Saxos læsere viser vejen i donations-tendens og runder 4 millioner kr. til UNICEF

Småbeløb fra læsere doneret på Saxo.com er netop løbet op i 4 millioner kr. til UNICEF, og nu følger andre virksomheder Saxos eksempel. UNICEF Danmark oplever nemlig stor donationsvilje fra private personer – især når der er mulighed for at donere indenfor personlige interessefællesskaber.

Hos Danmarks største onlineboghandel Saxo støtter læserne UNICEFs indsats for at styrke børns læsefærdigheder over hele verden. Med et enkelt klik er det muligt at donere et valgfrit beløb i købsflowet på Saxo.com – og det er populært at dele læseglæden med verdens børn.

Med såkaldte mikrodonationer (10-50 kr.), har Saxo-læserne rundet 4 millioner kr. på under fem år, og sammen vurderer Saxo og UNICEF, at læsernes egen læseglæde og kærlighed til bøger er helt afgørende. Muligheden for at stå sammen i personlige interessefællesskaber har nemlig stor betydning for private personers donationsvillighed, og er en del af en tendens, som UNICEF Danmark har oplevet på det seneste.

Garnforretningen Knitting for Olive har blandt andet solgt strikkemønstre for over 100.000 kr. og mangedoblet omsætningen på én enkelt dag til fordel for UNICEF, mens de danske landsholdsfans har støttet UNICEFs indsats i Afghanistan og Ukraine med lige godt 750.000 kr. ved at købe spillernes ’match-worn’ kamptrøjer på auktion. Herudover har indsamlingssuccesen fra Saxo inspireret Dansk Boldspil Union (DBU) til en lignende donationsløsning. Så snart kan danske fodboldfans også støtte UNICEF, når de køber billetter til landsholdenes kampe.

Natasha Brandt, direktør i Saxo, er glad for, at Saxo kan inspirere andre til at bidrage til forandring og for resultatet:
”Læsefærdigheder er en helt grundlæggende forudsætning for at klare sig godt i livet – både i Danmark og i verden generelt. Derfor gør det mig også enormt stolt, når vi kan stå sammen med Saxo-læserne om at udbrede litteratur til verdens børn og på den måde skabe betydningsfulde forandringer for store og små læsere rundt om på kloden.”

Susanne Dahl, generalsekretær i UNICEF Danmark, understreger vigtigheden af, at Saxos læsere står sammen for at gøre en forskel:
Vi er dybt imponerede og taknemmelige over den fantastiske støtte, som vi år efter år oplever fra Saxo og deres læsere. Når så mange vælger at donere, understreger det blot, at selv små beløb kan hjælpe UNICEF med at gøre en forskel og styrke flere tusinde børns grundlæggende læsefærdigheder – hvilket blandt andet er vigtigt for, at børnene kan tage deres fremtid i egne hænder. Vi glæder os derfor over den forskel, som vi løbende gør sammen for verdens børn”.

Indsatsen for børns skole og uddannelse er et af UNICEFs vigtigste fokusområder, da mange børn rundt om i verden stadig ikke kommer i skole eller får den rigtige undervisning i klasselokalerne

Med 1 million. kr. vil UNICEF fx kunne sende flere end 30.000 højtlæsningsbøger til skoler rundt om i verden, uddanne flere end 130 lærere og opretholde nødundervisning for 35.000 børn.

Læs mere om partnerskabet mellem Saxo.com og UNICEF

Læs mere om UNICEFs arbejde med skole og uddannelse

Morten Bredal
Partnership Communications Manager