Sandahl: Ny kilometerafgift vil ramme yderområderne
Regeringen, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre og Alternativet har fremlagt en aftale om en ny kilometerbaseret vejafgift for lastbiltransport, der vil gøre det dyrere at køre lastbil i Danmark. Prisen bliver ca. 1,30 kr. pr. kilometer. Den regning ender med at lande hos de virksomheder, der er mest afhængige af, at lastbiler kan køre deres varer til og fra virksomheden.
- Den nye vejafgift for lastbiler betyder, at det bliver markant dyrere for dansk erhvervsliv at få leveret råvarer og kørt produkter ud til kunder i både Danmark og udlandet. Det gælder særligt for de virksomheder, der ligger i Danmarks geografiske yderområder, siger Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør i Dansk Industri (DI).
Frem for en løsrevet kilometerafgift anbefaler DI en samlet plan for at nedbringe transporterhvervets CO2-aftryk.
- Selvfølgelig skal det være mere attraktivt at køre grønt, for vi har en bunden opgave i at mindske udledningen. Men det kan man altså gøre med større klimaeffekt ved at give tilskud til grønne lastbiler og sænke afgifterne på grønne drivmidler, siger Lars Sandahl Sørensen.
Ny byrde på erhvervslivet
Der er i forvejen både energiafgifter og CO2-afgifter på diesel, og derfor bliver vejafgiften blot endnu en til samlingen. Faktisk svarer afgiften til en stigning i dieselprisen på 3-4 kr. pr. liter.
- Det er en ekstra regning, som kan være svær at tjene hjem igen, og virksomheder risikerer at måtte flytte mod storbyerne eller sågar lukke. Det irriterer mig, at der bliver lagt en ny byrde på dansk erhvervsliv, og oven i købet uden at afgiften går tilbage til den grønne omstilling af transportsektoren, lyder det fra DI-direktøren.
Den planlagte vejafgift kan altså blive en bekostelig affære for yderområderne, hvor transportbehovet i forvejen er langt større. Dermed vil den skabe ulige konkurrenceforhold mellem land og by.
- Dansk erhvervsliv og danskerne er helt afhængige af en effektiv varetransport med lastbiler til og fra virksomhederne. Den nye vejafgift vil fordyre de danske forsyningskæder, hvilket vil forringe deres konkurrenceevne og gøre helt almindelige varer dyrere for forbrugerne, fordi fragten bliver dyrere, siger Lars Sandahl Sørensen.
Kontakter
For yderligere oplysninger kontakt presserådgiver Ben Ron på tlf. 2830 5452.
Billeder
Information om DI - Dansk Industri
Vi arbejder for et åbent og velstående samfund i vækst og balance. Med det udgangspunkt skal Danmark være verdens mest attraktive land for virksomheder at arbejde i og ud fra. Når virksomheder i Danmark vinder, vinder hele Danmark.
DI hjælper hver dag virksomheder i Danmark med at vinde. Vi hjælper på udenlandske markeder, ved politiske forbedringer og med service og kompetencer, der øger konkurrenceevnen i hver enkelt medlemsvirksomhed.
Følg pressemeddelelser fra DI - Dansk Industri
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DI - Dansk Industri
DI: Nordisk Topmøde skal styrke EUs og Nordens konkurrencekraft13.5.2024 07:05:00 CEST | Pressemeddelelse
DI’s adm. direktør Lars Sandahl Sørensen repræsenterer i dag dansk erhvervsliv ved de nordiske statsministres topmøde om EU's og Nordens konkurrenceevne. Han rejser til Stockholm for at diskutere med de nordiske statsministre, hvordan vi fremmer Europas og Nordens konkurrencekraft, der svækkes alvorligt i disse år.
Britta Korre Stenholt og DI: Danske virksomheder skal være mere fremtidsparate13.5.2024 06:51:42 CEST | Pressemeddelelse
Den fremtrædende erhvervsleder Britta Korre Stenholt, CEO for Stark Danmark og bestyrelsesleder for handelsvirksomhederne i Dansk Industri, kommer nu med en klar opfordring til erhvervslivet: danske virksomheder skal være meget bedre til at tænke i fremtidsscenarier, hvis de forsat skal være konkurrencedygtige. De skal være mere fremtidsparate.
DI advarer politikere om forhastet stramning af udledningsregler for spildevand8.5.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Der er i dag stramme krav til virksomheder og renseanlæg, der udleder spildevand med miljøskadelige kemikalier. Hvis konsekvensen af den igangværende diskussion om udledning fra virksomheder, bliver en suspendering af reglerne om udledningstilladelser, vil det gå værst ud over miljøet, advarer DI.
DI: Enormt behov for investeringer og nødhjælp til Ukraine7.5.2024 13:47:56 CEST | Pressemeddelelse
Regeringens donation i dag til nødhjælp i Ukraine rammer ned i et stort humanitært behov. Men der er også behov for at Regeringen i højere grad adresserer det langsigtede behov for genopbygning, mener Dansk Industri.
DI: Ny Øresundsaftale vil øge arbejde over sundet6.5.2024 16:00:26 CEST | Pressemeddelelse
Efter mere end 20 års venten vil regeringen med ny Øresundsaftale mellem Danmark og Sverige endelig gøre det lettere for virksomhederne at ansætte medarbejdere på tværs af Øresund. Et fælles arbejdsmarked er til fordel for virksomheder og for medarbejderne, mener Dansk Industri (DI).
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum