Salling Group styrker sin markedsposition i historisk 2024
Både top- og bundlinje blev løftet i et tilfredsstillende 2024 præget af et rekordstort investeringsniveau og en ny ambitiøs strategi for de kommende år.

På trods af et dagligvaremarked i Europa, som fortsat er udfordret af høje indkøbspriser og stigende omkostninger, leverede Salling Group en rekordhøj omsætning på 72,2 mia. kr. (70,3 mia. kr. i 2023) drevet af vækst fra såvel eksisterende butikker samt 52 nye på landkortet. EBIT nåede 2,7 mia. kr. (2,4 mia. kr. i 2023) svarende til en EBIT% på 3,7 (3,4% i 2023). Cashflow fra driften blev 4,1 mia. kr. (3,2 mia. kr. i 2023), hvoraf 2,6 mia. kr. blev geninvesteret til fordel for kunder og kollegaer. Investeringsniveauet var det højeste nogensinde.
Årets resultat blev 1,7 mia. kr. (1,6 mia. kr. i 2023).
Med strategien ASPIRE ’28 har Salling Group sat kursen mod fremtiden med mål om at styrke kerneforretningen, foretage markante opkøb og prioritere innovation via etablering af Salling Seeds. Ambitionen er at opnå en samlet omsætning på 100 milliarder kr. i 2028 samt styrke positionen udenfor det danske hjemmemarked. Allerede i strategiens første år, 2024, blev der taget vigtige skridt mod at indfri ambitionerne, som tilsammen skal skabe et mere robust Salling Group.
- Efter et historisk 2024 står vi med en stærk finansiel position i Salling Group. Vores finansielle styrke giver os mulighed for at investere i nye og bedre indkøbsoplevelser for vores kunder samt skabe motiverende og udviklende arbejdspladser for vores mange dygtige kolleger. Vi lancerede i 2024 også vores nye strategi ASPIRE ’28, og med den har vi hævet ambitionsniveauet og udstukket retningen for de kommende år, siger Anders Hagh, administrerende direktør i Salling Group.
I Danmark opnåede Salling Group den højeste markedsandel nogensinde og vandt andele i alle måneder af 2024, som også blev året, hvor virksomheden leverede det højeste investeringsniveau nogensinde. Det konkret med færdigkonvertering af alle danske Netto butikker til det nyeste koncept, ligesom arbejdet med at skabe fremtidens Bilka og føtex er startet. I Netto Tyskland er et stort konverteringsarbejde af eksisterende butikker i gang, mens Netto Polen udruller version 4.0 af sit butikskoncept og med en række nyåbninger jagter målet om 1.000 butikker i 2028.
Det stærke resultat for 2024 gav også en øget egenkapital, som nåede knap 14. mia. kr, mens virksomhedens gæld blev nedbragt. Den stærke finansielle position åbner mulighed for at investere i de strategiske prioriteter lagt frem i ASPIRE ’28.
En sådan mulighed opstod i marts 2025 med købet af Rimi Baltic, som er den næststørste dagligvarevirksomhed i Baltikum og en ikonisk virksomhed med 314 butikker på tværs af Estland, Letland og Litauen med flere end 11.000 kollegaer. Aftalen er indgået med svenske ICA Gruppen og afventer stadig konkurrencemyndighedernes godkendelse.
- Vi er godt i gang med et spændende 2025, hvor vi allerede har eksekveret på vigtige dele af ASPIRE ’28. Opkøbet af Rimi Baltic er en vigtig brik i at opbygge et mere robust Salling Group, og fokus bliver i 2025 på at integrere virksomheden godt samtidig med, at vi fortsat investerer markant i alle eksisterende dele af Salling Group. Snart overtager vi også 33 butikker i Danmark fra Coop, og når de genåbner som enten Netto eller føtex, vil det styrke vores position på hjemmemarkedet yderligere, siger Anders Hagh.
Når opkøbet af Rimi Baltic er på plads, vil Salling Group være til stede i seks lande med næsten 2.100 butikker og knap 70.000 kolleger.
Salling Groups overskud investeres hvert år tilbage i forretningen eller uddeles via virksomhedens ejere, Salling Fondene, til gavn for både kunder, kollegaer og samfundet. I 2024 donerede Salling Fondene knap 200 mio. kr. til kultur, sport, uddannelse og andre velgørende eller almennyttige formål.
Antal butikker i Salling Group pr. 31. december 2024
- Netto Danmark: 553
- Netto Tyskland: 341
- Netto Polen: 676
- Bilka: 19
- føtex, føtex food og føtex city: 112
- Salling Stormagasiner: 2
- BR: 30
- Starbucks: 16
- Carl's Jr.: 16
- Matinique: 3
- HUGO: 1
- BOSS: 1
I alt: 1.770
Salling Group beskæftigede per 31/12-2024 56.669 medarbejdere på tværs af Tyskland, Polen og Danmark
Kontakter
Group CommunicationSalling Group
Tlf:8778 5002press@sallinggroup.comOm Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 57.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 12 millioner kunder.
Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 2,1 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
Bilka fortsætter sin udvidelse af BilkaToGo Hjemmelevering28.4.2025 10:17:00 CEST | Pressemeddelelse
Bilka har i 2025 udvidet sin hjemmelevering markant, og nu kan kunderne i Esbjerg og Sønderborg også benytte sig af Bilkas populære hjemmeleveringstjeneste.
Bilka fortsætter sin udvidelse af BilkaToGo Hjemmelevering28.4.2025 10:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Bilka har i 2025 udvidet sin hjemmelevering markant, og nu kan kunderne på Lolland-Falster også benytte sig af Bilkas populære hjemmeleveringstjeneste.
Køb billetter til Grøn 2025 i Bilka, Netto og føtex3.4.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Salling Group støtter igen i år Muskelsvindfondens arbejde og gør det muligt at købe billetter til Grøn Koncert, når du handler i deres butikker.
Bilka udvider sin hjemmelevering markant og tester ny version af BilkaToGo PickUp1.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Bilka har i 2025 tilføjet et stort tocifret antal postnumre til listen over byer, der kan benytte sig af BilkaToGo Hjemmelevering. Men ambitionerne er større, og Bilka ønsker at nå ud til endnu flere danskere, og derfor er de nu klar med endnu et tiltag – BilkaToGo PickUp Stigsborg.
føtex og Bilka tilpasser sig kundernes ændrede alkoholvaner med nyt sortiment28.3.2025 11:14:36 CET | Pressemeddelelse
Bilka og føtex er til for kunderne, og som direkte respons på livsstilsændringer og nye behov introducerer føtex og Bilka nu et stort sortiment af vinflasker i halv størrelse samt flere alkoholfrie alternativer.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum