SAS har opsagt 115 HK’ere

Tidligt her til morgen og i løbet af formiddagen har 115 HK’ere hos SAS fået besked om, at de er opsagt. Den triste melding kommer efter et længere forhandlingsforløb, og selvom tallet er noget lavere end først frygtet, så rammer nyheden både ansatte og kolleger hårdt.

115 HK’ere mister deres job hos SAS i dag. Informationen om, hvor mange, der er blevet opsagt blandt HK’erne bliver modtaget med stort vemod, fortæller formand i HK Privat Simon Tøgern:

- Vi har vidst længe, at vi ville miste en del stillinger i lufthavnen, og SAS var også blandt de første til at varsle. Men når man så står på dagen og ser, at 115 dygtige HK’ere nu skal sige farvel til job og kolleger, som de er glade for, så kan man ikke undgå at blive ramt af det, siger Simon Tøgern og tilføjer:

- Nu gælder det om at få løftet dem, der er blevet opsagt godt videre. Og der har vi alle forventninger om, at politikerne også vil være klar til at luge ud i de sædvanlige snubletråde, sådan så de, der bliver ledige, kan komme hurtigt i gang med efter- og videreuddannelse.

For Henrik Meiner, der er fællestillidsrepræsentant for HK’erne i SAS, er det en tung dag at komme igennem:

- I dag siger jeg farvel til 115 gode kolleger. Det er folk, der har lagt hele deres liv på denne arbejdsplads. Det er ægtepar, der har mødt hinanden, mens de har været hos SAS. Det er kolleger, der er blevet som en slags familie for hinanden. Og nu er det efter en lang periode med hjemsendelse og uvished bare slut. Det er en trist, trist dag for os alle sammen.

Henrik Meiner vil sammen med HK Privat nu få samlet de opsagte til to store uddannelses- og informationsmøder, så de er klædt så godt på som muligt til at komme videre.

For formanden for HK Privat understreger dagen endnu en gang også, hvor vigtigt en seriøst og ambitiøs redningsplan for luftfarten er.

- Luftfartspakken fra sidste uge er slet ikke ambitiøs nok. Danmark risikerer at miste sin helt centrale placering i luftfarten i Europa, hvis der ikke tænkes hurtige og markante indsatser, så flybranchen kan komme på vingerne igen, siger Simon Tøgern.

HK Privat sendte sammen med DI Transport, 3F Transport, FPU og Dansk Luftfart tidligere på måneden et SOS fra netop luftfarten til beskæftigelsesministeren, erhvervsministeren, finansministeren og transportministeren.

Der er ca. 700 HK-ansatte i SAS, og HK Privat organiserer langt størstedelen.

HK Privat Logo HK Privat er HK Danmarks største sektor med 110.000 medlemmer.