Sårede krigsveteraner blev hyldet i Haderslev

Varde Kommunes borgmester Erik Buhl og Vojens-cykelklubben JOCK førte an, da 45 psykisk skadede krigsveteraner cyklede 127 kilometer mod Haderslev på 5. etape i Ride4Rehab. Efter ankomsten blev veteranerne hyldet på Sydbank Park til superligafodbold.

Cykelløbet ’Ride4Rehab’, som er et stort cykelevent for skadede veteraner arrangeret af Danmarks Idrætsforbund, nåede den 1. september Haderslev. Her blev veteranerne efter 127 km fra Nymindegab til Haderslev hyldet på Sydbank Park i Haderslev under superligakampen mellem Sønderjyske og Hobro.

”Det var en stor oplevelse at modtage den anerkendelse fra publikum. Jeg opfattede hyldesten på stadion som et klap på skulderen for vores ”lille” cykeltur Danmark rundt, men bestemt også som en anerkendelse for den indsats, vi har gjort for Danmark,” siger den lokale Michael Leuenhagen, som ligesom de øvrige ryttere i feltet lider af PTSD efter udsendelse

Med på etapen fra Nymindegab til Haderslev var også Varde Kommunes borgmester Erik Buhl, som ved starten i Nymindegab ønskede veteranerne god vind i livet og på ruten mod København.

”Et etapeløb kan på mange måder nok sammenlignes med den hverdag, I som veteraner oplever med PTSD. Nogle gange er der bakker på ruten, til tider er der medvind, men der kan også være strid modvind. Og så er der bare de dage, hvor man mest af alt har brug for et pit-stop,” sagde Erik Buhl, der gennemførte de 127 kilometer i fin stil.

”Det var en virkelig god tur, og jeg fik nogle gode og også lidt barske snakke med mange af veteranerne. Det er sejt, det veteranerne i Ride4Rehab har gang i, og det vil vi i Varde som garnisonskommune bestemt gerne bakke op,” lød det fra Erik Buhl.

Cykelklubben J.O.C.K fra Vojens deltog også på turen som rutineret støtte til veteranerne på landevejen.

Søndag går turen i Ride4Rehab videre til Fredericia. Sidste etape slutter i København på Flagdagen for Danmarks udsendte den 5.9.

Fotos til fri download: Brian Mouridsen:

43 26 26 26http://www.dif.dk

DIF blev stiftet tilbage i 1896 og er interesseorganisation for foreningsidrætten i Danmark. Gennem årene er der kommet flere og flere specialforbund til, så DIF-familien i dag består af 62 forbund, ca. 9.000 idrætsforeninger og flere end 1,9 millioner medlemmer. DIF er samtidig national olympisk komité i Danmark.