Sandahl: Håndtering af corona er en fælles opgave

Situationen med corona udvikler sig dag for dag, og derfor er det vigtigt og positivt, at der er en så tæt dialog mellem regeringen, myndighederne og virksomhederne. Det siger DI’s adm. direktør, Lars Sandahl Sørensen, efter et møde med regeringen og erhvervslivets repræsentanter i dag.

- Situationen udvikler sig hele tiden, og vi står med en alvorlig fælles opgave om at håndtere effekterne af coronasmitten. Som samfund har vi ikke prøvet noget lignende før, så usikkerheden er stor både hos borgere og virksomheder. Vi befinder os på mange måder i et juridisk limbo, og fra DI’s side har vi opfordret regeringen og myndighederne til at hjælpe med at skabe klarhed over de mange gråzoner, som borgere og virksomheder står i. Det oplever jeg en klar lydhørhed over for, siger Lars Sandahl Sørensen.

Han glæder sig over, at regeringen med statsministeren i spidsen er klar til at finde fælles løsninger med erhvervslivet til at håndtere situationen, som udvikler sig dag for dag.

- Vi har nogle brancher, som er hårdt ramt inden for eksempelvis luftfarten, transport og oplevelsesindustrien, og der er brug for en hurtig politisk håndsrækning. Samtidig bør vi se på bredere løsninger til at afhjælpe presset på de virksomheder, som kommer i likviditetsudfordringer – eksempelvis med længere frister for momsindbetalinger, siger Lars Sandahl Sørensen.

Han peger på, at stadig flere virksomheder bliver presset af, at indtægterne forsvinder, mens udgifterne til både løn og drift fortsætter.

- Stadigt flere virksomheder oplever, at deres indtægter mangler, men at de stadigvæk har udgifter til løn til medarbejdere, som er sendt i karantæne. Det er jo ikke bæredygtigt i længden, så det skal vi selvfølgelig finde en model til at håndtere, siger Lars Sandahl Sørensen.

Yderligere oplysninger fås hos pressechef Per Geckler Møller på PGM@di.dk eller tlf. 2949 4434

Kommunebesparelser på konsulenter sætter Danmark ned i gear30.5.2020 12:19:52 CESTPressemeddelelse

Der er netop indgået aftaler om økonomien i kommuner og regioner for næste år, og der lægges op til massive besparelser på eksterne konsulenter. Kommunerne skal spare 0,5 mia. kr. allerede næste år og fuldt indfaset 1 mia. kr. i 2025. Og regionerne, som bruger langt færre eksterne eksperter, skal spare et trecifret millionbeløb årligt. DI mener, at offentlig-privat samarbejde og brug af konsulenter er forudsætningen for, at Danmark kan udvikle sig ud af krisen og få den bedste udvikling i det offentlige fremover. - Regeringen har med aftalen for kommuner og regioners økonomi fortsat sine nedskæringer på eksterne konsulenter i det offentlige. Det vil sætte udviklingen af det danske samfund ned i gear ikke at inddrage eksterne rådgivere, der bidrager med ekspertviden, kompetencer og ressourcer i forhold til offentlig udvikling. Det gælder eksempelvis digitalisering, undervisning, grøn omstilling og sundheds- og ældreområdet. Det er en forkert vej at gå, nu hvor Danmark skal udvikle sig u

DI: Forsigtig grænseåbning vil have markante samfundsmæssige konsekvenser29.5.2020 15:00:15 CESTPressemeddelelse