Sej kamp for Betina at blive Årets Lærling

I en alder af 40 år er Betina Vandel fra Jelling blevet uddannet som styrings- og reguleringsteknikker. Til svendeprøven scorede hun topkarakter, og mandag kårede Dansk Industri hende Årets Lærling i Trekantområdet 2018.

- Betina har virkelig kæmpet en sej kamp og er endt med et rigtig flot resultat. Hun er gået fra ufaglært til uddannet styrings og reguleringsteknikker, til trods for at hun er mor til to børn, der nu er 8 og 13 år og hun selv lider af ordblindhed. Det er imponerende, siger fabriksdirektør Kenneth Lund, Tricon Electric i Kolding, hvor Betina Vandel har været lærling.

Betina Vandel startede i 2008 hos Tricon Electric som ufaglært montør, efter hun havde haft flere ufaglærte job. Senere sagde hun ja tak til et tilbud om at gå i lære - og til at investere den tid, det kræver, oven i familieforpligtelserne.

- Mange gange undervejs har jeg været tæt på at fortryde. Godt jeg ikke gjorde det. Jeg er superglad for prisen og synes, at det er en anerkendelse af, at man kan nå meget, hvis man gør en ekstra indsats, siger Betina Vandel.

- Skoleforløbene har været hårde, men med kollegaers støtte og en kæmpe ekstra indsats fra Betina, hvor dagligdagen i familien samtidig skulle fungere, er hun kommet igennem, siger Kenneth Lund.

Betina Vandel fik overrakt prisen som Årets Lærling af formanden for DI Trekantområdet, adm. direktør Helle F. Andersen, Exxit 59 A/S, Vejle og borgmester Jørn Pedersen, Kolding Kommune, i forbindelse med regionalforeningens erhvervstræf i Vejle mandag.

- Tricon Electric skal have ros for at give Betina muligheden for at få den faglige uddannelse, hun står med i dag. Det er et rigtig godt eksempel for andre virksomheder. Det giver ikke mindst troen på, at det kan lade sig gøre at tage en faglig uddannelse -  også selvom man er ordblind - og det giver troen på, at der blandt vore ufaglærte voksne medarbejdere findes rigtig mange, der vil have glæde af at tage en faglært uddannelse, siger Helle F. Andersen.

Yderligere oplysninger fås hos chefkonsulent Johan H. Pedersen, tlf. 4084 3207, e-mail jhp@di.dk, eller pressekoordinator Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

Download
Årets Lærling 2018 Betina Vandel, i midten Kenneth Lund, Tricon Electric, formand for DI Trekantområdet Helle F. Andersen og Koldings borgmester Jørn Pedersen ved prisoverrækkelsen i Vejle i dag. Foto: Nils Rosenvold.
Download

Mail: jhp@di.dk

Sekretær Karen Blum
Mail: kab@di.dk

Helle F. Andersen genvalgt som formand for DI Trekantområdet28.5.2018 15:19pressemeddelelse

Adm. direktør Helle F. Andersen, Exxit59 A/S er blevet genvalgt som formand for DI’s lokale bestyrelse i Trekantområdet. Helle F. Andersen tager dermed hul på sin anden hele periode som formand. Der var ligeledes genvalg til de to næstformænd Mejeridirektør Jørgen Greve, Arla Foods Amba og CEO Søren Maarssø, Tresu A/S. Følgende blev nyvalgt til bestyrelsen: Operations Director Jan Ditlevsen, ITW Construction Products A/S, Vice President Bjarne Søndergaard, Alfa Laval Kolding A/S, og HR direktør Thomas Bundgaard, Siemens Gamesa Renewable Energy A/S.