SBTi godkender Salling Groups klimamål
Investeringer for 2,4 milliarder i omstilling til vedvarende energikilder og ikke mindst krav til leverandørerne om at sætte ambitiøse, reelle og realiserbare klimamål, der matcher målsætningerne i FN’s Parisaftale.
Dét og mange flere initiativer, der alt sammen er en del af Salling Groups klimaambition, er medvirkende årsag til, at det internationalt anerkendte Science Based Targets initiative har godkendt dagligvarekoncernens mål for reduktion af CO2e-udledning.
”Vores klimaambition er baseret på omfattende mængder data og beregninger, og vi er utrolig stolte over, at de ambitiøse mål, vi har sat for ikke bare vores egen drift, men for at få hele vores værdikæde med ombord på rejsen mod en mindre klimabelastende dagligvarehandel, nu er blevet videnskabeligt validerede. Med godkendelsen ved vi, at vi er på rette vej,” siger kommende CEO for Salling Group Anders Hagh, der som nuværende CFO har ansvaret for den enorme mængde data og beregninger, der ligger til grund for koncernens klimamål.
At målene er godkendt betyder nemlig, at den plan, Salling Group har lagt, for at opnå en såkaldt Net Zero-drift i 2050, er både realistiske og realisérbare. Eller sagt på mere jordnært dansk: Ved at følge planen, kan Salling Group forvente i 2050, at varerne på hylderne - fra produktet bliver dyrket, forarbejdet, transporteret, solgt og konsumeret - ikke efterlader sig et negativt CO2e-aftryk.
Her-og-nu-handling på langsigtede mål
”2050 lyder som en uendelig fjern fremtid, men klimamålene er baseret på en nøje kortlægning af hele vores værdikædes udledninger og dermed også en klar plan for, hvor vi kan skære ned og hvornår. Og vi er allerede i fuld gang med at optimere både leverandørernes indsats og ikke mindst vores eget energiforbrug, som er der, hvor vi kan sætte størst ind her og nu,” siger Anders Hagh.
Salling Groups egne reduktioner tæller bl.a. udfasning af fossile brændstoffer, opførelse af solcelleanlæg og el-ladestandere, udskiftning til varmepumper, LED-lys og montering af låger på køl- og frysemøbler i butikkerne samt en målrettet indsats for reducering til et minimum af madspild.
Forpligtelse af leverandører
Salling Groups egne CO2e-udledninger udgør dog kun omkring fem procent af værdikædens samlede udledninger, og til trods for milliardinvesteringen i optimering af energiforbrug og vedvarende energi, ligger den største opgave i at nedbringe CO2e-udledningen i produktion og forarbejdning af de varer, koncernen har på hylderne.
”Det er en kæmpe opgave, som vi har taget hul på ved i første omgang at bede de største af vores leverandører om at sætte sig klimamål i overensstemmelse med Parisaftalen. Mere præcist har vi indtil videre bedt 400 leverandører om at opstille godkendte klimamål inden 2027,” siger Anders Hagh, der glæder sig over, at leverandørerne har taget godt imod initiativet.
Salling Group tilbyder i samarbejde med Carbon Disclosure Project, der er blandt initiativtagerne til the Science Based Targets initiative, løbende onboardingforløb til leverandører, der ikke allerede er i gang med at sætte videnskabeligt baserede klimamål.
Læs mere om Salling Groups klimaambition i Salling Groups Årsrapport 2022
Kontakter
Group CommunicationSalling Group
Tlf:8778 5002press@sallinggroup.comBilleder
Information om Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.
Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
Paris 2024: Store danske virksomheder og topatleter: "Det ligger i vores DNA - Ingen vinder alene!"17.4.2024 13:15:09 CEST | Pressemeddelelse
Nu er der kun 100 dage til OL begynder i Paris. Kampagnen ’Ingen vinder alene’ sætter fokus på Danmarks unikke tilgang, når der skal opnås verdensklasse: Sammenhængen mellem bredde og elite. Danmarks olympiske partnere Salling Group, Danish Crown, Toyota, Poul Schmith og paralympisk partner Elsass Fonden er gået sammen med Team Danmark og Danmarks Idrætsforbund for at vise, hvorfor vi som land bliver ved med at lykkes med at skabe verdensstjerner.
Hæder til Salling Group og ØGO i anerkendt bæredygtighedsundersøgelse8.3.2024 14:10:00 CET | Pressemeddelelse
Salling Group er bedst i sin kategori, mens Nettos varemærke ØGO stryger ind i en samlet top fire i årets Sustainable Brand Index Award™.
Salling Group sætter kurs mod grønnere varetransport4.3.2024 13:52:37 CET | Pressemeddelelse
Transport af varer til Netto, føtex og Bilka skal senest med udgangen af 2040 ske uden fossile brændstoffer. Det vil årligt reducere CO2e-udledningen med knap 50.000 ton, og allerede nu beder Salling Group vognmændene sætte mål for reduktioner.
Nyt samarbejde skal forebygge stroke i danskernes hverdag28.2.2024 08:20:00 CET | Pressemeddelelse
Alt for mange danskere rammes hvert år af stroke, og derfor vil Hjernesagen sammen med Salling Group og Salling Fondene over de kommende år bringe hjernesundhed og forebyggelse af stroke længst muligt ud til danskerne. Det sker ved at tilbyde nem og gratis blodtryksmåling i butikker landet over som del af et nyt, flerårigt strategisk samarbejde med ambition om at løfte danskernes generelle sundhedsniveau.
Salling Group lancerer omfattende mental sundhedsprogram19.2.2024 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
Hver tredje kvinde og hver femte mand i alderen 16-24 år har dårligt mentalt helbred og op mod halvdelen af de erhvervsaktive har søvnbesvær. Med 44.000 kollegaer i Danmark påvirker det også hverdagen i Salling Group, som derfor nu lancerer en indsats, der skal understøtte den mentale sundhed. Virksomheden indgår samtidig i et nyt historiske partnerskab.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum