Sammenlægning af Dansk Industri og Dansk Byggeri er trådt i kraft

Etableringen af Danmarks ubetinget største erhvervs- og arbejdsgiverorganisation er en realitet, efter at sammenlægningen af DI og Dansk Byggeri træder i kraft i dag den 1. september 2020. Med sammenlægningen repræsenterer det nye DI flere end 17.500 medlemsvirksomheder på tværs af branche, størrelse og geografi.

- Danske virksomheder har måske mere end nogensinde brug for en fælles organisation og samlende platform, der kan rådgive virksomhederne og arbejde for, at vi har et samfund, der både er godt at drive virksomhed i og at leve i. Det gælder ikke mindst i en tid, hvor coronakrisen og opgaven med Danmarks grønne omstilling presser sig på, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, DI.

- Sammenlægningen er en milepæl, og den markerer en konsolidering af DI som den største og bredest favnende erhvervsorganisation i Danmark. Det nye DI repræsenterer erhvervsvirksomheder inden for stort alle brancher og størrelse, hvor SMV’er også udgør en meget stor del af medlemsvirksomhederne. Det giver os et endnu bedre afsæt for at skabe værdi både for virksomhederne og for samfundet, siger DI-direktøren.

Som del af sammenlægningen er etableret et nyt branchefællesskab – DI Dansk Byggeri, hvor byggevirksomhederne er samlet.

- De mange byggerivirksomheder er en helt central del af dansk erhvervsliv. Med branchefællesskabet DI Dansk Byggeri sikrer vi, at byggeriet har styrken til at varetage branchespecifikke interesser  - samtidig med, at vi står på en stærk fælles platform, siger Lars Sandahl Sørensen.

Yderligere oplysninger fås hos vicedirektør og pressechef Per Geckler Møller på PGM@di.dk eller tlf. 2949 4434

DI: Ny iværksætterpolitik skal gøre Danmark til et paradis for iværksættere13.1.2021 08:21:14 CETPressemeddelelse

Selv mere end ti år efter finanskrisen er Danmark stadigvæk ikke kommet tilbage på samme niveau af nyetablerede virksomheder. Danmark har alvorligt brug for en ny ambitiøs iværksætterpolitik, som kan sikre, at vi får flere nye og levedygtige virksomheder. Det mener Dansk Industri, som opfordrer regeringen og Folketingets partier til at vedtage en politisk målsætning om at gøre Danmark til et paradis for iværksættere.

DI om nedlukning: Så snart verden åbner, bør coronapas og vacciner til eksportmedarbejdere på plads8.1.2021 17:07:22 CETPressemeddelelse

Den markante skærpelse af rejserestriktionerne, hvor verden går i rød, understreger massivt behovet for, at Danmark inden for kort tid som foreslået af DI er hurtigt klar med vacciner til erhvervsrejsende og et digitalt coronapas, så danske virksomheder er klar til at genvinde eksporten, så snart verden åbner igen. Det siger DI’s adm. direktør, Lars Sandahl Sørensen, i en kommentar til de nye rejsevejledninger. - Hele verden går i rød, og rejsemulighederne også for erhvervsrejsende bliver nu stærkt begrænsede. Det er en markant opstramning, og det kommer til at gøre ondt på mange brancher. Mange eksportvirksomheder er i forvejen hårdt trængte på ordrebøgerne efter 10 måneder med sparsom kontakt til deres kunder. Det er en faretruende situation - ikke bare for virksomhederne, men for hele Danmark, fordi vi som land er så afhængige af eksporten, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, DI. - Vi vurderer, at myndighederne og regeringen gør det rigtige med en hård, men kortere nedlukning

Borgernes ret til selvbestemmelse er klemt af nye frikommuneforsøg18.12.2020 16:05:02 CETPressemeddelelse

Et flertal i folketinget har indgået en aftale om frikommuneforsøget på ældreområdet, der følger efter tilsvarende aftaler på skole- og dagtilbudsområdet. Formålet med forsøgene er, at kommunerne i videst muligt omfang får mulighed for at fravige statslige og kommunale regler i bestræbelserne på at finde nye veje i opgaveløsningen. Det er positivt, men desværre har regeringen denne gang givet mulighed for, at borgernes rettigheder om frit valg suspenderes i frikommunerne.