Sebastian Klein giver alt til dyrene

Sebastian Klein udkommer i dag, d. 4. marts 2021, med bogen ”Verdens 100 mest truede dyr”. En bog han selv kalder den vigtigste, han nogensinde har skrevet. Hvorfor? Fordi den sætter fokus på truede dyr, deres levesteder og den naturkrise, verden står overfor. Indtjeningen fra salget af bogen går til WWF Verdensnaturfonden.

FN fortæller, at én ud af fire dyre- og plantearter i dag er i fare for udryddelse, mens WWF’s Living Planet Report 2020 viser, at vi på mindre end 50 år har set en dramatisk global reduktion af populationer af pattedyr, fugle, padder, krybdyr og fisk på hele 68 procent. Udryddelsen af arter er 10 til 100 gange højere end gennemsnittet de sidste 10 millioner år, og denne hastighed er accelererende.

”Verdens natur er i fare. Levesteder forsvinder, og unikke og fantastiske dyrearter uddør med voldsom hast. For nogle arter er det for sent, men for de fleste er der stadigvæk håb. Hvis vi sikrer og beskytter naturen og dyrenes levesteder mod produktion og udnyttelse, kan vi ændre den negative udvikling og bremse tabet af natur. WWF har fokus på hele verdens dyreliv, og sammen med dem kan vi almindelige mennesker sætte ind og hjælpe der, hvor det gør allermest gavn,” siger Sebastian Klein.

Bogen gør en forskel
I Australien bliver der fældet så mange træer, at koalabjørnene har vanskeligt ved at finde hinanden og derfor ikke kan forplante sig. I Afrika kæmper dværgflodhesten for overlevelse, fordi den bliver jaget ulovligt. I Myanmar er Dholen, en lille vild hund, truet af nye store veje, der vil skære landskabet over i to. Og i Danmark har vi den truede snæbel, en sjælden laksefisk, der kun findes i Vadehavet. Sebastian Klein fortæller om de 100 dyr i verden, som er allermest truet. Han fortæller samtidig om projekter, der hjælper dyrene, og bagerst i bogen kommer han med råd til, hvad man selv kan gøre for at hjælpe med at beskytte og bevare dyrs levesteder.

”Naturen og dyrenes levesteder forsvinder med alarmerende hastighed, og der sker en masseudryddelse af dyre- og plantearter, som vi ikke har set magen til siden en enorm meteor udslettede dinosaurerne for 65 millioner år siden. Vi er nødt til at gøre noget nu, hvis vi skal nå at hjælpe naturen tilbage på sporet,” siger Bo Øksnebjerg, generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden, og fortsætter:

”Sebastian Klein er en fantastisk formidler med en kæmpe viden om verdens truede dyr og natur. Jeg er sikker på, at hans nye flotte bog vil gøre endnu flere voksne og børn opmærksomme på, at verdens dyreliv er noget helt specielt, der er værd at bevare. Og endnu vigtigere – at der absolut ingen tid er at spilde. Og så er ”Verdens 100 mest truede dyr” både en gave til mennesker og dyr, fordi Sebastian sammen med Forlaget Carlsen generøst har indgået et samarbejde med WWF Verdensnaturfonden i forbindelse med udgivelsen,” siger Bo Øksnebjerg.

Køber man bogen, hjælper man dyrene og støtter dermed den gode sag. Sebastian Klein tjener nemlig ikke penge på udgivelsen, så Forlaget Carlsen kan donere hele sin indtjening på salget af 10.000 bøger til WWF Verdensnaturfondens arbejde med bevarelse af truede dyrs levesteder.

Bogen kan blandt andet købes i WWF Verdensnaturfondens webshop her.

Og bogens forside kan hentes her.

(+45) 5132 9503 / sebastian.wulf@wwf.dk

Forlaget Carlsen
Gyrith Ravn, pressekoordinator
(+45) 2154 5750 / gra@lrforlag.dk

WWF har kontorer i 80 lande og mere end 1.200 projekter over hele verden. WWF er en af verdens største og mest indflydelsesrige organisationer med mere end fem millioner støtter globalt. WWF’s stærke position gør, at vi spiller en væsentlig rolle, når beslutninger skal tages globalt som nationalt. WWF’s mission er at stoppe forringelsen af jordens naturlige miljø og skabe en fremtid, hvor mennesker lever i harmoni med naturen. WWF Verdensnaturfonden er den danske afdeling af World Wide Fund for Nature.

Overfiskeri og bifangst truer europæiske hajer og rokker12.4.2021 06:02:00 CEST | Pressemeddelelse

62 ud af 110 hajarter og rokker er truet af overfiskeri og bifangst. Det viser en ny rapport fra WWF, der har undersøgt konsekvenserne af erhvervsfiskeri i portugisiske farvande. Med anslåede 1,5 millioner årlige fangster er Portugal det land i EU, der har det tredje højeste antal haj- og rokkefangster efter Spanien og Frankrig. Bifangst er også et stort problem for hajer og rokker i Danmark, hvor mindst 11 ud af 28 arter anses for at være truet af global udryddelse*.

Folkebevægelse skal hjælpe Danmarks biodiversitet23.3.2021 06:32:00 CET | Pressemeddelelse

Det står skidt til for Danmarks vilde natur og biodiversitet. Den danske natur har brug for plads, og de danske arter har brug for levesteder. Arterne forsvinder hurtigere end nogensinde før, og ifølge den seneste kortlægning er 1.844 danske plante-og dyrearter lige nu i fare for at uddø. Derfor kalder ’Danmarks Vilde Haver’ igen på danskernes hjælp. ”Det kræver en folkebevægelse,” mener WWF, Haveselskabet og IKEA, der står bag projektet.

WWF: Sådan beskytter vi havet12.3.2021 06:32:00 CET | Pressemeddelelse

Fem enkle principper. Det er WWF Verdensnaturfondens opskrift til at sikre en bedre beskyttelse af havet, som efter alt for mange års overudnyttelse er i stærk kritisk tilstand. WWF, der for nyligt er kommet med forslag til placeringen af de 13 nye naturnationalparker til lands, kommer igen regeringen i forkøbet og præsenterer fem grundprincipper for beskyttelse af naturområder til havs. Udpegelsen af effektivt beskyttede områder i danske farvande er også et krav fra EU og bliver et centralt emne i den kommende havplan, der præsenteres senere på måneden.

Ny rapport: Affaldet i havet omkring Grønland er fra Grønland selv9.3.2021 06:32:00 CET | Pressemeddelelse

Plastikaffald i verdenshavene er et voksende miljøproblem. Det gælder i det meste af verden og desværre også i Grønland. En undersøgelse af affald indsamlet langs den grønlandske vestkyst viser, at størstedelen af affaldet stammer fra Grønland selv. Og det skal der gøres noget ved – for naturen og dyrenes skyld, mener blandt andre WWF Verdensnaturfonden. Resultaterne fra undersøgelsen bliver præsenteret ved ’International Symposium on Plastics in the Arctic’ i begyndelsen af marts 2021.