsigelighed, hvis de danske virksomheder skal navigere gennem krisen, der formentlig vil vare adskillige måneder endnu. - Alt for mange ledere har siden marts måtte planlægge i blinde og indrette sig efter nye regler og anbefalinger, der er blevet meldt ud med meget kort varsel. På nogle virksomheder har de medført drastiske omvæltninger. Derfor kan det kun gå for langsomt med at få indført et covid-19-varslingssystem, siger cheføkonom hos Ledernes Hovedorganisation, Niklas Praefke. Han efterlyser også klar besked om, hvilke støtteordninger, de ramte virksomheder kan søge. - De gældende restriktioner er alvorlige for dansk erhvervsliv og direkte ødelæggende for virksomheder i visse brancher. Derfor er der brug for, at virksomhederne får hurtig og præcis besked om, hvordan de kan søge kompensation. Det bør meldes ud samtidig med, at nye restriktioner meldes ud, sige

Godt med forbedring af seniorpension10.10.2020 09:14:04 CESTPressemeddelelse

Ledernes Hovedorganisation er tilfreds med, at et flertal i Folketinget i nat har besluttet at forbedre muligheden for at gå på seniorpension for dem, der ikke længere har helbred til at arbejde. Derimod er det uhensigtsmæssigt, at særlige grupper kan gå på tidlig pension uden skelen til deres helbred. Og det er problematisk, at den nye ordning om tidlig pension vil trække næsten 10.000 ud af arbejdsmarkedet.