Selvstændige frygter Amazon, men ser også muligheder

Ny undersøgelse blandt selvstændige: Amazon bliver en udfordring.

Ifølge eksperter er det et spørgsmål om ikke særlig lang tid, inden Amazon etablerer sig i Danmark – Og når det sker, så er der ingen tvivl om, at det i den grad vil rokke ved den danske detailhandel.

Allerede i dag kan danskerne handle på Amazons hjemmeside, men man må forvente en leveringstid på 4-7 dage.

Når Amazon etablerer sig i Danmark, vil det blandt andet blive muligt at få leveret varerne dag til dag, ligesom man som sælger vil kunne bruge Amazons markedsplads til at afsætte ens produkter.

Mange selvstændige erhvervsdrivende – og særligt dem der er beskæftiget i detailbranchen - forventer, at Amazon bliver en udfordring, viser en ny stor undersøgelse fra DANA, de selvstændige a-kasse. Men både inden for og uden for detailbranchen ser man også muligheder, når Amazon kommer.

To-tredjedele (67 procent) af de adspurgte selvstændige mener, at det vil få store konsekvenser for detailhandlen, når Amazon etablerer sig i Danmark (76 procent hvis man isoleret ser på selvstændige beskæftiget i detailbranchen). Men næsten halvdelen ser også muligheder heri (det gælder 48 procent af alle de adspurgte, og 43 procent af de der er beskæftiget i detailhandlen).

»Lige meget hvor meget man ønsker, at Amazon ikke kommer til Danmark, så bliver det virkelighed inden for en overskuelig fremtid. Man kan ikke bremse udviklingen. Det eneste, man kan gøre, er at konkurrere på nogle andre parametre som for eksempel service eller ved at give kunden en unik og uforglemmelig oplevelse, når han eller hun besøger ens butik,« siger Bendt Nolsøe, der er salgs- og marketingchef i DANA, og tilføjer:

»Jeg synes, det er opløftende at så mange selvstændige - og særligt de der er beskæftiget i detailhandlen - ser muligheder i forbindelse med, at Amazon etablerer sig i Danmark. Der er ingen tvivl om, at det vil ændre meget og også kan åbne døren yderligere for et internationalt salg for mange selvstændige erhvervsdrivende,« fastslår han.

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er gennemført online blandt DANAs medlemmer i perioden 3. – 6. august 2018.

588 selvstændige erhvervsdrivende har svaret - herunder 113 beskæftiget direkte i detailbranchen.

For yderligere spørgsmål - kontakt venligst Bendt Nolsøe på telefon 5218 7798

Ønskes den fulde undersøgelse fremsendt - kontakt venligst Nikolaj Henum på 2141 9816

DANA er a-kassen for selvstændige. DANA har i dag cirka 25.000 medlemmer. Ud over at være et forsikringsprodukt for selvstændigt erhvervsdrivende i tilfælde af ledighed, tilbyder DANA også dets medlemmer en række andre ydelser så som netværksmøder, foredrag og kurser til brug for at få succes som selvstændig

Salgs og marketingchef Bendt Nolsøe: 5218 7798