Seks virksomheder skal kæmpe om at blive Årets Klimaiværksætter

Der er 250.000 kr. på højkant, når seks grønne iværksættervirksomheder under Klimafolkemødet i Middelfart skal dyste om at blive den tredje vinder af konkurrencen Årets Klimaiværksætter

Simone Westergaard (tv) og Frederikke Dahl, idékvinderne bag Mewalii, vandt Årets Klimaiværksætter 2021. I år har de været en del af den jury, der har valgt finalisterne.

Genbrug af tennisbolde, dyrkning af kød via stamceller samt sæbe og kosmetik baseret på bæredygtige ingredienser. Det er forretningsidéerne bag tre af de seks virksomheder, som er nomineret til titlen "Årets Klimaiværksætter 2022". Vinderen skal findes fredag 2. september kl. 11-14 under det nationale klimafolkemøde i Middelfart, og de seks finalister er fundet i et bredt ansøgerfelt.

- Det er nu tredje år, vi kårer Årets Klimaiværksætter. Hvert år har jeg været bekymret for, om der findes tilstrækkeligt med gode kandidater. Og det må jeg bare sige, at det gør der. Det vrimler faktisk med nystartede virksomheder, som kombinerer gode forretningsidéer med produkter eller teknologier, som bidrager positivt til den grønne omstilling, siger kommunikationsdirektør Bjarne Jacobsen fra Middelfart Sparekasse.

I samarbejde med de seks regionale erhvervshuse bliver der fundet kandidater fra hele landet, og Middelfart Sparekasse donerer 250.000 kr. til den fortsatte udvikling af vinder-virksomheden.

Et stort skub fremad

I 2021 var det Mewalii, der løb med sejren. Virksomheden udvikler bæredygtige og bionedbrydelige hygiejnebind.

-  Vi er stadig i udviklingsfasen, og de 250.000 kr. har hjulpet os godt på vej mod at få vores bind i produktion, hvilket nu er lige om hjørnet. Samtidig gav konkurrencen os mange kontakter og åbnede nye muligheder for os, siger Frederikke Dahl, som har stiftet Mewalii sammen med Simone Westergaard.

De var som sidste års vindere med til at udpege de seks virksomheder, som skal i finalen i år, og de er imponerede over feltet.

-  Det var en vildt svær opgave at finde finalisterne, for alle kandidater var meget stærke, siger Frederikke Dahl.

Hele landet er med

Ikke desto mindre lykkedes at finde seks finalister. For at sikre repræsentation fra hele landet, så skal der findes én finalist fra hvert af de seks erhvervshuse. ARIS Robotics, Fyn, Meat Tomorrow, Hovedstaden, Dots.Recycling, Nordjylland, FuelVision, Sjælland, Textile Change, Sydjylland, samt NorFalk fra Midtjylland er navnene på de seks finalister.

På scenen i Middelfart Sparekasses hovedsæde skal de den 2. september levere deres livs måske vigtigste pitch for de fire dommere, som skal finde vinderen: Astrid Haug, selvstændig inden for bl.a. sociale medier og klimakommunikation, Tine Thygesen, iværksætter og bestyrelsesmedlem, Flemming Møldrup, livsstilsekspert og virksomhedsrådgiver, samt Martin Baltser, adm. direktør i Middelfart Sparekasse.

Der er et begrænset antal pladser til at overvære konkurrencen, men det er muligt at følge med via livestreaming på folkemødeområdet uden for sparekassens hovedsæde.

__________________________________________________________________

Fakta - de seks finalister:

- NorFalk (Midtjylland) udvikler og producerer sæbe, kosmetik og vaskemidler af bæredygtige ingredienser, surfaktanter.

- Textile Change (Sydjylland) separerer tekstiler baseret på blandingsfibre med henblik på genbrug.

- FuelVision (Sjælland) har udviklet en app, som kan hjælpe piloter med at spare op til 14 procent brændstof ved at flyve mere brændstoføkonomisk

- Dots.Recycling (Nordjylland) genbruger brugte tennisbolde, enten som padelbolde, filtpuder til stole eller granulat og filt til brug i bl.a. skoproduktion

- Meat Tomorrow (Hovedstaden) producerer kultiveret kød ud fra stamceller

- ARIS Robotics (Fyn) har udviklet en robot, som kan affaldssortere ved hjælp af kunstig intelligens.

___________________________________________________________________

Fakta – om Årets Klimaiværksætter

- Middelfart Sparekasse og de seks regionale erhvervshuse kårer i år for tredje gang Årets Klimaiværksætter

- Det sker under det nationale Klimafolkemøde i Middelfart til arrangementet KlimaBoost, der holdes i Middelfart Sparekasses hovedsæde, som er placeret midt i folkemøde-området.

- Alle virksomheder under fem år og med en grøn forretningsmodel kan søge. Der vælges seks finalister, som pitcher for et dommerpanel, og vinderen får 250.000 kr. til den videre udvikling af virksomheden.

Peter Sørensen er ny rådgiver i Middelfart Sparekasse i Aarhus8.9.2022 13:59:21 CEST | Pressemeddelelse

Navne: Middelfart Sparekasse har budt velkommen til en erfaren herre i afdelingen i Aarhus. Det er 54-årige Peter Sørensen, som har arbejdet i finanssektoren, siden han startede som elev i det daværende Unibank i Skanderborg 1991. Senest har han arbejdet seks år som rådgiver i Nykredit, men nu er det altså Middelfart Sparekasses kunder, som kan få gavn af Peter Sørensens mange års erfaring. - Det bedste ved jobbet som rådgiver er, at tale med kunderne. Det giver mig en glæde, hvis jeg kan hjælpe dem med deres planer, ønsker og drømme. Jeg har valgt Middelfart Sparekasse, fordi jeg har hørt så meget godt om stedet fra tidligere kolleger, som nu arbejder i Middelfart Sparekasse. Derudover synes jeg også, at det er spændende at komme til et sted, som er en mindre enhed. Det har jeg ikke prøvet før, siger Peter Sørensen. Han bor sammen med sin hustru Heidi i Skanderborg, hvor han er født og opvokset. Sammen har de to voksne børn, som er flyttet hjemmefra. Der er dog stadig både hund og kat

Lene Størup er ny rådgiver i Middelfart Sparekasse i Odense8.9.2022 13:55:40 CEST | Pressemeddelelse

Navne: Middelfart Sparekasse har budt velkommen til en ny rådgiver i afdelingen i Odense. Det er 52-årige Lene Størup, som kommer fra en tilsvarende stilling i Sparekassen Sjælland Fyn – ligeledes i Odense. Hun har arbejdet i finanssektoren i 32 år, heraf de seneste 20 år i Sparekassen Sjælland Fyn, men nu er det altså kunderne i Middelfart Sparekasse i Odense, som kan få glæde af Lene Størups mange års erfaring. Hun får for fremtiden sin daglige gang i afdelingen på Dalumvej, hvor hun skal arbejde med privatkunder. - Det bedste ved mit arbejde er kontakten med kunderne. Som rådgiver følger man folk igennem livets forskellige faser, og det er meget givende at hjælpe dem med at få opfyldt deres økonomiske drømme. Jeg har valgt Middelfart Sparekasse, fordi jeg har hørt meget godt om sparekassen gennem tidligere kolleger og venner. Især har jeg hørt meget godt om Odense-afdelingen, hvor jeg skal være. Så det glæder jeg mig meget til, siger Lene Størup. Hun stammer fra Nordjylland, men har