Seks ud af ti danskere ved ikke, hvordan forsikringen dækker billejen på ferien

Lejer du bil på din ferie i Danmark eller udlandet, dækker din egen rejseforsikring ofte selvrisikoen. Alligevel er seks ud af ti danskere ikke klar over, hvordan deres egen forsikring dækker billejen. Det kan koste ekstra penge på ferien, lyder det fra Codan.

Foto: Codan

Når en dansker får nøglerne i hånden til lejebilen i ferien, er det i seks ud af ti tilfælde ikke med viden om, hvordan den private forsikring dækker.

Det viser en ny rundspørge, som YouGov har foretaget for Codan. I rundspørgen svarer 61 %, at de ikke ved, hvordan deres egen forsikring dækker, når de lejer en bil på ferie i Danmark eller udlandet.

”Rundspørgen viser, at der desværre er mange, som ikke er klar over, hvordan de er forsikret, når de lejer feriebil. Det kan let betyde, at de tegner en ekstra, men unødig forsikring,” siger Camilla Amstrup, privatkundedirektør i Codan.

Ved ikke at rejseforsikring dækker selvrisiko

Når du lejer bil på ferien, er forsikring mod indbrud, skrammer og andre skader som regel med i prisen for billejen. Men selvrisikoen for udgifterne ved tyveri eller en skade er ofte ikke med i lejeprisen, og derfor tilbyder biludlejerne ofte en tillægsforsikring, der dækker selvrisikoen.

Men den private rejseforsikring dækker i de fleste tilfælde – og blandt andet med Codans rejseforsikring – en del af selvrisikoen, når du lejer bil på ferien.

I rundspørgen understreges den manglende viden ved, at 76 % svarer, at de ikke ved, at de fleste rejseforsikringer dækker selvrisiko.

”Billejeselskabernes ekstra forsikring, der dækker selvrisikoen ved billejen, er i de fleste tilfælde unødvendig, når du har en rejseforsikring med i baglommen. Det er bemærkelsesværdigt mange danskere, som ikke er klar over det. Det kan det tyde på, at mange vælger at tegne en dobbeltforsikring i forbindelse med billejen. Det er ærgerlige penge at bruge på ferien, når man hellere vil bruge dem på en ekstra god middag eller is til familien,” siger Camilla Amstrup.

Husk at tjekke dine forsikringer

Ifølge rundspørgen har 56 % af de adspurgte lejet en bil på ferien inden for de seneste ti år. Det er dermed et stort antal billejer, hvor det er en god idé at undersøge, hvilke forsikringer det er godt at have på plads eller fravælge på ferien, forklarer Camilla Amstrup.

”Vi danskere er rejselystne, og et stort antal af os benytter også en lejebil på ferieturen. Men vores rundspørge viser, at det for rigtig mange er en god idé at tjekket, hvordan forsikringerne dækker på ferien. Både når det handler om billeje, men også om du er dækket, hvis din bagage er forsinket, flyet er aflyst eller du skal på skitur. På den måde sikrer du, at du ikke betaler for meget og er dækket på bedst mulig måde,” siger hun.

Læs mere om Codans rejseforsikring her: https://www.codan.dk/privat/forsikringer/verdensrejseforsikring

Fakta om rejseforsikring og billeje

• Codans rejseforsikring dækker selvrisiko på lejet bil, motorcykel eller knallert.
  • 56 % har inden for de seneste 10 år lejet bil ifm. ferie i Danmark eller udlandet.
  • 61 % svarer, at de ikke ved, hvordan deres egen forsikring dækker ved billeje på ferien i Danmark eller udlandet.
  • 76 % ved ikke, at de fleste rejseforsikringer også dækker en del af selvrisikoen, når du lejer en bil i Danmark eller udlandet i forbindelse med en ferie.
  • YouGov har spurgt 1.000 repræsentativt udvalgte danskere i juli 2019.

Kilde: Codan og YouGov

Foto: Codan
Camilla Amstrup, privatkundedirektør, Codan

Codan vil hjælpe bekymrede kunder: De kan nu ekstraordinært få dækket aflysning af usikre ferieplaner19.5.2020 06:50:00 CESTPressemeddelelse

Covid-19 påvirker fortsat rejseaktiviteter i hele verden, og et stigende antal kunder i Codan henvender sig med spørgsmål om at ændre eller aflyse sommerplaner. En del skal snart betale for ferier, der muligvis ikke kan eller ønskes at blive gennemført, og flere har allerede indbetalt det første depositum, da de bookede rejsen. Codan har derfor ekstraordinært besluttet at dække refundering af depositum og opfordrer kunder til at kontakte forsikringsselskabet for at høre om deres muligheder. ”Vi vil gerne hjælpe kunder, der er bekymrede for, om de kommer afsted på ferie, da landegrænser er lukkede, og udsigten til, at de åbner, er fortsat usikker. Der er også kunder, som allerede nu ved, at de ikke ønsker at tage af sted på grund af eventuel smitterisiko. Uanset årsagen, er vi klar til at se på, hvordan vi bedst kan hjælpe,” siger Mads Foged, Privatdirektør i Codan. ”Normalt kan afbestillingsforsikringen først benyttes umiddelbart før afrejse. En kunde, der eksempelvis har planlagt en r

Virksomheder risikerer bøder for ulovlige forsikringsforhold: Codan og Salary lancerer løsning14.5.2020 07:20:00 CESTPressemeddelelse

Salary.dk og Codan indgår partnerskab for at automatisere kunders administrative arbejde. Samarbejdet skal reducere de over 1500 bøder, som Arbejdsmarkedets Erhvervssikring årligt udsender for manglende arbejdsskadeforsikring. For Salary er det endnu et skridt mod at forenkle virksomheders administration, og Codan vil udbrede over 100 års erfaring med at rådgive erhvervslivet til nye kunder.

Codan og skandinaviske søsterselskaber reducerer CO2-udledningen med 33% på blot et år5.5.2020 14:45:00 CESTPressemeddelelse

I 2019 reducerede Codan og søsterselskaberne i Sverige og Norge virksomhedens samlede CO2-udledning med en tredjedel sammenlignet med 2018, viser en rapport, som netop er offentliggjort. En stor del af forklaringen findes i en ny tilgang til forretningsrejser, og Codan spår, at coronakrisen kommer til at sætte yderligere turbo på CO2-reduktionen, selv efter samfundet åbner igen.

Bilskader er faldet med 30% efter nedlukningen af Danmark: Codan opfordrer til at få justeret bilforsikringen9.4.2020 13:30:00 CESTPressemeddelelse

Som led i en række tiltag for at understøtte samfundet i en krisetid kommer Codan, Danmarks tredjestørste forsikringsselskab, nu med en opfordring til forsikringskunder om at få tjekket deres bilforsikring, da det kan hjælpe en presset økonomi. Hos bilejere, der eksempelvis er hjemsendt, gået ned i arbejdstid eller arbejder hjemmefra som følge af coronavirus, kan kørselsbehovet have ændret sig markant, og derfor kan dækningen og dermed prisen formentlig justeres for mange kunder. For Codans kunder betyder en markant ændring, at det samlede kørselsbehov for hele året er steget eller faldet med over 5.000 kilometer. Hvis det er tilfældet, vil prisen typisk kunne justeres med op til 10%. Samtidig har kunder i Codan også mulighed for at gå fra årlig til månedlig betaling af bilforsikringen. ”Vi ser lige nu på, hvordan vi bedst kan hjælpe kunder gennem coronakrisen. Det at få justeret bilforsikringen eller ændret betalingsformen kan for de familier, som står i en svær situation, måske medvi