Seks af ti ledere: Svært at skaffe arbejdskraft i 2020

Erhvervsledere forventer, at det bliver svært at skaffe medarbejdere i 2020. Især vil der være kamp om faglærte, viser en stor undersøgelse fra Lederne

Danske erhvervslederne forventer et 2020 med stigende omsætning, stigende overskud og flere ansatte. Det viser en ny undersøgelse blandt 10.652 ledere i den private sektor, foretaget af Lederne.

Blandt dem svarer 36 procent, at de venter at øge antallet af medarbejdere i deres virksomhed, mens kun 12 procent venter at skære i medarbejderstaben. Samtidig forudser lederne, at det bliver vanskeligt at skaffe den nødvendige arbejdskraft.

59 procent svarer, at de forventer, at det - generelt eller i en del tilfælde - bliver svært at rekruttere en eller flere af de medarbejdere, der bliver brug for næste år. Især faglærte bliver det en udfordring at tiltrække.

Af de ledere, der venter at ansætte faglært arbejdskraft, svarer 55 procent, at de eller deres virksomhed i en eller anden grad får problemer med at finde egnede kandidater.

- Det er ærgerligt, at regeringen har vedtaget en finanslov, der isoleret set mindsker udbuddet af arbejdskraft, når lederne ude på virksomhederne i den grad har brug for flere medarbejdere. I forvejen står over 30.000 job ubesatte på virksomhederne. Det er altså et akut problem, som politikerne skal prioritere højt. Hvis ikke, der bliver åbnet for mere udenlandsk arbejdskraft, må virksomhederne sige nej til ordrer. Dermed går Danmark glip af både indtjening og nye arbejdspladser, siger Niklas Praefke, cheføkonom hos Lederne

I undersøgelsen svarer knap to ud af tre, at de forventer stigende omsætning det kommende år, og næsten lige så mange venter stigende overskud. Kun omkring hver tiende venter fald i omsætning eller overskud.

- Hos Lederne forventer vi fortsat vækst men i et lavere tempo end tidligere. Det er bl.a. manglen på arbejdskraft, som trækker væksten ned, siger Niklas Praefke.

Kvindelige ledere tjener 13 procent mindre end deres mandlige kolleger9.12.2019 09:23:58 CETPressemeddelelse

Ledernes nye lønstatistik viser, at de kvindelige medlemmer i den private sektor i gennemsnit tjener 13,3 procent mindre end mændene. Halvdelen af forskellen kan dog forklares med forskelle i blandt andet branche, uddannelse og anciennitet. Lederne mener, at barselsreglerne skal ændres for at fremme kvinders løn- og karriereudvikling. Og det er meget glædeligt, at DI nu også støtter mere orlov til mænd.

Julefrokosten er også for chefen3.12.2019 16:10:00 CETPressemeddelelse

Julefrokosterne rundt omkring på landets arbejdspladser er i disse uger i fuld gang. Og en ægte dansk julefest er for mange lig med fest, dans og masser af alkohol. Men hvordan skal chefen forholde sig til festen? Det har Michael Uhrenholt, ledelsesrådgiver og teamchef hos Lederne, tre gode råd til. 1) Deltag til festen! Det første og vigtigste råd er, at du skal deltage til festen – hvis altså du kan. Julefrokosten er lige så meget din fest, som den er medarbejdernes. Og vælger du at blive hjemme, kan det sende et signal til dine medarbejdere om, at du ikke vil bruge tid på dem. Hvornår du skal tage hjem, afhænger af dit eget humør og stemningen. Vær opmærksom på dine medarbejdere og mærk ’temperaturen’ til festen – og lad vær med at tage tidligt hjem ’bare fordi’. En tidlig retræte kan måske blive opfattet som om, du ikke er komfortabel i samværet med dine medarbejdere. 2) Beslut dig for din rolle – inden festen starter Om du som leder skal holde dig til sodavand og gå tidligt hjem e