Se billederne: Danmark gik i sort i en time lørdag aften

En lang række kommuner, virksomheder og danskere slukkede lørdag aften d. 27. marts lyset i en time. Det skete i anledning af WWF’s globale initiativ ’Earth Hour’, der hvert år sætter fokus på planetens presserende natur- og klimakrise. Se nogle af billederne her.

Foto af: Sund & Bælt

Earth Hour er verdens største opråb på planetens vegne, og der er mere end nogensinde brug for, at virksomheder, borgere og politikere står sammen og giver kloden en stemme og sætter handling bag ordene. Traditionen tro var en række verdenskendte vartegn med til at sprede budskabet lørdag aften.

Hele verden - og Danmark - gik i sort

Earth Hour var ligesom i 2020 på grund af COVID-19 et digitalt initiativ. Byer og vartegn i hele verden støttede op – fra Paris til Hong Kong. Og til Danmark, hvor blandt andet en lang række kommuner slukkede gadebelysningen udvalgte steder.

Dertil slukkede blandt andre Kronborg Slot, Randers Regnskov, Øresundsbroen, Storebæltsbroen og Københavns Rådhus lyset i en time fra kl. 20.30.

Find billeder fra nogle af de mørklagte steder her:

Earth Hour 2021 slog rekord for det globale initiativ. I år deltog nemlig 192 lande på tværs af kloden i bevægelsen, og det blev blandt andet markeret på sociale medier. Samlet set har indhold på sociale medier med hashtagget #EarthHour og andre relaterede hashtags genereret mere end 6,7 milliarder visninger fra januar til marts 2021.

Hvorfor slukker vi lyset?

Verdens biodiversitet er truet, hver fjerde dyre- og planteart er i fare for udryddelse, og naturen er ude af balance. Vi mister på verdensplan vilde dyr, biodiversitet og enestående natur som aldrig før, og der er brug for større handling for at beskytte mennesker og natur. Nu mere end nogensinde, hvor COVID-19 er et lysende eksempel på, at forholdet mellem mennesker og naturen er kritisk for verdens fremtid.

WWF’s Living Planet Report 2020 viser blandt andet, at vi på mindre end 50 år har set en dramatisk global reduktion af populationer af pattedyr, fugle, padder, krybdyr og fisk på hele 68 procent.

”Vi slukker lyset for at sætte fokus på, at vi mister vilde dyr, biodiversitet og enestående natur som aldrig før. Earth Hour er verdens største opråb på planetens vegne, og der er mere end nogensinde brug for, at vi står sammen og giver vores klode en stemme. Naturen er i krise, men den er også nøglen til at løse nogle af vor tids største globale udfordringer. Skovene opsuger for eksempel drivhusgasser fra luften og holder på regnen, så mennesket kan få drikkevand. Derfor opfordrer vi danskerne til sammen med virksomhederne og kommunerne at deltage i årets Earth Hour. Når kloden går i sort, viser vi, at vi forventer, at verdens beslutningstagere lytter og handler,” siger Bo Øksnebjerg, generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden og fortsætter:

”Earth Hour er mere end bare en time, hvor vi slukker lyset for planeten. Det er en bevægelse for vores fremtid.”

Læs mere om Earth Hour her.

Kontakt:
(+45) 5132 9503 / sebastian.wulf@wwf.dk

Earth Hour i Paris 2021. Foto WWF-France
Earth Hour i Paris 2021 (slukket). Foto WWF-France
Earth Hour i Rom 2021. Foto: Emanuele Coppola / WWF-Italy
Earth Hour i Rom 2021 (slukket). Foto: Emanuele Coppola / WWF-Italy

Earth Hour 2021

I år finder Earth Hour sted lørdag den 27. marts 2021 kl. 20.30 – 21.30 og fremhæver det presserende behov for at tackle naturtab og klimaforandringer. Med beviser, der peger mod en tæt sammenhæng mellem naturens ødelæggelse og stigende forekomster af pandemier som COVID-19, forsøger Earth Hour 2021 at forene folk til at tale på naturens og planetens vegne.

2021 er et skæbnesvangert år med afgørende muligheder for at ændre vores forhold til naturen. I år skal verdens beslutningstagere nemlig tage kritiske beslutninger omkring natur, klimaforandringer og bæredygtig udvikling. Følgevirkningerne af disse beslutninger vil forme vores planetens fremtid i kommende årtier, og Earth Hour er en vigtig mulighed for at opråbe beslutningstagere til handling, der skal beskytte vores planet.

Sidste år var Earth Hour på grund af COVID-19 for første gang et digitalt initiativ, og bevægelsen samlede folk fra hele 190 lande, der markerede initiativet online. Det genererede over 3 milliarder visninger på sociale medie med hashtagget #EarthHour og andre relaterede hashtags.

Da COVID-19 stadig raser, er Earth Hour igen i år online, hvor millioner af mennesker over hele verden inspireres til at tale for naturen.

Overfiskeri og bifangst truer europæiske hajer og rokker12.4.2021 06:02:00 CEST | Pressemeddelelse

62 ud af 110 hajarter og rokker er truet af overfiskeri og bifangst. Det viser en ny rapport fra WWF, der har undersøgt konsekvenserne af erhvervsfiskeri i portugisiske farvande. Med anslåede 1,5 millioner årlige fangster er Portugal det land i EU, der har det tredje højeste antal haj- og rokkefangster efter Spanien og Frankrig. Bifangst er også et stort problem for hajer og rokker i Danmark, hvor mindst 11 ud af 28 arter anses for at være truet af global udryddelse*.

Folkebevægelse skal hjælpe Danmarks biodiversitet23.3.2021 06:32:00 CET | Pressemeddelelse

Det står skidt til for Danmarks vilde natur og biodiversitet. Den danske natur har brug for plads, og de danske arter har brug for levesteder. Arterne forsvinder hurtigere end nogensinde før, og ifølge den seneste kortlægning er 1.844 danske plante-og dyrearter lige nu i fare for at uddø. Derfor kalder ’Danmarks Vilde Haver’ igen på danskernes hjælp. ”Det kræver en folkebevægelse,” mener WWF, Haveselskabet og IKEA, der står bag projektet.

WWF: Sådan beskytter vi havet12.3.2021 06:32:00 CET | Pressemeddelelse

Fem enkle principper. Det er WWF Verdensnaturfondens opskrift til at sikre en bedre beskyttelse af havet, som efter alt for mange års overudnyttelse er i stærk kritisk tilstand. WWF, der for nyligt er kommet med forslag til placeringen af de 13 nye naturnationalparker til lands, kommer igen regeringen i forkøbet og præsenterer fem grundprincipper for beskyttelse af naturområder til havs. Udpegelsen af effektivt beskyttede områder i danske farvande er også et krav fra EU og bliver et centralt emne i den kommende havplan, der præsenteres senere på måneden.

Ny rapport: Affaldet i havet omkring Grønland er fra Grønland selv9.3.2021 06:32:00 CET | Pressemeddelelse

Plastikaffald i verdenshavene er et voksende miljøproblem. Det gælder i det meste af verden og desværre også i Grønland. En undersøgelse af affald indsamlet langs den grønlandske vestkyst viser, at størstedelen af affaldet stammer fra Grønland selv. Og det skal der gøres noget ved – for naturen og dyrenes skyld, mener blandt andre WWF Verdensnaturfonden. Resultaterne fra undersøgelsen bliver præsenteret ved ’International Symposium on Plastics in the Arctic’ i begyndelsen af marts 2021.