Seks bededage for at få grønne medarbejdere nok

Det ville kræve seks store bededage for at skaffe de medarbejdere, der er brug for i den grønne sags tjeneste frem til 2030, viser nye tal fra TEKNIQ Arbejdsgiverne. Det er naturligvis ikke en mulighed, men det understreger det stigende behov for at skaffe kvalificerede medarbejdere, mener arbejdsgiver- og erhvervsorganisationen.
Der ikke meget, der tyder på, at det vil blive nemmere at skaffe nok kvalificerede medarbejdere til den grønne omstilling af samfundet. Foto: Colourbox

Når den sidste store bededag er afholdt i dag, så er det samtidig goddag til en ekstra arbejdsdag i kalenderen. Alligevel er det langt fra nok til at løse den store udfordring med at skaffe kvalificerede medarbejdere til de store opgaver, der venter derude til den grønne omstilling.

- Kvalificerede medarbejdere er allerede en af de helt store udfordringer for virksomhederne. Den udfordring vil kun vokse sig større de kommende år i takt med at efterspørgslen på blandt andet ladestandere, havvindmøller, energieffektivisering og varmepumper fortsætter, siger Maria Schougaard Berntsen, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne, der organiserer cirka 4.100 virksomheder inden for el, vvs og metal.

Regneeksemplet tager udgangspunkt i en analyse fra projektet “Fremtidens grønne arbejdsmarked” af CONCITO og MandagMorgen. Analysen viser, at der kommer til at mangle 51.000 medarbejdere på det danske arbejdsmarked i 2030 for at indfri de investeringer, der skal til for, at Danmark kan opfylde sin målsætning om at reducere sin udledning med 70 procent frem mod 2030. Det gælder både det offentlige og private arbejdsmarked.

Flere veje til at løse problemet

Finansministeriet vurderer samtidig, at en ekstra arbejdsdag vil øge arbejdsudbuddet med 8.500 fuldtidspersoner. Dividerer man det tal med manglen på medarbejdere, så ville det betyde, at der skulle seks store bededage til for at løse rekrutteringsudfordringen.

- Det er naturligvis ikke en løsning at fjerne helligdage på stribe, men bag det hypotetiske regnestykke lurer en grum sandhed. Nemlig den at vi i Danmark står overfor en stor udfordring med at skaffe nok kvalificerede medarbejdere de kommende år, hvor store årgange går på pension, mens små årgange tager over. Det hænger slet ikke sammen med det boom i bundne arbejdsopgaver, der venter lige om hjørnet, siger Maria Schougaard Berntsen.

Løsningen består af en bred vifte af reformer, vurderer TEKNIQ Arbejdsgiverne. Det handler blandt andet om flere seniorer på arbejdsmarkedet, mere udenlandsk arbejdskraft og en endnu større udnyttelse af ny teknologi og kunstig intelligens.

- Men vi kan ikke fæstne vores lid til, at teknologien alene kan lukke hullet. Det vil kræve hårde og svære beslutninger de kommende år, siger Maria Schougaard Berntsen.

Sådan ser regnestykket ud:

Den grønne tænketank Concito vurderer i en analyse, at forskellen mellem udbud og efterspørgsel på det danske arbejdsmarked vil være cirka 51.000 job i 2030.

Her bliver der henvist til tal fra Finansministeriet, som peger på, at den offentlige sektor vil mangle 36.000 medarbejdere i 2030, mens der vil være et ekstra arbejdskraftsbehov på 40.000 personer i den private sektor.

Det vil sige 76.000 personer i 2030, men dertil kommer den forventede stigning i udbuddet af arbejdskraft, som samlet set vurderes til at være 25.000. Derfor lander den reelle mangel på 51.000 personer i 2030.

Finansministeriet vurderer selv, at sløjfningen at store bededag vil øge arbejdsudbuddet med 8.500 fuldtidspersoner årligt.

Ved at dividere 51.000 med 8.500 ender vi på seks store bededage, hvis manglen på arbejdskraft alene skulle løses den vej.

Kilde: Concito/Finansministeriet/TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Yderligere kommentarer kontakt:

Maria Schougaard Berntsen, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne: 77 41 15 74 / msb@tekniq.dk

Michael Degn, presseansvarlig i TEKNIQ Arbejdsgiverne: 77 42 42 27 / mdc@tekniq.dk

Maria Schougaard Berntsen, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer en stor del af virksomhederne i det tekniske erhvervsliv, der er drivkraften i den bæredygtige og digitale vækst i Danmark. Virksomhederne beskæftiger cirka 55.000 medarbejdere og har en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr